حمید فریور:
پایداری کیفیت از مزیت های چاپ دیجیتال است


مدیر تولید شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران با بیان این‌که اگر ناشران بدانند در نشر دیجیتال نیز می‌توانند سود ببرند، هیچ‌گاه سختی چاپ اُفست را به جان نمی‌خرند، گفت: باید برای ترویج استفاده از چاپ دیجیتال و در ادامه برای پیشگیری از ورشکستگی صنعت نشر مکتوب، قوانین چاپ دیجیتال تدوین شوند .

مدیر تولید شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران با بیان این‌که اگر ناشران بدانند در نشر دیجیتال نیز می‌توانند سود ببرند، هیچ‌گاه سختی چاپ اُفست را به جان نمی‌خرند، گفت: باید برای ترویج استفاده از چاپ دیجیتال و در ادامه برای پیشگیری از ورشکستگی صنعت نشر مکتوب، قوانین چاپ دیجیتال تدوین شوند .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا،حمید فریور درباره مزایا و معایب چاپ دیجیتال در مقایسه با سایر فناوری‌های چاپ اظهار کرد: چاپ دیجیتال عرصه بسیار وسیع با ابعاد مختلفی از پرینتر لیزری تک‌رنگ گرفته تا چاپگر تولید ام‌دی‌اف، را شامل می‌شود، بنابراین نه فقط در چاپ دیجیتال بلکه در هر موضوع و حوزه دیگری نمی‌توان به شکل انتزاعی به معایب و مزایای آن اشاره کرد، بلکه باید آن موضوع را در بستر زمانی و مکانی خودش درنظر گرفت
وی ادامه داد: با بیان این توضیحات چنین نتیجه گرفته می‌شود که باید مزایا و معایب چاپ دیجیتال در ایران را در این زمان که ایران در دوره پساتحریم قرار گرفته، بررسی کرد و بسیاری از معایب و مزایایی که در خارج از این چهارچوب (پساتحریم) می‌توان مطرح کرد، شکل دیگری به خود می‌گیرند؛ به‌طور مثال، شاید معایب فعلی ما برای دیگران مزایا و بالعکس محسوب شود .
مدیر تولید شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران افزود: با این مقدمه، باید بگویم که چاپ دیجیتال همه‌اش حُسن است و تنها عیبش، قیمت‌ تمام‌شده بالای محصول نهایی این چاپ نسبت به سایر روش‌های چاپی است، اما همین تنها عیب، در کشور ما می‌تواند تحت‌الشعاع قرار بگیرد به‌گونه‌ای که مزایای آن نادیده گرفته شوند .
فریور، گسترده بودن دایره استفاده از چاپ دیجیتال را از دیگر مزایای این نوع از چاپ برشمرد و توضیح داد: چاپ دیجیتال علاوه بر کتاب، در سایر حوزه‌ها مانند کشاورزی، نساجی، شیشه و چوب قابل استفاده است .
وی درباره تفاوت کیفیت چاپ دیجیتال نسبت به سایر روش‌های چاپ مانند اُفست، گفت: در چاپ اُفست، کیفیت نخستین نسخه با نسخه nاُم می‌تواند متفاوت باشد، اما در چاپ دیجیتال این‌طور نیست؛ کیفیت نخستین نسخه آن با نسخه nاُم آن کاملاً یکسان است و این موضوع، حُسن چاپ دیجیتال محسوب می‌شود. اما متأسفانه باز همان بالا بودن قیمت تمام‌شده محصول نهایی چاپ دیجیتال، مزایای آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.9
این کارشناس چاپ ادامه داد: چاپ اُفست در بخش عملیات تکمیلی و انواع و اقسام speshial effect عقب مانده و به همین دلیل چاپ دیجیتال با آمدنش، این عرصه را پُر کرده است تا به‌صورت ترکیبی (ترکیب چاپ اُفست و چاپ دیجیتال ) به چاپ اُفست جلوه دهد .
فریور بیان کرد: در مجموع، در حال حاضر این دو نوع چاپ به لحاظ کیفیت برابر هستند، فقط پایداری کیفیت در چاپ دیجیتال بالاتر است .
مدیر تولید شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران با اشاره به اهمیت چاپ دیجیتال در عرصه نشر و کتاب، گفت: در نگاه اول، شاید به دلیل پایین بودن شمارگان کتاب‌ها، مناسب‌ترین روش برای تولید کتاب، چاپ دیجیتال باشد، اما واقعیت این است که هنوز تیراژ‌های زیر 100 نسخه به دلیل هزینه‌های زیادی که به دنبال دارد، با چاپ دیجیتال مقرون به‌صرفه نیست .
وی با اشاره به توسعه روزافزون چاپ دیجیتال، آینده صنعت چاپ و نشر را چنین ارزیابی کرد: اکنون موضوع صنعت نشر کشور این نیست که آیا از چاپ دیجیتال استفاده کند یا چاپ اُفست. بلکه اصولاً در صنعت نشر پرسش اساسی این است که با آمدن کامپیوترها در قالب تب‌لت و اِسمال فون‌ها، چرا باید اطلاعات روی کاغذ بیایند؟ به‌تدریج شرایط به جایی می‌رسد که عرصه برای فعالیت چاپ اُفست و چاپ دیجیتال وجود نخواهد داشت و سیستم‌های جدید (تب‌لت و اِسمال فون‌ها ) محصول نهایی را به نگاه مخاطبان می‌رسانند؛ این موضوع به نظر بنده حُسن محسوب می‌شود، چراکه واقعیتی است که دیر یا زود اتفاق می‌افتد و ما ناگزیر از حرکت در مسیر تکنولوژی هستیم. اگر منکر این واقعیت باشیم، جز این‌که ما را از پیدا کردن یک راه‌حل و تصمیم‌سازی برای چگونگی مقابله با این ماجرا باز‌می‌دارد، فایده دیگری ندارد .
فریور با بیان این‌که چاپ در خدمت سایر صنابع است، یادآور شد: اکنون اگر در متروهای کشورهای اروپایی کتاب مطالعه می‌شود، این مهم از روی تبلت‌ها و اِسمال‌فون‌ها صورت می‌گیرد و این واقعیت تکنولوژی است .
این کارشناس چاپ افزود: معتقدم به‌جای مقاومت در برابر نفوذ چاپ دیجیتال در عرصه نشر به‌ویژه کتاب، باید قوانین چاپ دیجیتال تدوین شوند تا مانع از ورشکسته شدن صنعت نشر مکتوب شود .
وی با اشاره به دلایل عدم علاقه‌مندی برخی در استفاده از چاپ دیجیتال، توضیح داد: شاید همان بالا بودن هزینه‌‌های این نوع چاپ نسبت به سایر فناوری‌های چاپ، تنها دلیل این دسته از ناشران باشد که باز تأکید می‌کنم، تنها راه‌حل آن و تشویق ناشران برای استفاده از چاپ دیجیتال، تدوین و تصویب یک سلسله قوانین سفت و سخت برای چاپ است تا حرکت نهایی ناشران به سمت سودآوری از فایل (چاپ دیجیتال) باشد نه نشر کاغذی و به جای این‌که به فکر ورود دستگاه‌های چاپ دیجیتال مدرن به ایران باشیم، باید مسئولان به تدوین این‌گونه قوانین اقدام کنند .
مدیر تولید شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران گفت: اگر ناشران بدانند که در نشر دیجیتال نیز می‌توانند سود ببرند، دیگر چرا باید خودشان را درگیر چاپ سنتی کنند؛ اکنون اگر می‌بینیم برخی‌ها سنگ چاپ مکتوب را به سینه می‌زنند، چون سودشان در آن است .

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: