پیام وزیر ارشاد به سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
تجسمیان ذات هنرشان بیشتر، از جنس تفکر است


معاونت امور هنری به این بخش اهتمام بیشتری بورزد. شاید به توجه مسئولین نیاز نداشته باشند که بی‌اغراق توجه مسئولین به این هنر بیشتر نیاز دارد.

به گزارش اخبارچاپ و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جشنواره های دانشجویی، در بخشی از پیام «سید محمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: انصاف را که هنرمند تجسمی، مسیح خصلت است اگر ریشه در اصالت داشته باشد؛ چرا که او نیز مرده زنده می‌کند به ماده بیجان روح می‌دهد. طیف بی‌مهرگان تجسمی را بنگرید! گاه بی‌هیچ ابزاری، نرم تنانه به تنیدن عشق و دمیدن روح، از گل، موجودی حاصل می‌آید که در مرتبه آدمی و بندگی حق دارد به «فتبارک الله احسن الخالقین» تشبث جوید و به خود تبارک الله گوید. گاه به قلم و مرکب یابه قلم و رنگی بسنده می‌کند اگر صفحه‌ای به او بدهی، پس او را با فکر خویش تنها بنهی! و آه من العشق و حالاته.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: هنرهای سنتی تجسمی، الحق، هنرهائی کم هزینه، پرتأثیر، خلل ناپذیر و محاکات مسیر، بوده و هستند و به خلاف بسیاری از هنر صنعت‌ها که بسیار پُر هزینه و زمان پذیر و مصرفی هستند و بسیار هم مورد توجه ! تجسمیان به دلیل قدمت و کرامت و اصالتشان، گوئی بی نیاز از حمایتند!
حسینی در ادامه پیام آورده است: صد ملک دل به نیم نظر می‌توان خرید خوبان درین معامله تقصیر می‌کنند و شاید هم قصور! معاونت امور هنری به این بخش اهتمام بیشتری بورزد. شاید به توجه مسئولین نیاز نداشته باشند که بی‌اغراق توجه مسئولین به این هنر بیشتر نیاز دارد. اشاره‌ای می‌رود، تعمیمش دهید: تجسمیان ذات هنرشان بیشتر، از جنس تفکر است که در این وادی به کس نیازشان نیست بل نیاز دیگران است به ایشان!
وزیر ارشاد همچنین در پیام خود آورده است: نگارگر با آن ابزار اندک و آن محصول شگرف، خوشنویس با آن بضاعت مزجات در ابزار و آلات و آن نوشته‌ها و نگاشته‌های بی بدیل و اصیل، کجا نیازمند مساعدت مسئولین است، دگر هنر جایگاه خود را در جامعه بیابد. به تاج هدهدم از ره مبر که باز سفید چو باشه در پی هر صید مختصر نرود / حدیث مدعیان و خیال همکاران همان حکایت زرد و وبوریاباف است. تازه اگر مکتبی حافظ گونه داشته باشند که غالباً اینگونه اند به این حدّشان نیز اعتنائی نیست که: ببُر ز خلق و چو عنقا قیاس کار بگیر که صیت گوشه نشینان ز قاف تا قاف است. بگذاریم و بگذریم.
حسینی عنوان کرده است: حضور ۶ هزار هنرمند با ۲۲ هزار اثر، خبر از بزرگی این هنر می‌دهد. گرچه کثرت و کمیت، تضمین قوت و کیفیت نیست لیکن بیهوده سخن بدین درازی نبود. البته مرکز هنرهای تجسمی شایسته است بیش از پیش نقش استادان را در ارتقای کیفیت کارها به منصه اعتلا بنشاند. پیران این عرصه، فوت کوزه‌گری را اگر مکتوم دارند نزول این سطوح محتوم است. آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند.
در این پیام آمده است: شاخه‌های نقاشی، گرافیک، کاریکاتور و عکس و حتی هنر جدید، آنچنان عنایت آفتاب اندیشه ایرانی را مایه تغذیه ریشه و ساقی علم و هنر نموده است که تناوری این درخت به سایه گستری در حوزه دین باوری و انسان پروری چونان همیشه مساعدت می‌رساند. از آن روی ایجاد مأموریتی خاص برای عرضه بین‌المللی آثار فاخر از اموری است که اهتمام بدان، کرشمه‌ای است با دو کار! دنیا تشنی هنر اصیل ایرانی است، اگر باور داشته باشیم که هنر نزد ایرانیان است و بس!
این جشنواره اگرچه سومین است لیکن خوشبختانه بی‌وقفه سالانه شاهد اجرای آن بوده‌ایم و امیدواریم بی‌سکته، با کمال سلامت عمری پربار بیابد.
در انتهای پیام چنین آمده است: برای دست اندرکاران این پدیده ارزشمند خصوصا متولیان و متصدیان امور هنری و هنرهای تجسمی و شرکت کنندگان و منتخبین و ممتحنین آن، ارزیابان و داوران گرامی، در این بهار شمس و قمر، ربیع و ولادت پیامبر (ص) و ربیع دل‌های آزاده و بهار آزادی، ضمن تبریک، آرزوی موفقیت روزافزون و سعادت و سلامت دارم و امیدوارم شاهد فرداهای روشن تر این هنر باشیم. قطعا هنر این مردم بیش از همه انقلابی است که شراره آن ۳۲ سال است هیمه دل‌های خداجوی را مشتعل نموده و اگر در زیر خاکستر بوده است اینک در جهان اسلام رخ گشوده است. توفیق، رفیق طریق عزت و اعتبار تمامی مسلمانان به خصوص شما عزیزان باد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۱۹ بهمن