آغاز فعالیت سامانه جدید صدور مجوز کتاب از امروز


تمام فرآیندهای مربوط به صدور مجوز قبل از چاپ کتاب و نمایش مراحل مختلف وضعیت آثار و مجوزهای مربوط به آن از این پس مکانیزه است، در واقع کلیه اطلاع رسانی‌ها علاوه بر کارتابل خود ناشر از طریق پیامک و ایمیل انجام می‌‌شود و در مرحله تکمیل اطلاعات یا صدور پروانه نشر، صدور ابلاغیه اثر، صدور مجوز قبل از چاپ، صدور مجوز اعلام وصول کتاب از طریق پیامک و ایمیل به ناشر اطلاع‌رسانی می‌شود


سامانه جدید ثبت کتاب، امروز در وزارت ارشاد، کار خود را آغاز می‌کند تا اخذ مجوز انتشار کتاب آسان شود. از مزایای این سامانه افزوده شدن فرآیندهای بررسی آنلاین و مدیریت کارشناسان بررسی کتاب به صورت آنلاین است .

 به گزارش  فارس،حدود دو هفته‌ای است سامانه جدید ثبت کتاب در اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرده تاگرفتن مجوز انتشار کتاب با این سامانه تسهیل شود بنابراین دسترسی مخاطبان این سامانه از سامانه قدیم قطع و سامانه جدید امروز رسما کار خود را آغاز می‌کند .

در طراحی سامانه جدید بر کاهش فرآیندهای دستی و کمتر شدن استعلامات دستی و مکانیزه شدن ارتباطات میان دستگاهی و ... تاکید و تلاش شده است .

اما در ادامه نگاهی به سامانه فعلی و آنچه امروز راه‌اندازی خواهد شد، می‌کنیم .

معایب سامانه قدیم

سامانه قدیم به این دلیل که روی استان‌ها تمرکز کامل جهت دسترسی و صدور مجوز پروانه نشر و کتاب نداشت از جامعیت لازم نیز برخوردار نبود. اما از دیگر نکات مورد اعتراض می‌توان به استفاده از تکنولوژی قدیمی و کند در طراحی و راه اندازی سامانه اشاره کرد .

سامانه قدیم به دلیل طراحی نامناسب موجب نارضایتی کاربران داخلی و ناشران شده بود؛ البته عدم شفافیت تمامی روندهای طی شده در سامانه ( چه استفاده داخلی ، چه روند صدور مجوز) از نکات مورد گلایه بود .

در این سامانه استفاده از توکن یکی از دردسرها بود زیرا علاوه بر هزینه اولیه برای وزارتخانه و ناشران، دارای هزینه سالیانه برای تمدید مجوز بود. نکته مورد گلایه عدم ارتباط مناسب با سرویس‌های بیرونی از قبیل نهادهای مرتب چون خانه کتاب، کتابخانه ملی، سامانه‌های داخلی از جمله خرید کتاب و .... بود که در سامانه جدید مورد توجه است .

مزایا سامانه جدید؛ بهینه سازی امنیت و به روز شدن تکنولوژی مربوطه

از مزایای اصلی سامانه جدید به سامانه قدیم، حذف توکن سخت افزاری و جایگزین شدن راهکار رمز یک‌بار مصرف (OTP) است .

حذف هزینه‌های اضافه برای وزارتخانه و ناشران و همچنین صرفه جویی ارزی (به دلیل اینکه توکن محصول وارداتی بوده است)، ساده‌تر شدن فرآیند گرفتن مجوز انتشار کتاب برای ناشران دارای مجوز پروانه نشر و به حداقل رساندن حضور ناشران در محل ستاد وزارتخانه(ناشران تنها برای تحویل دادن نسخه‌های چاپی جهت واسپاری مراجعه حضوری دارند.)

 

سهولت استفاده ناشر‌ان و کلیه کاربران مرتبط با سامانه

از این پس کل فرآیند صدور مجوز پروانه نشر برای ناشران مکانیزه خواهد بود. امری که تاکنون به صورت دستی انجام می‌شد .

تمام فرآیندهای مربوط به صدور مجوز قبل از چاپ کتاب و نمایش مراحل مختلف وضعیت آثار و مجوزهای مربوط به آن از این پس مکانیزه است، در واقع کلیه اطلاع رسانی‌ها علاوه بر کارتابل خود ناشر از طریق پیامک و ایمیل انجام می‌‌شود و در مرحله تکمیل اطلاعات یا صدور پروانه نشر، صدور ابلاغیه اثر، صدور مجوز قبل از چاپ، صدور مجوز اعلام وصول کتاب از طریق پیامک و ایمیل به ناشر اطلاع‌رسانی می‌شود .

یکی از مزایای مهم سیستم کنونی متمرکز بودن کلیه اطلاعات مربوط به نشر در کل کشور نسبت به سامانه نامتمرکز و از هم‌گسیخته قدیم است. (تمامی اطلاعات ناشران از قبیل اطلاعات مربوط به پروانه نشر وتمام روند صدور مجوز کتاب در این سامانه به صورت یکپارچه خواهد بود.)

از دیگر مزایای این سامانه افزوده شدن فرآیندهای بررسی آنلاین و مدیریت کارشناسان بررسی کتاب به صورت آنلاین است که باعث تسریع در مدیریت و انجام امور بررسی خواهد شد .

امکان دسترسی تمامی مراجع ذی‌صلاح و عموم مردم برای راستی آزمایی مجوزهای صادره از دفتر توسعه کتاب و کتاب‌‌خوانی در قالب کدهای QR و استعلام از طریق سامانه .

یکپارچگی فعالیت صدور مجوز در وزارت ارشاد، خانه کتاب و کتابخانه ملی

مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با آغاز فعالیت سامانه جدید صدور مجوز کتاب فعالیت‌های صدور مجوز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی( برای ثبت اثر و ممیزی کتاب)، خانه کتاب( برای دریافت شناسه‌های مختلف کتابی اعم از شابک و...) و کتابخانه ملی ایران( برای دریافت فهرست‌نویسی پیش از انتشار یا همان فیپا) به‌صورت یکچارچه انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری هم نخواهد بود.

به گفته محمد جواد مرادی‌نیا، روند دریافت مجوزهای مختلف پیش از این به‌صورت پراکنده و حضوری صورت می‌گرفت که با سامانه آنلاین این مجوزها به‌صورت انلاین و همزمان صادر می‌شوند و بخش عمده‌ای از مشکلات فعالان حوزه نشر با این اقدام رفع خواهد شد.



منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۷ دوشنبه ۵ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: