میر باقری خبر داد
ساماندهی واردات کاغذ با تصمیم جدید دولت


رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دنبال گرانی کاغذ برخی از دلالان اقدام به ورود کاغذ و مقوا کردند، عنوان کرد: به تازگی دستورالعملی از سوی دولت صادر شده که بر اساس آن، افرادی که پیش از این کاغذ وارد نکرده‌اند، نمی‌توانند بدون مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت انواع مقوا و کاغذ را به کشور وارد کنند

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به ممانعت از ورود کالا توسط افرادی که در سال گذشته کاغذ به کشور وارد نکرده‌اند، توضیح داد: این اقدام دولت با هدف جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی انجام شده است تا جلوی کسانی که صورت فصلی در یک کار وارد می‌شوند و بازار را مشنج می‌کنند، گرفته شود .

حسن میرباقری؛ رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دنبال گرانی کاغذ برخی از دلالان اقدام به ورود کاغذ و مقوا کردند، عنوان کرد: این افراد اغلب با انگیزه‌های سودجویی مالی بیشتر به واردات کاغذ اقدام کردند؛ در حالی که پیش از این مثلا شاید خواروبار و خشکبار به کشور وارد می‌کردند و یک‌شبه واردکننده کاغذ شدند .

 وی ادامه داد: به تازگی دستورالعملی از سوی دولت صادر شده که بر اساس آن، افرادی که پیش از این کاغذ وارد نکرده‌اند، نمی‌توانند بدون مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت انواع مقوا و کاغذ را به کشور وارد کنند .

 میرباقری با بیان اینکه واردات کاغذ هم مانند دیگر بخش‌ها نیازمند تخصص است، توضیح داد: برخی افراد اخیراً به دنبال بحران تامین کاغذ اقدام به واردات این کالاها کردند که هیچ قدمت و گذشته‌ای در این حوزه نداشتند بلکه به صورت فصلی و به دلیل سودده بودن در این کار وارد شدند و موجب متشنج شدن بازار شدند .

 وی درباره تبعات ورود این افراد به چرخه واردات کاغذ و مقوا گفت: نتیجه این اقدام را چند ماه پیش به دنبال کمبود کاغذ در بازار دیدیم و زمانی که فهرست‌ها منتشر شدند، دیدیم خیلی‌ها ارز واردات کاغذ گرفته‌اند اما جنس دیگری وارد کرده‌اند .

 رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به مرجعیت وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت، یادآور شد: کارگروه کاغذ تایید ورود کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر و LWC را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کرده است و با تایید آن‌ها، افراد می‌توانند این نوع کاغذها را وارد کنند .

 میرباقری تاکید کرد: همچنین برای کاغذهای غیر از گروه یک کالایی، مثل انواع مقوا و کاغذهای دیگر، متقاضیان باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت بروند و پس از تایید این وزارتخانه ارز نیمایی به آن اختصاص پیدا خواهد کرد .

 وی همچنین درباره افزایش قیمت مواد کاغذ و مقوا نیز گفت: به زودی جلسات‌ هم‌اندیشی با مشارکت انجمن واردکنندگان کاغذ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و سازمان تعزیرات خواهیم داشت تا مسائل و مشکلات واردات کاغذ و مقوا از زوایای مختلف بررسی شود و کمتر شاهد اختلال در عرضه این کالاها به بازار چاپ و نشر کشور باشیم .



منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ آبان