با مشارکت بنیاد برکت :
تولید ظروف یک‌بارمصرف کاغذی سازگار با محیط زیست


تولیدکنندگان ایرانی موفق شده‌اند در صنعت پالپ مولدینگ، از ضایعات چاپ‌خانه‌ها ظروف یک‌بارمصرف کاغذی و بدون ضرر تولید کنند .


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری فارس
 ، با تولید و عرضه‌ ظروف یک‌بار مصرف کاغذی، نگرانی‌ها درباره‌ی بیماری‌زایی و سرطان‌زایی ناشی از مصرف غذای گرم در ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف از بین می‌رود؛ ضمن این‌که این ظروف به‌ طور کامل با محیط زیست نیز سازگاری دارند .

کارشناسان می‌گویند با بهره‌گیری از صنعت پالپ مولدینگ، ضایعات برگشت‌پذیر به طبیعت هم‌چون دوربری و دورریزهای چاپ‌خانه‌ها در تولید ظروف یک‌بارمصرف کاغذی مورد استفاده قرار گرفته است .

این کار سبب خواهد شد تا برای اولین باردر ایران نگرانی‌ها در ارتباط با مصرف مواد غذایی داغ و یا فریزکردن مواد غذایی در ظروف یک‌بار مصرف به دلیل خاصیت ضدآب و ضد روغنی این ظروف از بین برود .

«محمدامین اسلامی»، مدیرعامل شرکت پاک کاغذ سبز در استان مازندران که با مشارکت بنیاد برکت موفق به تولید ظروف یک‌بار مصرف کاغذی در ایران شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید کرد: مطابق آزمایشات انجام شده در کشورهای پیشرفته، آثار سرطان‌زایی و بیماری در مصرف ظروف کاغذی به صفر رسیده است .

وی با بیان این‌که از حدود 10 سال پیش تاکنون صنعت پالپ مولدینگ در دنیا جایگزین صنایع پلیمری شده است، افزود:  شرکت پاک کاغذ سبز برای اولین بار در سال 87 به منظور واردات 4 خط تولیدی و ماشین‌آلات مورد نیاز این صنعت با اعتباری بالغ بر یک میلیون یورو نسبت به تولید محصولات سبز اقدام کرد اما کمبود نقدینگی در بازار سرمایه، معوقات بانکی و نیز مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها تاکنون اجازه‌ی فعالیت جدی به ما نداده بود .

اسلامی تصریح کرد: در چنین شرایطی، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در چارچوب مأموریت‌های خود برای توانمندسازی شرکت‌های تولیدی در مناطق محروم به کمک ما شتافت و با مشارکت 49 درصدی خود و تزریق بخشی از منابع مالی مورد نیاز به میزان 2 میلیارد و 258 میلیون تومان موجب شد تا شرکت پاک کاغذ سبز بتواند از ظرفیت کامل تولیدی خود استفاده کند .

وی گفت: با مرتفع شدن مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی، از این پس سالانه بالغ بر 1000 تن ظروف یک‌بار مصرف کاغذی و ظروف بسته‌بندی تخم مرغ در شرکت ما تولید خواهد شد .

به گفته‌ مدیرعامل شرکت پاک کاغذ سبز، خط دوم تولید ظروف کاغذی این شرکت نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود، تا در نتیجه‌ی آن، شمار افراد شاغل در کارخانه از 25 نفر در حال حاضر به 50 نفر افزایش یابد .

اسلامی اظهار امیدواری کرد، با توجه به خطرات جانی مصرف محصولات پلیمری برای مصرف‌کنندگان، تولید ظروف یک‌بارمصرف کاغذی بتواند جایگزین مناسبی برای آن‌ها در ایران شود .

این تولیدکننده‌ ایرانی گفت: در حال حاضر کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس نیز بازارهای مناسبی برای صادرت این محصولات تلقی می‌شوند اما تحقق این امر در گروی افزایش سرمایه‌گذاری و تولیدات در این زمینه است .

شرکت پاک کاغذ سبز در منطقه‌ی محروم استان مازندران واقع شده و مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، به عنوان سهامدار 49 درصدی باعث شده است اکنون تولید در دو بخش بسته‌بندی‌های صنعتی شامل شانه‌های تخم مرغ به صورت دردار و فانتزی، و بسته‌بندی‌های لوازم خانگی و الکترونیکی و نیز تولید ظروف یک‌بار مصرف کاغذی برای صنایع غذایی محقق شود .

منتشر شده توسط خبرگزاری فارس در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ آبان