رحمانی در جمع خبرنگاران عنوان کرد:
به‌روزرسانی واحدهای تولید کاغذ در برنامه‌ وزارت صنعت


معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا گفت: در زمینه کاغذ تحریر و روزنامه تکنولوژی واحدهای تولیدی قدیمی است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا گفت: در زمینه کاغذ تحریر و روزنامه تکنولوژی واحدهای تولیدی قدیمی است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا؛ در حاشیه بازدید از اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی، رضا رحمانی؛ معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کنونی بازار کاغذ و مقوا گفت :در حوزه  تولید کاغذ در بخش تحریر، تی‌شو و بسته‌بندی تولید داریم و اگرچه در برخی حوزه‌ها توانسته‌ایم موفقیت‌های زیادی داشته باشیم اما در زمینه کاغذ تحریر هنوز به خودکفایی نرسیدیم.
 
وی افزود: به عنوان مثال در سال 96 در حوزه کاغذ بسته‌بندی ما حدود 100 هزار تن صادرات داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این صادرات امسال به 200 هزار تن افزایش پیدا کند.
رحمانی با بیان اینکه در حوزه کاغذ تحریر و روزنامه به دلیل عدم تامین مواد اولیه مشکل داریم، یادآور شد: تکنولوژی بسیاری از واحدهای تولیدی کاغذ تحریر قدیمی است و نتوانستیم در این حوزه رشدی داشته باشیم که البته امسال برای این واحدها برنامه بازسازی داریم.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه تولید داخل به میزان مصرف در داخل کشور نیست که بخش عمده به کمبود مواد اولیه و تکنولوژی قدیمی واحدها برمی‌گردد و امیدواریم با برنامه‌ریزی در زمینه بازسازی در معاونت صنایع بتوانیم اقدام موثری در این زمینه انجام دهیم.
قائم‌مقام وزیر در امور تولید وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه در منابع سلولزی با کاهش منبع روبرو هستیم، گفت: با طرح جدید ممنوعیت برداشت از جنگل‌ها در زمینه یکسری از تولیدات نیز مشکل داریم  و به همین دلیل در این بخش به واردات وابسته هستیم.
 
رحمانی همچنین با اشاره به نتایج برگزاری نمایشگاه کاغذ و مقوا توضیح داد: نمایشگاه محمل مناسبی برای آشنایی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اصلی کاغذ و مقوا به شمار می‌آید و زمینه‌ای برای آشنایی با توانمندی‌های تولید، عقد قراردادهای جدید و فناوری‌های نوین در این حوزه است، خانواده کاغذ و مقوا اهمیت ویژه‌ای دارد و خوشحال هستیم که این حوزه اکنون صاحب نمایشگاه شده است.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود در زمینه چاپ کتاب‌های درسی و احتمال کمبود کاغذ برای چاپ این کتاب‌ها، گفت: در این زمینه تدبیرهای لازم اندیشیده شده است و بخشی از کمبودها با واردات تامین خواهد شد و اعلام می‌کنم که برای تولید کتاب‌های درسی مشکلی نخواهیم داشت.
 
وی همچنین درباره انتشار اخباری مبنی بر احتکار کالاهایی مثل کاغذ نیز گفت: سازمان‌های نظارتی مانند تعزیرات حکومتی تیم‌های عملیاتی تشکیل داده‌اند و اطلاعات افرادی که ارز دریافت کرده‌اند اما به شکل‌های دیگر از آن استفاده کرده‌اند در حال بررسی است. همچنین ستاد مبارزه با احتکار نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت به دستور وزیر تشکیل شده است.
 
به گفته رحمانی، در این زمینه روز گذشته انبار بزرگی از کالاهای مختلف احتکار شده کشف شد و دولت به صورت مصمم در این زمینه ورود پیدا کرده و در هماهنگی با دستگاه قضایی به دنبال پیگیری این موضوع است.
 
وی تاکید کرد: الان علاوه بر مبارزه با احتکار، دولت در زمینه شفاف‌سازی در حوزه‌های اقتصادی نیز اقدامات مختلفی در نظر دارد و به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت سامانه شفافیت در حال طراحی است که به زودی به راه می‌افتد تا همه افرادی که ارز، تخفیفات یا مجوز‌های مختلف دریافت می‌کنند، در این سامانه معرفی شوند تا نظارت همگانی در این زمینه بیشتر شود.

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ مرداد