مدیر اجرایی سرای اهل قلم:
پیشنهادی برای برگزاری نشست‌ها از مسئولان صنعت چاپ نداشتیم


برای اجرای نشست‌ها هیچگونه پیشنهادی از صنعت‌گران و مسئولان چاپ برای برپایی نشست‌های تخصصی در سرای اهل قلم بیست‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نداشته‌ایم .

به گزارش اخبار چاپ احسان عباسلو، مدیر اجرایی سرای اهل قلم واقع در طبقه دوم شبستان محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: کلیه نشست‌هایی که در سرای اهل قلم برگزار می‌شود از طریق فراخوان در سازمان‌ها و نهادهای مختلف و براساس تقاضای این سازمان‌ها جهت برپایی نشست‌ها اجرا می‌شود. به دلیل حجم و گستره‌ی وسیع مخاطبان و سازمان‌هایی که تقاضای برگزاری نشست‌های تخصصی در سرای اهل قلم دارند، هیچ‌گونه استثنایی برای متقاضیان وجود ندارد. با توجه به این نکته و با عنایت به مشغله‌های فراوانی که در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب متوجه متولیان و مسئولان سرای اهل قلم است، هیچ پیشنهادی از مراکز آموزشی، پژوهشی، دانشگاه‌ها، مراکز دولتی و صنفی مرتبط با صنعت چاپ و حتی متخصصان این صنعت به منظور برپایی نشست‌ به مسئولان برگزاری نشست‌ها واصل نشده است.
از آن‌جا که بخش قابل توجهی از مخاطبان نمایشگاه را بازدیدکنندگان حرفه‌ای تشکیل می‌دهد، و آحاد بازدیدکنندگان یا دانشگاهی (اعم از دانشجویان و اساتید) هستند، یا مؤلف و مترجم و به طور کلی اهل فرهنگ و هنر، این نمایشگاه فرصت مغتنمی بود تا دست‌اندرکاران، مسئولان، مدیران، اساتید، کارشناسان و... صنعت چاپ نسبت به انعکاس واقعیت‌ها، قابلیت‌ها، امکانات، فرصت‌ها، تهدیدها، پیشرفت‌ها و محصولات این صنعت با مخاطبان از نزدیک ارتباط برقرار کرده و با آنان در میان بگذارند.
وی افزود: قدر مسلم ارزیابی کیفی و کمی چگونگی برگزاری نشست‌ها و تأثیرگذاری و اثربخشی آن‌ها در عملکرد و ذهن مخاطبان مستلزم زمان بیشتری است و ارائه هرگونه تحلیلی در این رابطه زود و عجولانه است. با این حال بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فرصتی بود تا مخاطبان این نمایشگاه با علاقه‌مندی بسیار بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته در این نشست‌ها شرکت کنند. در تحلیل‌های اولیه به نظر می‌رسد میزان اثربخشی این نشست‌ها میان مخاطبان نمایشگاه روندی صعودی داشته و تعداد زیادی از آنان در نشست‌های تخصصی سرای اهل قلم حضور داشتند.
با توجه به این موضوع عدم حضور مباحث مرتبط با صنعت چاپ که ارتباط و تعاملی مستقیم و ممتد با نشر و مسائل آن دارد، جای تأسف بسیار و افسوس فراوان دارد.

احسان عباسلو مدیر اجرایی سرای اهل قلم، درخصوص نشست‌های تخصصی که در زمینه صنعت نشر و کتاب‌ برگزار شد، بیان داشت: با توجه به محدودیت مکانی و زمانی، و تعدد موضوعاتی که برای برپایی نشست‌ها به ما ارسال شده بود، خوشبختانه توانستیم با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم استفاده حداکثری را از زمان و مکان موجود داشته باشیم و در حوزه نشر و کتاب موضوعات کامل و جامعی را با حضور اساتید مجرب برای تمام مخاطبین مطرح نماییم. گستردگی و تنوع مطالب و موضوعات مطرح در نشست‌های صنعت نشر و کتاب به گونه‌ای بود که این نشست‌ها علاوه بر جامعیت محتوایی از نظر تعداد و میزان موضوعات نیز بخش قابل توجهی را پوشش داد. در نتیجه نشست‌های تخصصی سرای اهل قلم در موضوعات مرتبط با نشر و کتاب، شرط لازم و کافی را بجا آورد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۵ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: