نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی خبر داد:
مشکل تازه شهرک چاپ مشهد؛ ساخت آزادراه در شهر صنعتی طوس


نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: به دنبال ساخت یک آزادراه در اطراف شهر صنعتی طوس، بخش زیادی از زمین‌ها و ساختمان‌های چاپخانه‌داران در این آزادراه قرار گرفته و مشکلات زیادی برای اعضای شهرک چاپ و نشر مشهد ایجاد کرده است

نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: به دنبال ساخت یک آزادراه در اطراف شهر صنعتی طوس، بخش زیادی از زمین‌ها و ساختمان‌های چاپخانه‌داران در این آزادراه قرار گرفته و مشکلات زیادی برای اعضای شهرک چاپ و نشر مشهد ایجاد کرده است .

عباس سرابیان با بیان اینکه شهرک چاپ و نشر مشهد، گفت: شهرک ما در شهر صنعتی طوس واقع شده است که از سال 1393 مجوز واگذاری آن تایید شد و 107 واحد چاپ و نشر در این شهرک ثبت‌نام کردند .

وی افزود: پس از ثبت‌نام قرادادها بسته‌ شده و اکنون حدود 20 درصد فضای ساختمانی تکیمل شده و 10 درصد به بهره‌برداری رسیده است .

سرابیان با بیان اینکه 10 درصد از واحدهای چاپی در شهرک چاپ و نشر مشهد مستقر شده‌اند، عنوان کرد: اخیرا ساخت آزادراهی از میدان نمایشگاه بین‌المللی مشهد شروع شده است و برای ساخت آن به حریم هشت قطعه از شهرک که در حال ساخت و بهره‌داری هستند، تجاوز شده و بخش‌هایی از زمین‌های چاپخانه‌داران در این آزادراه قرار دارد که مشکلات زیادی ایجاد کرده است .

وی تاکید کرد: اکنون شرکت شهرک‌ها به دنبال این است که مشکل را حل کند اما از جهات دیگر این موضوع از نظر سرمایه‌گذاری به خطر افتاده است و امیدواریم مسئولان شهر صنعتی طوس راهکاری برای آن بیندیشند .

بی‌ثباتی آفت صنعت چاپ

سرابیان در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره اثرات بی‌ثباتی نرخ ارز در تامین مواداولیه،  به ایبنا گفت: این بی‌ثباتی که بر اقتصاد حاکم است، نشان‌دهنده تغییر و تحولات قیمت مواد اولیه همچنین تصمیمات موقت مدیران و تصمیم‌گیران دولتی است که ادامه کار را با مشکلات جدی روبرو کرده است .

وی ادامه داد: مدتی قرار شد مرکب در گروه کالایی یک قرار گیرد و مصوب شد، اما سه روز بیشتر دوام نداشت و دوباره به گروه دو برگردانده شد و این جابجایی‌ها موجب شد که قیمت مرکب افزایش داشته باشد. همچنین با تامین مرکب مورد نیاز چاپخانه‌داران با ارز نیمایی، پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن به بیش از 50 هزار تومان برسد .

سرابیان با بیان اینکه پایدار نبودن اقتصاد به فعالیت واحدهای تولیدی آسیب می‌رساند، عنوان کرد: اقتصاد کشور ما پایدار نیست و به دنبال بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی، ظرفیت کارهای چاپی به شدت کم شده است و واحدهای تولیدی نیز با کاهش ظرفیت روبه‌رو شده‌اند .

وی یادآور شد: نباید فراموش کنیم که چاپخانه‌ها به واحد تولیدی وابسته هستند و زمانی که سفارش نباشد بیکار می‌شوند و این بیکاری به اخراج کارگران و به مرور تعطیلی چاپخانه‌ها منجر می‌شوند .

سرابیان همچنین درباره چاپخانه‌های حوزه کتاب نیز، گفت: چاپخانه‌هایی که با ناشران کتا‌ب‌های کمک‌آموزشی کار می‌کنند، بازار خود را دارند اما ناشران کتاب‌عمومی دیگر برای چاپ کتاب‌های جدید سرمایه‌گذاری نمی‌کند و به همین دلیل تیراژ کتاب‌ها بسیار پایین آمده است، هرچند نباید دور از نظر داشت که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و چاپ و نشر به عنوان دو عامل بهم پیوسته با مشکل روبه‌رو هستند .



منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: