اولین نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر
جشنواره فجر باعث آشتی هنرمندان و همبستگی سلیقه‌ها شد


اولین نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور محمود شالویی، سید عباس میرهاشمی و مجید فروغی برگزار شد

 اخبارچاپ: اولین نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور محمود شالویی، سید عباس میرهاشمی و مجید فروغی برگزار شد.
محمود شالویی اظهار داشت برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر حرکتی بنیادی است که در ابتدا کسی تصور نمی‌کرد به چنین توسعه‌ای دست پیدا کند و بتواند هنرهای دیگر را تحت پوشش قرار دهد؛ در حال حاضر جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به بزرگترین رویداد موزه هنرهای معاصر بدل شده است.
وی تصریح کرد:جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با اهدافی نظیر ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیت هنری و انتقال پیام هنرمندان، معرفی ارزشهای والای متعالی اسلامی، پاسداشت هنرهای سنتی ایرانی، ارتقاء ارتباط میان هنرمندان ایران و جهان، معرفی آخرین دستاوردهای هنری ایران، معرفی هنرمندان معاصر و ... فعالیت خور را آغاز کرد.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی افزود: جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بستری را فراهم می‌کند تا در کنار جشنواره نمایشگاه‌ها و اکسپو‌ها تحت پوشش قرار بگیرند و از برگزاری آنها حمایت می‌شود.
رئیس موزه هنرهای معاصر بیان داشت: دوره اول جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر که در سال 87 برگزار شد تعداد آثار ارسال شده برای جشنواره فجر 6 هزار اثر از 2هزار هنرمند بود؛ در دوره دوم سال 88 9 هزار اثر از 3هزار هنرمند به جشنواره فجر ارسال شد. اما در دور سوم با رقم بی سابق‌ای روبرو شدیم؛ که در عرصه رویدادهای تجسمی ثبت نشده بود. بیست هزار اثر از 5 هزار هنرمند البته این تعداد اثر بدون احتساب بخش کاریکاتور است .این مطلب نشان دهنده آن است که جشنواره فجر جایگاه خودش را در بین جشنوارها و هنرمندان پیدا کرده است.
محمود شالویی گفت: از موفقیت‌های این دوره جشنواره فجر جامع عمل پوشاندن به موضوع تمرکز زدایی است. در حال حاضر بیش از بیست استان میزبان این جشنواره هستند این در حالی است که سال گذشته تنها 5 استان میزبان جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بودند. در سطح بین المللی نیز 5 کشور میزبان جشنواره فجر هستند؛ کشورهای ایتالیا، هلند، اتریش، لبنان و سوریه که همزمان با افتتاح جشنواره در ایران و در این کشورها نیز افتتاح خواهد شد.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: جشنواره فجر باعث آشتی هنرمندان و همبستگی سلیقه‌ها شد زیرا هنرمندان بزرگ کشور با سلیقه های متفاوت دور هم گرد آمدند و داوری آثار را انجام دادند.
در ادامه سید عباس میرهاشمی اظهار داشت: امسال با توجه به طی سه دوره از تجربیات بهره لازم را برده ایم و از نظم مناسبی برخوردار هستیم ثبت نام ها نیز ساده تر شده و توانستیم آمار دقیقی از هنرمندان سراسر کشور به دست آوریم در این دوره در رشته نقاشی3546 اثر از 1029، در بخش عکاسی 9525 اثر از 1600 هنرمند، بخش پوستر 3320 اثر از 890 هنرمند، در بخش سفال 428 اثر از 168 هنرمند و بخش نگارگری 751 اثر از 325 هنرمند به جشنواره ارسال شده است در بخش کاریکاتور نیز هنوز آمار دقیقی نداریم اما 54 کشور در آن شرکت کرده اند و بیشترین آثار ارسالی از کشورهای برزیل، چین و ترکیه است.
دبیركل سومین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر تصریح کرد: 40 درصد شرکت کنندگان از تهران و 60 درصد از سایر استاها است که بیشترین آثار ارسال شده از استان های اصفهان و خراسان جنوبی هستند و کمترین آثار نیز از استان سیستان بلوچستان است با 140 اثر.
وی افزود: رونمایی از پوستر جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، به دلیل آنکه از دو پوستر همزمان رونمایی خواهد شد امروز انجام نمی‌شود و به روز دیگری موکول شده است.
سید عباس میرهاشمی افزود: با وجود آمادگی دبیرخانه و مسئولین اجرایی جشنواره 12 بهمن ماه افتتاح جشنواره را نخواهیم داشت و به علت مصادف شدن با رحلت نبی اکرم(ص)، 16 بهمن به طور همزمان در ایران، همه مراکز استانها و 5 کشور برگزار خواهد شد.
در پایان نیز محمود شالویی از تمام هنرمندان و مراکزی که با جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر همکاری داشته اند تشکر و قدردانی کرد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۳ دي