راهکارهای حمایت دولت از صنایع استانی


دولت محترم توانمندی های تولیدات صنعتی، کشاورزی، صنایع دستی تمام استان های کشور را رصد و با شناسایی، حمایت و هدایت ذینفعان استانها خصوصاً کشاورزی و صنایع دستی با رفع اشکالات، کمک و همفکری صاحبنظران بومی در بخش محصولات هدایت سرمایه گذاری در نزدیک زمین های کشاورزی و باغات، کارخانه های تولیدی، کمپوت سازی، بسته بندی، سردخانه و رفع مشکلات حمل و نقل، جان تازه ای به رونق اقتصادی استانها ببخشد.

غلامرضا شجاع ـ در یک سال گذشته سرمایه گذران بسیاری از کشورهای اروپایی و غیراروپایی آماده ورود به کشور و بهره بردن از ظرفیت های بالای بخش های مختلف صنعت، کشاورزی، پتروشیمی، معدن، نفت و گاز هستند.

دولت محترم بسنده نکند، فقط به صرف سرمایه گذاری خارجی، اتاق فکر تجارت با کمک اقتصاددانان بخش خصوصی ایجاد کند و اجازه صادرات خام فروشی را شدیداً محدود کند.

به جای صادرات نفت، مواد معدنی، محصولات کشاورزی به صورت خام و فله ای، با سرمایه گذاری در بخش هایی مانند تبدیل و بسته بندی در داخل کشور با ارزش افزوده چندین برابر ارزآوری به وجود آورد.

با رقبت سرمایه گذاران خارجی در ورود به بازار ایران دولت ضمن تضمین سرمایه آنان از طریق شرکت های بیمه ای بین المللی ضمن تشکیل شرکت های دو و چند ملتی  با سرمایه گذاران داخلی به صورت برد ـ برد مواففت گردد و سرمایه داران داخلی پول های خود را از بخش دلالی، مسکن، ارز سکه خارج و در تولید که موجب اشتغال زایی خواهد گردید، سرمایه گذاری کنند.

تنها در حوزه کشاورزی اگر محصولات خرما، زعفران، خشکبار و میوه جات باغات کشورمان با کمک صنعت بسته بندی و چاپ مسلح گردد، ارزش افزوده چندین برابری باعث رونق اقتصادی، صادرات و ارزآوری نصیب کشور خواهد شد و نیازمان به صادرات فله ای به حداقل خواهد رسید.

دولت در حمایت از بخش سرمایه گذاری داخلی در استانها مثلاً صنایع دستی، اصفهان، سمنان یا مواد غذایی کرمانشاه و آذربایجان اگر با جعبه و بسته بندی مناسب و چاپ زیبا و همچنین صنعت فرش دستبافت که یکی از ارزشمندترین صنایع دستی داخل مانند فرش اردبیل و دیگر استان ها که جایگاه جهانی دارند و تنها در استان اردبیل در گذشته نزدیک با تعداد 35 هزار نیروی کار که با مدیریت می تواند دو برابر شود، نیازمند توجه و زیر ساخت های لازم در استان ها مانند فرودگاه بین المللی جهت پروازهای مستقیم به بازارهای هدف صادراتی و همچنین زیرساخت های گمرکی در کمک به صادرات صنعت فرش دستبافت توسط دولت مهیا شود.

زیرا فرش اردبیل و دیگر فرش های کشور تلاقی هنر و اقتصاد برای ارائه گوشه ای از هنر هموطنان در میلیون ها خانه که فقط مصرف کننده هستند، می توانند موجب توسعه اقتصاد خانواده سپس توسعه تجارت آن در کشور باشد.

 از دیگر مواردی که توجه دولت را می طلبد، در تعداد زیادی از استانها امکانات صادرات کافی و لازم وجود ندارد و همین امر موجب افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی می گردد . برای مثال در استان خوزستان بعضی از صادرکنندگان و دارندگان کارت بازرگانی در اهواز مرکز استان صادرات خود را از دیگر استانهای کشور انجام می دهند.

استانی که ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه صادرات و واردات دارد مانند حمل و نقل ترکیبی به ویژه در منطقه آزاد اروند، که حمل و نقل آبی، هوایی، ریلی و زمینی در استان وجود دارد.

صنایع بزرگ همواره حمایت های صاحبان قدرت و دولت را همراه دارند، سهل تر از صنایع کوچک و متوسط احیا می شوند و همچنین حمایت های بانکی را دارند و در پساتحریم صنایع بزرگ با استفاده از فاینانس «تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه ها با استفاده از تسهیلات اعتبار خارجی» مشکلات خود را رفع می کنند. اما صنایع کوچک و متوسط چشم به حمایت های سیستم بانکی داخلی دارند . بانکهای ایران همه طرح های تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ را در یک فرآیند برای دریافت تسهیلات قرار می دهند، بنابراین برای سیستم بانکی و پرسنل بانکها، بررسی پرونده پروژه های بزرگ مقرون به صرفه است، زیرا سوددهی این پروژه ها که حمایت های دولتی را پشت سر دارند تماماً تضمین شده است، به همین دلایل بانکها تمایل برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک ندارند.

کشورهای در حال توسعه بانکهای دولتی و خصوصی را موظف و مسئول تامین منابع مالی از طریق تسهیلات برای واحدهای کوچک و متوسط با بهره های یک رقمی کمتر از 7 درصد می کند.

خوش بینانه ترین آمار در بانکها تنها 10 درصد از نقدینگی مانده تسهیلات شان را در اختیار واحد های صنعتی و تولیدی قرار داده اند. البته ضمن نگرانی از غول شدن اقتصاد بانکها، از عواملی که بانکها را در چند سال گذشته زمین گیر کرده، مهمترین آن مشارکت دستوری رئیس جمهور قبل به بانکها در طرح مسکن مهر بوده که موجب شد بانکها با شرایط سختی مواجه شدند.

طبق آمار معاونت تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران بالاترین آمار صادرات فرش دستبافت سال 1376 بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون دلار و در سال گذشته متاسفانه به کمتر از 600 میلیون دلار رسیده، که توجه بیش از پیش دولت را می طلبد، البته پس از تحریم امیدواریم مجدداً شاهد بالندگی صادرات میلیارد دلاری صنعت فرش دستبافت ایران در دنیا باشیم.

قابل ذکر است که در سه ماهه اول سال 1394 متاسفانهصادرات صنایع دستی و فرش ایران با افت 27 درصدی و محصولات صادراتی کشاورزی با افت15 درصدی نسبت به سه ماه مشابه سال قبل مواجه بوده است که قابل تامل می باشد و نشاندهنده توجه ویژه دولت محترم به استانهاست. منتظر تدبیر دولت تدبیر و امید هستیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ مرداد