در پی سفر هیات تجاری آلمانی به ایران روی داد
بازدید هیات تجاری آلمانی از کارخانجات بسته بندی


در این گروه و هیات تجاری اقتصادی شرکت های بزرگ صنعت چاپ و بسته بندی نیز حضور داشتند که به بازدید از چند کارخانه تولید بسته بندی در تهران و تبریز پرداختند
به گزارش اخبار چاپ اولاف لیس، وزیر اقتصاد، حمل‌ونقل و کار ایالت نیدرزاکسن آلمان که در رأس یک هیأت بلند پایه 100 نفره متشکل از تجار و سیاستمداران آلمانی برای یک دیدار چهار روزه به ایران سفر کرده است، به تشریح دستاوردهای این سفر پرداخت.

لیس در این نشست که بعد از ظهر سه شنبه در محل اقامت هیأت آلمانی در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، گفت «به عنوان سیاست مدار همیشه باید شجاعت لازم را داشت و تصمیمات جسورانه اتخاذ کرد پس من در زمان مناسب به مکان مناسب سفر کردم».

لیس، تصریح کرد در این سفر آنچه بیشتر حائز اهمیت بود و جای شگفتی داشت، این بود که «به صورت مشخص و جزئی در مورد برنامه و پروژه‌ها بحث و گفت‌وگو شد و زمینۀ سفرها و دیدارهای بیشتر تجار و دست اندرکاران امر تجارت به ایران فراهم شد».

وی همچنین افزود اکنون می‌توان نشانه‌ها و علائمی که از مذاکرات دریافت شد را به آلمان برد و برای بسط تجارب از آن‌ها استفاده کرد.

لیس حضور یک هیأت 100 نفره در ایران را «یک رویداد بزرگ» توصیف کرد و در این رابطه گفت شدت و فشردگی مذاکرات به حدی بود که به عنوان مثال مجبور بودیم در یک روز به 4 وزارتخانه رفته و با مقامات ارشد آنجا ملاقات و مذاکره کنیم.

لیس در بارۀ امکان سرمایه گذاری شرکت‌های آلمانی در حوزۀ زیر ساخت‌های گردشگری و صنایع وابسته، با توجه به آمار و ارقام فزاینده میزان سفر گردشگران آلمانی و علاقه آن‌ها به بازدید از آثار باستانی و تاریخی ایران، گفت: «مذاکراتی برای همکاری و سرمایه گذاری در این حوزه انجام شده است.»

وی افزود: «باید بگویم در مذاکرات با مقامات ایرانی حتی این ایده مطرح شد که یک خط ارتباط پروازی مستقیم بین هانوفر و تهران راه اندازی شود.»

لیس گفت: «روز گذشته (دوشنبه) در دیدار با وزیر راه ایران موافقت‌های اولیه در زمینۀ توسعه همکاری‌ها در عرصۀ خدمات هوایی انجام شد و می‌توان در این زمینه گام‌های بیشتری برداشت ... حتی صحبت‌هایی شده برای اینکه شرکت مسافرتی و گردشگری آلمانی «تویی» که بزرگ‌ترین شرکت جهانگردی در جهان است، در حوزه گردشگری ایران وارد شود و سرمایه گذاری کند.»

کیانوش رنجبر از دیگر اعضای هیأت آلمانی که مدیر عامل یک شرکت خدمات مشاوره‌ای در هانوفر است در این باره گفت: «این شرکت مشغول امکان سنجی و ارزیابی مجموعه‌ها جهت اجرای این پروژه است.»

رنجبر افزود «هنوز در این خصوص سندی امضا نشده اما مذاکرات اولیه با مقامات ایرانی در این حوزه مثبت بوده و وعده‌های همکاری داده شده است.»

وی تصریح کرد با انجام این سفر برای من و سایر دوستان مشخص شد که در ایران فضا و زمینۀ لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی کاملاً مهیا است. با این وجود وی شناسایی پیچیدگی‌های ساختار بازار ایران را حائز اهمیت توصیف کرد.

رنجبر همچنین افزود این راه‌حل‌ها و مدل‌های همکاری باید به تناسب وضعیت اقتصادی ایران ارائه شود.

وی حمایت سیاسی وزیر اقتصاد ایالت نیدرزاکسن و حضور وی در رأس این هیأت را «کلیدی و مهم» دانست و خاطر نشان کرد: «اینکه نمایندگان پارلمان از احزاب مخالف این هیأت را همراهی می‌کردند را می توان یکی دیگر از نشانه‌های موفقیت این هیأت برشمرد. 



لیس همچنین این فرضیه را که هدف از حضور شرکت های آلمانی و همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران صرفاً تأمین منافع اقتصادی آلمان است را رد کرد و گفت «هدف‌گذاری ما برای توسعه است و باید افقی ترسیم شود برای قدرت گرفتن اقتصاد و ایجاد اشتغال در ایران».

او در ادامه گفت که چندین سال زمان لازم است تا این مذاکرات به بار نشسته و نتیجه آن را بتوان مشخصاً مشاهده کرد.

این مقام بلند پایه آلمان در پاسخ به سوال پرس تی وی دربارۀ اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر امکان سرمایه‌گذاری شرکت فولکس واگن در ایران با توجه به تعلیق همکاری شرکت‌های خودرو سازی ایرانی با شرکت‌های فرانسوی بدون رد و یا تأئید این اخبار گفت:«باید بگویم برای این تصمیم هنوز خیلی زود است، باید شرایط را بررسی کنیم و ببینیم که برای کدام یک از شرکا این دست همکاری‌ها با شرکت‌های خصوصی یا دولتی ایران امکان پذیر است.»


موضوع ریسک سرمایه گذاری در ایران نیز یکی دیگر از موارد مورد بحث در این نشست بود و پاسخ تجار آن بود که هرگونه همکاری و سرمایه گذاری در کلیۀ بخش‌های اقتصادی به صورت گام به گام و تدریجی خواهد بود و در ابتدا با انتقال فناوری آغاز می‌شود، به مونتاژ و در نهایت به تولید منجر می‌شود. حاضرین همچنین هم عقیده بوده بودند که چنین طرح‌هایی زمان بر بوده و نیازمند صبر و حوصله است.

هورست شراگه، مدیرعامل اتاق صنعت و تجارت هانوفر نیز سفر هیات تجاری آلمان به ایران را یک «موفقیت بزرگ» توصیف کرد و گفت «این سفر از نظر سیاسی گشاینده مرزها بود و به همه نشان داد چگونه سیاست می‌تواند درهای بسته را باز کند.»

وی تصریح کرد: «در حقیقت بازتاب دریافتی از شرکت‌های حاضر در این سفر می‌تواند زمینه ساز کار اطلاعاتی برای بسط همکاری‌‍ها، انجام کار مطالعاتی برای برگزاری سمینار‌ها و آمادگی برای همکاری‌های بیشتر با شرکت‌های ایرانی در آینده باشد.»

همکاری در حوزه محیط زیست

آندریاس یاگر نیز که ریاست یک شرکت فعال در عرصۀ فناوری‌های محیط زیست، تصفیه آب و صنایع مرتبط را بر عهده دارد در این نشست گفت شرکت‌های آلمانی ابراز تمایل کرده‌اند تا در زمینۀ چالش‌هایی که ایران در حوزه کمبود آب و خشکسالی با آن مواجه است و از جمله تصفیه آب و بهینه‌سازی مصرف انرژی با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشند.

وی افزود: «قرار است به زودی سمیناری با موضوع مرتبط با حضور شرکت‌های آلمانی در تهران برگزار شود.»

یاگر گفت این پتانسیل و ضرورت را می‌بینیم که طی سه تا چهار سال آینده در این حوزه با ایرانی‌ها همکاری داشته باشیم. وی همچنین از علاقمندی شرکت‌های آلمانی فعال در این حوزه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه خبر داد.

ایالت نیدرزاکسن که نام انگلیسی آن «لاور ساکسونی» است با هشت میلیون نفر جمعیت دومین ایالت بزرگ آلمان از حیث مساحت است و بسیاری از شرکت‌های پیشروی آلمانی از جمله شرکت خودرو‌سازی فولکس واگن که لیس عضو هیات مدیرۀ آن است، در این ایالت مشغول به فعالیت هستند.

ایالت نیدرزاکسن، قطب حمل‌و‌نقل آلمان محسوب می‌شود و در زمینۀ لجستیک و فناوری‌های نوین از دانش خوبی برخوردار است. این ایالت همچنین در صنعت هوانوردی پیشرو است.

در این گروه و هیات تجاری اقتصادی شرکت های بزرگ صنعت چاپ و بسته بندی نیز حضور داشتند که به بازدید از چند کارخانه تولید بسته بندی در تهران و تبریز پرداختند . حال باید دید نقش اتحادیه های صنعت چاپی در معرفی این تولیدکنندگان به صنعت چاپ و بسته بندی ایران کجاست و آیا اصلا از حضور چنین هیاتهایی اطلاع دارند یا خیر ؟


منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان