احمد فروزیده:
تدوین برنامه استراتژیک برای پیشگیری از دوباره کاری در صنعت چاپ


احمد فروزیده، مدرس و پیشکسوت چاپ، ضمن برشمردن مشکلات صنعت چاپ به‌ویژه چاپخانه‌ها و ارائه راهکار برای بُرون‌رفت از این مشکلات، گفت: لازم است در حوزه چاپ به‌منظور جلوگیری از دوباره‌کاری‌ها، برنامه استراتژیک همه‌جانبه‌ای به کمک برنامه‌ریزان اقتصادی و اعضای خبره این صنعت تدوین شود .

 

احمد فروزیده، مدرس و پیشکسوت چاپ، ضمن برشمردن مشکلات صنعت چاپ به‌ویژه چاپخانه‌ها و ارائه راهکار برای بُرون‌رفت از این مشکلات، گفت: لازم است در حوزه چاپ به‌منظور جلوگیری از دوباره‌کاری‌ها، برنامه استراتژیک همه‌جانبه‌ای به کمک برنامه‌ریزان اقتصادی و اعضای خبره این صنعت تدوین شود .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا،احمد فروزیده درباره مشکلات و دغدغه‌های صنعت چاپ اظهار کرد: صنعت چاپ یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان با گردش مالی بسیار بالاست؛ صنعتی که برای بخش تولید، ایجاد ارزش‌افزوده می‌کند، به‌گونه‌ای که برخی از کشورهای پیشرفته، این صنعت را در اولویت فعالیت‌های خود تعریف کرد‌ه‌اند و بودجه‌های بسیاری را صرف این صنعت مهم می‌کنند، چراکه یک صنعت میانی است و پیونددهنده تمام صنایع با هم و ارتباط صنایع با مصرف‌کننده و در ضمن معرف تولید و در نشر و امور کتاب، پیام‌رسان علم است، اما متأسفانه در ایران این صنعت به‌خوبی شناخته شده نیست و مورد غفلت واقع شده است .

وی افزود: بعضی از کارخانجات تولیدی از این غفلت سوءاستفاده کرده و کارهای چاپی خود را به خارج از ایران سفارش می‌دهند. هزینه کارهای چاپی یکی از صدها کارخانه تولیدی که از ایران به چاپخانه‌های خارج سفارش می‌دهد، سالانه بالغ بر چند میلیون دلار می‌شود.بسیاری از کارخانه‌های تولیدی، بهداشتی، خوراکی و آشامیدنی بخش خصوصی و دولتی سفارشات چاپی خود را به کشورهایی مانند ترکیه، چین و امارات ارائه می‌دهند .
 
صنعت چاپ باید جایگاه «سازمان » در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد
 
این مدرس چاپ توضیح داد: در شرایطی که بودجه صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بیش از 10 میلیارد تومان باشد، خیلی کمتر از این است و این در حالی است که گردش مالی صنعت چاپ در جهان بیش از یک‌هزار میلیارد دلار است و سهم حوزه کتاب در ایران حدود هفت درصد و چاپ تجاری، تولیدی، صنعتی و  تبلیغات 93 درصد است. اگر بخواهیم صنعت چاپ را به جایگاه واقعی آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانیم، باید دارای جایگاه و رده «سازمان » در این وزارتخانه باشد، اما متأسفانه در حد یک دفتر امور چاپ در وزارتخانه است که این مسأله باید تصحیح شود. در حالی‌که کشورهای توسعه‌یافته، صنعت چاپ را جزو اولویت‌های مهم خود می‌دانند، در ایران این صنعت در هیچ رده‌ای دیده نشده است .
 
فروزیده گفت: همکاری به‌عنوان پیش‌نیازی برای ایجاد زندگی جمعی همواره برای انسان‌ها به‌عنوان موجودات اجتماعی ضرورت داشته‌ است. همکاری‌های اجتماعی، میل به زندگی جمعی را تقویت می‌کند و در اجتماعات اقتصادی ـ صنعتی این ضرورت بیش از پیش احساس می‌شود. در اینجا منظور از تعاون و همکاری اجتماعی و اقتصادی، کنش‌هایی است که نه صرفاً اخلاق‌گرایانه که بخشی از مسئولیت‌های کارکردی افراد است که بدون هیچ الزامی در روابط اجتماعی در جامعه انجام می‌شود. معمولاً همکاری و تعاون بار مثبت دارد و زمانی‌که کسی در موردی حاضر به همکاری نباشد، از جانبی مورد نکوهش‌های تُند اخلاقی قرار می‌گیرد . بنابراین لزوم به‌کارگیری نظریات متخصصان صنفی برای پیشبُرد اهداف صنعت چاپ بسیار ضروری است. راهکار این موضوع واگذاری مسئولیت صنفی به اتحادیه صنعت چاپ است .

وی بیان کرد: مشکل و موضوع مهم دیگر، منفک بودن اتحادیه لیتوگراف و صحاف از اتحادیه چاپ است. این انفکاک موجب موازی‌کاری‌های بسیار و به هدر رفتن هزینه‌های جاری، آموزشی و تحقیقاتی ـ پژوهشی می‌شود .
 
این پیشکسوت صنعت چاپ ادامه داد: مسأله دیگر، نداشتن یک بانک اطلاعاتی قوی صنفی ـ صنعتی و اقتصادی ـ تولیدی است. شاید خیلی از ما آمار را فقط وسیله‌ای برای بیان اطلاعات و مقادیر عددی درباره موضوعات اقتصادی، جمعیت‌شناسی، سیاسی و اجتماعی بدانیم، اما این تنها بخش کوچکی از علم آمار است. توانایی‌ها و قابلیت‌های این علم بسیار وسیع است و لزوم توجه به آن امروزه در همه صنایع توسعه‌یافته و به‌ویژه در کشور ما که مسیر توسعه را طی می‌کنند، کاملاً مشهود است که مبنای برنامه‌ریزی صحیح، داشتن آمار و اطلاعات دقیق است. برنامه‌ها براساس اطلاعات و آمار تدوین و پایه‌ریزی می‌شوند و اگر آمار نباشد برنامه‌ریزی درستی انجام نخواهد شد و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، کوتاه‌مدت، میان‌مدت و براساس سند چشم‌انداز توسعه‌ای کشور با وجود آمار از اولویت‌های حائز اهمیت است .

فروزیده با اشاره به این‌که نقش روزافزون آمار و اطلاعات به‌عنوان پیش‌نیاز تمام تصمیم‌گیری‌ها، سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بر کسی پوشیده نیست، گفت: این نقش در عصر اطلاعات به‌قدری بدیهی است که نظام آماری صنایع، حجم و کیفیت بانک‌های اطلاعاتی، نه تنها یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی به‌شمار می‌رود، بلکه متقابلاً نیز سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی بدون در اختیار داشتن آمار کافی، صحیح و دقیق و به‌هنگام ممکن نیست. اهمیت اطلاعات آماری در همه امور برنامه‌ریزی، اعم از سیاستگذاری، تعیین اهداف، خط ‌‌مشی‌ها، هدایت امور اجرایی و در نهایت ارزیابی میزان موفقیت و یا نبود آن به‌قدری مهم است که بسیاری از کارشناسان، اطلاعات آماری را زیربنای برنامه‌ریزی‌ها به‌شمار می‌آورند و ایجاد یک نظام کارآمد و مؤثر در تولید و عرضه آمار را از الزامات اولیه و ضروری در برنامه‌ریزی‌ها قلمداد می‌کنند .

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که در امور فرهنگی سلایق شخصی بسیار وجود دارد، ضرورت نهادینگی قانون بسیار ضروری است. در این جامعه فرهنگی ـ صنعتی، سلایق، علایق، باورها، ادراكات و نظرات شخصی و بالاخره منافع متفاوت و گاه متعارضی وجود دارند. یكی از راه‌های تثبیت مناسبات صحیح اجتماعی، از جمله در امور فرهنگی، صنعتی و تولیدی، قانونگذاری است. در واقع قانون با به رسمیت شناختن مفاهیم و مناسبات خاص و تعیین ضمانت اجرایی مناسب، در كنار سایر عوامل و نیروهای اجتماعی رسماً از برخی مناسبات حمایت كرده و در تثبیت و نهادینگی آن‌ها تلاش می‌كند .

 
قوانین مالیاتی با سیاست‌های دولت در تناقض است

این کارشناس چاپ ادامه داد: مسأله بعدی، مشکلات جاری مالیات ارزش‌افزوده بر فروش است. با رویکرد سازمان مالیاتی کشور با گرفتن وجوهاتی به نام مالیت ارزش‌افزوده از چاپخانه‌ها، هزینه‌های مضاعف و تحمیلی بر چاپخانه‌ها را شاهد هستیم .
 
فروزیده گفت: سخن آخر آن‌که نبود انسجام، بی‌برنامگی، روزمرگی و مشکلات فراوان، اعضای هیأت‌مدیره و پشتیبان‌های آن‌ها را خسته کرده و نیروی آن‌ها را تحلیل بُرده است. مشکلات جاری تمامی ندارند و مشکلات قبلی نیز در سال و ماه جدید به همان شکل دوباره خود را نمایان می‌کنند و همه این‌ها از نبود برنامه راهبردی توسعه‌ای مشخص و منسجم است. بنابراین لازم است یک برنامه استراتژیک همه‌جانبه با کمک برنامه‌ریزان اقتصادی و اعضای خبره صنعت تدوین شود تا از دوباره‌کاری‌ها جلوگیری و چراغ راهی برای اُفق آینده صنعت تدوین شود .

 

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ هفتم شهريورکلیدها : احمد فروزیده؛ صنعت چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: