مدیر كل سابق دفتر امور چاپ
لیبل های تولیدی در ایران، قابل رقابت با مشابه خارجی است


لیبل های تولید شده در كشور را قابل رقابت با مشابه خارجی آن دانست و بر ظرفیت ها و توانمندی های موجود در این عرصه تاكید كرد.

اخبار چاپ : جلال ذكایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، در مورد جایگاه ایران در عرصه تولید لیبل در بازار جهانی افزود: ما بخشی از جامعه جهانی هستیم و باید متناسب با نیازهای روز حركت كنیم. طی سال های اخیر و به علت رشد و توسعه صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت بسته بندی و تولید لیبل در كشور نیز روند روبه رشدی را در پیش گرفته است.

وی گفت: اقدامات خوبی در كشور در حوزه لیبل به بازار عرضه شده كه قابل رقابت با محصولات خارجی است. همچنین ظرفیت های زیادی در این حوزه وجود دارد اما به علت كمبود دستگاه های مدرن، به ناچار بخشی از نیازهای مصرفی را از خارج وارد می كنیم.

ذكایی با ابراز تاسف از اینكه بخشی از تولید كنندگان لیبل، رغبت عجیبی به واردات این محصول از خارج دارند، گفت‌: برخی از این اجناس قابلیت تولید در داخل را به لحاظ كمی و كیفی دارند اما عده ای بر اساس این پیشینه ذهنی كه 'كیفیت محصولات خارجی بالاتر است'، علاقه زیادی به واردات آن دارند.

وی با بیان اینكه حجم تولید لیبل در داخل كشور طی سال های اخیر سیر صعودی یافته و به همان نسبت واردات آن سیر نزولی داشته، گفت: تا چند سال گذشته، امكان چاپ لیبل های 'هولوگرام' در كشور فراهم نبود اما در حال حاضر می توان گفت كه از آن بی نیاز هستیم.

این كارشناس حوزه چاپ، بازار مصرف لبیل را نیز در كشور روبه رشد توصیف كرد و افزود: علت این رشد، حجم بالای تقاضا است.

وی نقش بخش های دولتی در صنعت لیبل را بسیار كمرنگ توصیف كرد و افزود: فعالان این حوزه بیشتر از بخش خصوصی یا نیمه دولتی هستند كه باید این نقش پررنگ تر شود.

ذكایی در ادامه گفت: صنعت لیبل اشتغال زا، كار آفرین و درآمدزا است و به علت اینكه صنعتی میان رشته محسوب می شود، در اشتغالزایی غیرمستقیم نیز دخالت دارد.

كارشناس حوزه صنعت چاپ در مورد وضعیت دستگاه های چاپی در ایران گفت: با توجه به توسعه تكنولوژی در حوزه چاپ، كشورهای دنیا بمنظور درآمدزایی از این صنعت مدرن، آخرین تجهیزات روز را خریداری می كنند اما متاسفانه عدم توان سرمایه گذاری چاپخانه داران در ایران برای تجیهز چاپخانه ها به دستگاه های مدرن، اكنون به 'پاشنه آشیل' این صنعت تبدیل شده است.

ذكایی افزود: وقتی سرمایه كافی برای تجهیز چاپخانه ها نباشد مجبور به وارد كردن دستگاههای دست دوم از كشورهای اروپایی و یا از جنوب شرقی آسیا هستیم، گر چه این دستگاه ها كیفیت لازم را ندارند اما پاسخگوی بخشی از نیاز بازار مصرف هستند.

وی گفت: حضور بخش های خصوصی و سرمایه گذاری می تواند به ارتقا این صنعت و در پی آن افزایش در آمد حاصل از آن كمك كند.

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ سه شنبه ۲۸ تير