یادداشتی از جلال ذکایی؛
آیا صنعت چاپ و بسته‌بندی روزهای خوشی پیش رو دارد؟


امروز دولت و بخش خصوصی باید با تجزیه و تحلیل نیازهای منطقه در صنایع چاپ و بسته‌بندی، کارگروه مشترکی را برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با هدف بهره‌برداری بیشتر از فرصت‌های به وجود آمده تشکیل دهند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری مهر، جلال ذکایی عضو شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ و مدیرکل اسبق دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی که آن را برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده، به سناریوهای پیش روی صنعت چاپ و بسته‌بندی در دوران پساتحریم برای دستیابی به وضعیتی به مراتب بهتر از شرایط فعلی پرداخته و پیشنهادهایی را نیز در این زمینه ارائه کرده است. متن این یادداشت به شرح زیر است:

این روزها موضوع توافق هسته‌ای بهانه‌ای شده است تا هرکسی از زاویه دید خود به این موضوع بپردازد و شرایط کشور را در دوران پساتحریم تجزیه و تحلیل کند. بدون تردید صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست و به تبع فراگیری آن و ارتباط گسترده‌اش با سایر حوزه‌ها، به‌ویژه صنایع مصرفی همچون: غذایی، بهداشتی و دارویی می‌توان امیدوار گشایش در این حوزه بود.

برای یافتن پاسخ و نتیجه‌گیری منطقی می‌توان دو سناریو را در نظر گرفت.

۱ - با فرض اینکه به‌دنبال رفع تحریم‌ها، صنایع کشور دستخوش تحول و توسعۀ سرمایه‌گذاری و افزایش حجم صادراتی باشد، ناگزیر صنایع چاپ و بسته‌بندی کشور نیز برای پاسخ دادن به نیاز بسته‌بندی آنها با رشد قابل توجهی روبرو خواهند بود. اما این نکته را نیز باید توجه داشت که برای حضور در بازارهای صادراتی کیفیت چاپ و بسته‌بندی و رقابت‌پذیری آن در مقام مقایسه با تولیدات سایر کشورها امری بدیهی است که حتماً مورد نظر و توجه دست‌اندرکاران چاپ و بسته‌بندی کشور قرار دارد. همچنین یکنواختی کیفیت و توان پاسخگویی به نیاز انبوه نیز از نکاتی است که نباید از آنها غافل بود.

۲ - بدیهی است به‌دنبال رفع تحریم‌ها، برخی شرکت‌های خارجی که مبادرت به سرمایه‌گذاری در داخل کشور می‌نمایند به‌منظور تامین نیاز خود علاقمند به راه‌اندازی و تجهیز چاپخانه در داخل کشور خواهند بود که علی‌القاعده و برپایه قوانین داخلی، منعی برای سرمایه‌گذاری آنان وجود ندارد و در صورت طی مراحل قانونی می‌توانند نسبت به تجهیز و راه‌اندازی واحدهای چاپ و بسته‌بندی اقدام نمایند.

در این‌صورت تنها گزینه پیش روی فعالان عرصه چاپ و بسته‌بندی، انتخاب همزیستی مسالمت‌آمیز و مشارکت با طرف‌های خارجی برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت و توان مالی و تکنولوژیکی آنان در جهت توسعه کسب و کار صنایع چاپ و بسته‌بندی کشور است. بدون شک در صورت عدم استقبال دست‌اندرکاران صنعت چاپ برای بهره‌برداری از فرصت پیش‌رو، نه تنها سرمایه‌گذاری طرف‌های خارجی متوقف نخواهد شد بلکه این فرصت نیز همچون فرصت‌های قبلی از دست خواهد رفت.

اما فارغ از دو سناریوی مذکور، به‌نظر می‌رسد در شرایطی که شرکت‌های اروپایی برای حضور در بازار ایران به رقابت می‌پردازند و ایران به یکی از پرترافیک‌ترین مقاصد هیئت‌های تجاری منطقه تبدیل شده است، ترغیب کمپانی‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی چاپ و بسته‌بندی کشور فرصت بی‌نظیری است که در صورت بی‌توجهی از دست می‌رود.

به‌خوبی می‌دانیم که موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، ثبات امنیتی در منطقه خاورمیانه و دسترسی به بازار چهارصد میلیون نفری، شرایط بی‌نظیری را برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مواد مصرفی و تجهیزات و ماشین‌آلات مصرفی صنعت چاپ و بسته‌بندی جهان فراهم می‌کند تا در این بازار ویژه سرمایه‌گذاری کنند.

در شرایطی که کشور ما هنوز حجم قابل توجهی از صنایع سلولزی نظیر کاغذ، مقوا و کارتن را وارد می‌کند و کارخانه‌های موجود توان پاسخگویی به نیازهای داخلی را ندارند، درحالی‌که با وجود بیش از هشت هزار ورق ماشین چاپ افست در کشور، هنوز یک برگ پلیت چاپی (زینک) تولید نمی‌شود و همچنین در زمینه سایر ملزومات مورد نیاز اعم از: مرکب و محصولات پلیمری مورد استفاده در صنایع بسته‌بندی با حجم وسیعی از واردات روبرو هستیم، ترغیب و توجیه شرکت‌های اروپایی به سرمایه‌گذاری در این صنایع ضروری به‌نظر می‌رسد.

امروز دولت و بخش خصوصی به‌دور از هرگونه گرایش و سلیقه فکری و بدون در نظر گرفتن منازعات داخلی، باید فرصت را مغتنم شمرده و با تشکیل کارگروه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع چاپ و بسته‌بندی و تجزیه و تحلیل نیازهای منطقه، بیشترین بهره‌برداری را از فرصت پیش‌رو بنمایند.

تشکیل کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی می‌تواند زمینۀ مناسبی را برای ترغیب شرکت‌های خارجی در صنایع بالادستی چاپ و بسته‌بندی کشور فراهم نماید و بالطبع می‌توان روزهای خوشی را برای صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور انتظار کشید.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد