با گردآوری و تالیف کامران افشار مهاجر
تاریخ گرافیک ایران کتاب شد


هنر گرافیک در ایران رشد خطی داشته و دارد و قدم به قدم در هر سال بهتر از قبل شده است، اما از ابتدای دهه ۴۰ تا زمان انقلاب این هنر رشد قابل ملاحظه‌ای را پیدا می‌کند. دلیل آن هم گران شدن قیمت نفت و درآمد سرشار حکومت وقت است. به طور کل نمودار رشد فرهنگ در آن دهه نمودار قابل ملاحظه‌ای است. دانشگاه‌ها رشد چشمگیر پیدا کردند، فعالیت ناشران بیشتر شد و میزان انتشار کتاب بسیار بالاتر رفت. به هر حال هنر با اقتصاد نسبت مستقیمی دارد

تاریخ گرافیک ایران نوشته کامران افشار مهاجر، رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر از سوی نشر فاطمی منتشر می‌شود .

کامران افشار مهاجر به خبرنگار مهر گفت: «تاریخ گرافیک ایران» تازه ترین کتاب من است که اکنون کار صفحه آرایی آن تمام شده و به زودی از طرف نشر فاطمی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. مباحث این کتاب از نخستین طلیعه‌های هنر گرافیک در ایران در دوران قاجار آغاز شده و تا دوران معاصر را دربر می‌گیرد .

وی افزود: بسیاری پیشینه هنر گرافیک در ایران را به نقاشی‌های باستانی روی غارها نسبت می‌دهند که من در این کتاب این نظر را ندارم. به اعتقاد من پیشینه هنر گرافیک در ایران به دوران قاجار می‌رسد که صنعت چاپ وارد ایران شد. البته درباره این مقطع زمانی هم من اشارت‌های کلی کرده‌ام. یعنی در کتاب گرافیک در ایران از دوره قاجار تا ابتدای دهه ۲۰ را به صورت کلی مطرح شده و در ادامه از دهه ۲۰ به بعد هر دهه در یک فصل بررسی شده است .

افشار مهاجر ادامه داد: گرافیک در دوران انقلاب، یعنی از سال ۱۳۵۷ هم در یک فصل بررسی و تحلیل شده است. پس از انقلاب که جنگ شروع می‌شود ما با افول گرافیک روبه‌رو هستیم که البته این افول نیز از سال ۶۱ متوقف شده و هنر گرافیک جریان جدیدی را تجربه می‌کند .

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه درباره دوران اوج هنر گرافیک در ایران نیز چنین گفت: هنر گرافیک در ایران رشد خطی داشته و دارد و قدم به قدم در هر سال بهتر از قبل شده است، اما از ابتدای دهه ۴۰ تا زمان انقلاب این هنر رشد قابل ملاحظه‌ای را پیدا می‌کند. دلیل آن هم گران شدن قیمت نفت و درآمد سرشار حکومت وقت است. به طور کل نمودار رشد فرهنگ در آن دهه نمودار قابل ملاحظه‌ای است. دانشگاه‌ها رشد چشمگیر پیدا کردند، فعالیت ناشران بیشتر شد و میزان انتشار کتاب بسیار بالاتر رفت. به هر حال هنر با اقتصاد نسبت مستقیمی دارد .

افشارمهاجر در پایان گفت: سخن من مبنی بر اعتلای گرافیک در دهه ۴۰ و تا ابتدای انقلاب، به این معنا نیست که با پیروزی انقلاب اعتلای این هنر متوقف شده است. به هر حال دوران انقلاب به هنر گرافیک خاص خود احتیاج داشت و البته پس از آن هم جنگ شد و مسائل مهم‌تری پیش آمد .

کامران افشار مهاجر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته گرافیک تحصیل کرده و دارای مدرک دکتری پژوهش هنر است. وی هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی و رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران به تدریس و فعالیت پژوهشی اشتغال دارد .

گرافیک مطبوعاتی»، «انواع نشر»، «تحلیل آثار گرافیکی»، «کارگاه صفحه آرایی»، «گرافیک در صنعت نشر»، «گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه‌ها»، «راهنمای عملی صفحه‌آرایی کتاب، مجله، روزنامه، گاتالوگ و بروشور»، «عملکرد گرافیک در کتاب‌های درسی دانشگاهی»، «رنگ شناسی»، «کارگاه نشر رومیزی» و «هنرمند ایرانی و مدرنیسم» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده افشار مهاجر است



منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۹ مهر