نگاهی تحلیلی به جشنواره صنعت چاپ و نمایشگاه‌های چاپ و بسته‌بندی
گام‌های موفق صنعت چاپ در سال ۹۷


در واقع همانگونه که صنف در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی هم به‌تازگی دارای اراده مستقل برای برگزاری نمایشگاه شده و در کنار نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، برای دومین بار نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی IPAP با حضور نمایشگاه چاپ دوسلدرف آلمان و مشارکت نمایشگاه اینترپک را هم در تهران با حضور جمع قابل‌توجهی از بزرگان داخلی و خارجی این صنعت برگزار کرد، برگزاری جشنواره صنعت چاپ و مسابقات( که البته سابقه برگزاری توسط بخش خصوصی در سال‌های گذشته دارد) از جمله گام‌هایی بوده است که صنف در راستای افزایش اعتماد به‌نفس و ایمان به‌توانایی برای برداشتن گام‌های بزرگ صورت گرفت.

جشنواره صنعت چاپ پس از چند سال وقفه برای نخستین بار از سوی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد و برنامه‌های متنوعی که همه ساله‌ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شد، امسال با نظارت و همراهی این وزارتخانه، از سوی صنف چاپخانه‌داران در بخش‌های مختلف برگزار شد و نخستین تجربه صنفی در حوزه برگزاری جشنواره هم رقم خورد تا صنف چاپ به این باور برسد که می‌تواند جشنواره و برنامه فرهنگی و اجتماعی برگزار کند و اگر تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است، هم ناشی از کوتاهی دولت در واسپاری و واگذاری امور به صنوف بوده و هم ناشی از ترس صنف درباره موفقیت یا عدم موفقیت در این حوزه‌ها.

در واقع همانگونه که صنف در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی هم به‌تازگی دارای اراده مستقل برای برگزاری نمایشگاه شده و در کنار نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، برای دومین بار نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی IPAP با حضور نمایشگاه چاپ دوسلدرف آلمان و  مشارکت نمایشگاه اینترپک را هم در تهران با حضور جمع قابل‌توجهی از بزرگان داخلی و خارجی این صنعت برگزار کرد، برگزاری جشنواره صنعت چاپ و مسابقات( که البته سابقه برگزاری توسط بخش خصوصی در سال‌های گذشته دارد) از جمله گام‌هایی بوده است که صنف در راستای افزایش اعتماد به‌نفس و ایمان به‌توانایی برای برداشتن گام‌های بزرگ صورت گرفت.

هرچند فعالیت‌های صنفی در ایران به‌دلیل ساختار درهم‌تنیده دولتی کمتر مجال و فرصت بروز و ظهور یافته است، اما در سال‌های متمادی صنوف در کنار دستگاه‌های دولتی بخشی از وظایف خود را که در قالب‌های دولتی تعریف شده بود، به‌عهده گرفتند، اما این نخستین بار بود که صنف متولی فعالیتی مستقل و البته با نظارت وهمراهی و همکاری دولت صورت داد و از این معرکه هم موفق بیرون آمد و کارنامه نخستین گامش موفقیت‌آمیز بود.

نمی‌توان نسبت به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی به‌ویژه دفتر امور چاپ و نشر در احیای دوباره جشنواره صنعت چاپ، پس از دو سال وقفه، تکریم و قدردانی نداشت، چرا که این دفتر با رایزنی‌ها و پیگیری‌ها مستمر این جشنواره به‌خواب رفته را دوباره بیدار کرد و صنعت چاپ را با برگزاری این جشنواره به‌جوش و خروش دوباره واداشت.

این در حالی بود که براساس تصمیمات بالادستی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های گذشته، برگزاری این جشنواره به تعلیق درآمده بود و اگر نبود اراده و تلاش مدیران دفتر امور چاپ، شاید این جشنواره برای همیشه به خاطره‌ها می‌پیوست و دیگر امیدی به حضور فعالان صنعت چاپ در قالب یک جشنواره متصور نبود.

البته آستین همت بالا زدن صنف چاپ برای برگزاری این جشنواره و وارد گود شدن، اقدامی درخور در این حوزه بود، که در ایام رکود و فترت فعالیت‌های چاپی، زنگ امیدی برای برخاستن دوباره این صنف از خواب و رکود به‌صدا در آورد.

خاطره فعالان صنعت چاپ از آخرین جشنواره این صنعت و مسابقات آثار چاپی، جشنواره‌ای کم‌رونق و کم‌توان و مسابقاتی با حضور کمترین میزان آثار فعالان چاپی در بخش‌های مختلف بوده، که نشان از آخرین سوسوهای این حوزه برای برگزاری یک جشنواره واقعی داشت.

با روشن شدن دوباره چراغ این جشنواره در سال جاری و برگزاری جشنواره با قوت و قدرت سابق، و البته برگزاری مسابقات چاپ با همان توان، انگیزه و انرژی دوره‌های گذشته، باید به این باور صنف که می‌توان جشنواره را کاملا مستقل از وزارت ارشاد و توسط صنف برگزار کرد، ایمان آورد و زمینه را برای چنین امری فراهم کرد.

قدر مسلم صنوف صنعت چاپ همانگونه که نشان داده‌اند، اگر بخواهند، هم توان لازم و کافی برای چنین اقداماتی را دارند و هم انگیزه و سرمایه‌های مادی و معنوی زیادی وجود دارد که می‌تواند صرف برگزاری چنین رویدادهایی شود و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به‌عنوان ناظر و میهمان در این رویدادها حضور داشته باشد.

صنف چاپ برای نخستین سال، دو رویداد بزرگ را رقم زد و نشان داد که هم توان لازم برای این‌گونه فعالیت‌ها را دارد و هم انگیزه و پشتوانه و نیرو و همین کافی است که به این حوزه اطمینان و اعتماد کنیم و اجازه دهیم امور صنفی خود را، خود به‌عهده بگیرد و از قیم‌های حضوری و غیابی خلاصی پیدا کند.

این سخن در حالی است که هفدهمین دوره مسابقات صنعت چاپ هم در مرحله فراخوان و انتخاب آثار برای داوری قرار دارد و به‌زودی خبرهای خوشی از این این بخش هم به‌گوش خواهد رسید و این امر می‌تواند به سومین رویداد فرخنده صنعت چاپ در سال جاری تبدیل شود.

این اصل مسلم قابل انکار نیست که مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی که این‌روزها کشور را درگیر خود کرده است، در حوزه صنعت چاپ هم نمودها و بروزهای قابل‌توجهی داشته و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. قدر مسلم در همین شرایط دشوار و سخت است که صنف چاپ باید با تکیه بر داشته‌ها و توانایی‌های خود رخدادهای مثبتی را رقم بزند و به ایجاد وحدت و هماهنگی بیشتر صنفی کمک کند؛ امری که می‌تواند به رونق فعالیت‌های این حوزه هم کمک کرده و برخی از مشکلات را هم از دوش فعالان بردارد.



منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۵ آبان