مسعود فرشی فرید:
وقتی حمایت بخش خصوصی صنعت چاپ نباشد ، از دست دولت کاری ساخته نیست .


با توجه به کِسِلی‌ای که اکنون در حوزه چاپ وجود دارد، دیگر کسی نمی‌خواهد این جشنواره برگزار شود. اثر این نخواستن در تعداد آثار ورودی، کیفیت داوران و تمایل داشتن یا نداشتن برای برگزاری جشنواره کاملاً مشهود است .

به گزارش خبرنگار اخبار چاپ مسعود فرشی فرید، در دومین نشست آسیب شناسی جشنواره صنعت چاپ مشکل ؛به‌نظر می‌رسد با توجه به کِسِلی‌ای که اکنون در حوزه چاپ وجود دارد، دیگر کسی نمی‌خواهد این جشنواره برگزار شود. اثر این نخواستن در تعداد آثار ورودی، کیفیت داوران و تمایل داشتن یا نداشتن برای برگزاری جشنواره کاملاً مشهود است .

 اگر دغدغه درخواست ها توسط خود صنعت مطرح نباشد ، متولی دولتی نمی تواند کار خاصی انجام دهد. در دوره که ما مسابقات را اجرا می کردیم حمایت کامل اتحادیه چاپ تهران ، آقایان مظاهری و نیکوسخن ، اتحادیه خراسان آقای مغانی و حضور ارزشمند استاد رضا رضایی رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ به صورت کامل وجود داشت تا جایی که با حمایت این دوستان و پیگیریهای آقای دکتر اسماعیلی و آقای همایون امیرزاده  تفاهم نامه میلیارد دلاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت برقرار شد .
 البته من همه این مشکلات را از جانب خودِ جامعه چاپ کشور می‌دانم؛ وقتی که ما خودمان نمی‌خواهیم بنابراین نباید انتظاری از دولت داشته باشیم. صنعت چاپ باید بخواهد که همه چیز داشته باشد. اگر خودش استراتژی نداشته باشد، چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان واردات چاپی خواهیم داشت. مبتلا‌به این موضوع نیز جشنواره صنعت چاپ است که به همین ترتیب اُفت می‌کند .نبود انگیزه در بخش خصوصیاز مشکلات به وجود آمده در این حوزه می باشد.

وی در ادامه به مقایسه با کشور های دیگر پرداخت. مسابقات جهانی معمولاً رسته‌محور برگزار می‌شوند، برخی کشورها هم هستند که محصول‌محور هستند، اما تصور می‌شود ایران بالاترین تعداد گروه‌های مسابقات را دارد؛ این موضوع اول از همه جذب آثار و سپس داوری‌ها را مشکل می‌کند .
فرشی فرید، شعاری حرکت کردن در حوزه چاپ را یکی از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت
: معتقدم اگر آیین‌نامه‌ای در حوزه چاپ نوشته می‌شود، باید اهداف کاربردی‌تر و جامع‌تری را دربرداشته باشد، چراکه اطلاع دارم شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه‌ای به حوزه چاپ دارد، بنابراین باید از این فرصت و این ظرفیت استفاده کرد .

دبیر دوازدهمین دوره مسابقات چاپی گفت: معتقدم ابتدا باید مشکلات اقتصادی بخش صنعت یک حوزه حل شود تا بتواند در بحث ارتقا قدم بردارد؛ در این زمینه شرکت‌کنندگان در جشنواره مهم هستند. در جشنواره‌های خارجی زمینه برای تعاملات اقتصادی شرکت‌کنندگان کاملاً فراهم است، اما اینجا ما هنوز درگیر مسایل اولیه اقتصادی بنگاهها هستیم  !

 

 

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: