ژاپن در آستانه اغمای اقتصادی با ایران


رئیس اتحادیه نفت ژاپن گفت: در صورتی که دولت ژاپن مشمول معافیت تحریم های آمریکا درباره ادامه واردات نفت از ایران نشود، پالایشگاه های نفت ژاپن ممکن است از اکتبر بارگیری نفت خام ایران را متوقف کنند

رئیس اتحادیه نفت ژاپن گفت: در صورتی که دولت ژاپن مشمول معافیت تحریم های آمریکا درباره ادامه واردات نفت از ایران نشود، پالایشگاه های نفت ژاپن ممکن است از اکتبر بارگیری نفت خام ایران را متوقف کنند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایرنا؛ "تاکاشی تسوکیوگا" رئیس اتحادیه نفت ژاپن گفت: بدون معافیت از تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا احتمالا از اول اکتبر واردات نفت از ایران را متوقف می کند.

وی افزود: اگر پس از دوره 180 روزه که در 4 نوامبر به پایان می رسد، امکان ادامه پرداختی های ایران نباشد، این امکان وجود دارد که خریداران ژاپنی نفت ایران مجبور شوند در ماه اوت آخرین سفارش خود را ثبت کنند.

تسوگیوگا خاطر نشان کرد: فکر می کنم که ارزش این را دارد که به اقدامات کشورهایی مانند چین و هند که به موجب آن در طول تحریم های قبلی آمریکا، واردات نفت خود از ایران را افزایش دادند، توجه کنیم.

به گفته وی، در آستانه تحریم های اعمال شده علیه ایران، موسسات مالی به خاطر نگرانی از امکان سلب فعالیت شان در آمریکا، بسیار محافظه کار شدند.

'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا ماه مه اعلام کرده بود، آمریکا از توافق هسته ای بین المللی با ایران خارج می ‌شود و تحریم ‌های اقتصادی علیه تهران که از ژانویه سال 2016 تحت برجام معلق شده بود، دوباره اعمال خواهد شد.


آمریکا تا چهار نوامبر به خریداران بین‌ المللی نفت ایران فرصت داده است تا به قراردادهای شان با تهران خاتمه دهند.


بهیک منبع در دولت ژاپن اعلام کرد که دولت "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن هنوز درباره پاسخ به درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران تصمیم گیری نکرده است. اما این ابهام همچنان وجود دارد که آیا دولت ژاپن نفت ایران را تحریم خواهد کرد یا نه؟ این که دولت ژاپن هنوز تصمیم گرفته یا نه برای خرید نفت ایران مئله ی عجیبی است. چرا که در خبر ها خوانیدم که ژاپن قصد دارد نفت امریکا را جایگزین نفت ایران کند.

شینزو آبه از موضع اتحادیه اروپا در پایبندی به توافق هسته‌ای حمایت می کند اما از سوی دیگر آبه به دنبال فاصله گرفتن زیاد از واشنگتن نبوده و اعلام کرده که برخی از مشکلات ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران را درک می‌کند. این سخنان ناشگر این است که ژاپن منتظر تصمیم امریکاست، بیشتر به سمت امریکا تمایل دارد. دور از ذهن نیست که کشش ژاپن به سمت امریکا باشد این تصمیم در شرایطی است که ژاپن یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران است و خارج شدن از این خرید و معامله در حوزه های دیگر تجارتی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

توکیو امیدوار است که بتواند واشنگتن را متقاعد کند تا واردات نفت از ایران را ادامه دهد و توقف کامل واردات نفت از ایران باعث تخریب روابط میان توکیو و تهران خواهد شد.

اما تحریم ها ممکن است وارد کنندگان نفت از ایران را صرفنظر از تصمیم توکیو به کاهش واردات نفت از ایران مجبور کرده یا آنکه به دنبال منابع دیگری برای واردات نفت از خاورمیانه باشند. در تصمیم ژاپن همچنان ابهام وجود دارد و این ابهام در دیگر معاملات هم نقش منفی خواهد گذاشت. در چند ماه اخیر شاهد این موضوع بوده ایم که ژاپن از سیاست های تحریمی امریکا استقبال کرده اما همچنان به صورت غیر رسانه ای در حال رایزنی با امریکاست.

  

منتشر شده توسط ایرنا در تاریخ ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ مرداد