روزگار ناخوش نشر در خراسان رضوی


حال و روز ناخوش نشر در خراسان رضوی و رکود بازار آن در چند سال اخیر وضعیت این صنعت را با چراغ قرمز روبه رو کرده و عملا نیمی از ناشران این استان را از گردونه فعالیت خارج کرده است .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری ایرنا، چند سالی است که حوزه نشر خراسان رضوی شرایط مطلوبی ندارد و فعالان این عرصه در روزهای سخت کنونی، انتظار یک اتفاق برای خروج از این وضعیت بحرانی را می کشند .

مدیرعامل تعاونی ناشران خراسان رضوی با اشاره به وضعیت نابسامان این قشر می گوید: در استان خراسان رضوی 800  انتشاراتی به ثبت رسیده که اکنون نیمی از آنان به علت رکود بازار کتاب و اقتصادی نبودن این حرفه از فعالیت کنار کشیده اند .
مهدی نصیرزاده، اصلی ترین دلیل این وضعیت را عدم اقبال مردم به کتاب خوانی عنوان و بیان می کند: تا چند سال پیش میانگین شمارگان کتاب ها حدود 3 هزار نسخه بود و حال آنکه اکنون این رقم بسیار تنزل یافته و حتی برخی کتب در 500 نسخه چاپ می شود .
وی با رد عقیده برخی افراد که وجود شبکه های جدید ارتباطی را عامل عدم استقبال از کتاب عنوان می کنند، گفت: اگر چنین است چرا این عامل بر کشورهای پیشرفته تاثیری نگذاشته و شمارگان کتاب در این جوامع کاهش نیافته است .
وی این شرایط را ناشی از نبود فرهنگ کتاب خوانی دانست و افزود: فرهنگ کتاب خوانی در جامعه ما نهادینه نشده و متاسفانه این جدایی از کتاب حتی به مراکز آموزش عالی هم سرایت کرده و دانشجویان ما نیز کمتر کتاب های غیردرسی مطالعه می کنند .
نصیرزاده با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی پایه ای در این بخش گفت: باید آموزش پرورش در این عرصه ورود یافته و فرهنگ کتاب خوانی را توسعه دهد تا شرایطی فراهم شود که دانش آموز در وقت فراغت خود به کتاب خواندن روی بیاورد و به آن احساس نیاز کند .
مدیرعامل تعاونی ناشران خراسان رضوی به صورت تلویحی حتی نظام آموزشی را در دوری دانش آموزان از کتاب مقصر خواند و افزود: دادن حجم گسترده تکالیف درسی و کتاب های کمک درسی در نظام آموزشی، موجب شده تا دیگر وقت و رغبتی در دانش آموزان برای رفتن به سمت کتاب و مطالعه باقی نماند .

نصیرزاده گفت: این دوری از فرهنگ کتاب خوانی و بیگانگی با دنیای کتاب باعث شده تا دانش آموزان حتی در تعطیلات تابستان نیز کمتر برای مطالعه کتاب به کتابخانه ها مراجعه کنند .

*صنعت نشر و تولید کتاب فعالیت اقتصادی، فرهنگی است

مدیرعامل تعاونی ناشران خراسان رضوی یکی از تهدیدات اساسی صنعت نشر و کتاب در این استان را خروج ناشران باتجربه از فعالیت در این حرفه است که ضربه سنگینی بر پیکر نحیف این صنعت است .


نصیرزاده افزود: از سویی حتی در صورت ورود ناشران جدید نیز زمان بسیاری نیاز است تا آنان سلیقه مخاطبان را شناخته و با فضای نشر استان آشنا شوند .
وی گفت: در شرایط کنونی سرمایه گذاری در بسیاری از حوزه ها، نسبت به حوزه نشر سودآوری بیشتری دارد و برخی ناشران با این نگاه، فعالیت در این حرفه را رها می کنند .
نصیرزاده گفت: بسیاری به حرفه نشر نگاه صرف فرهنگی دارند و حال آنکه نشر یک فعالیت اقتصادی نیز محسوب می شود و باید به ناشر حق داد که وقتی کار در این عرصه برایش صرفه اقتصادی نداشته باشد، بخت خود را در جای دیگری بیازماید .
مدیرعامل تعاونی ناشران خراسان رضوی راه برون رفت از این وضعیت را چاره جویی جمعی نهادهای مرتبط خواند و گفت : باید ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش استان و دیگر نهادهای فرهنگی، که تولی گری توسعه فرهنگ عمومی را دارند با همکاری و هم فکری، برنامه واحدی را برای بهبود وضعیت نشر استان ندوین کنند .
نصیرزاده گفت: حتی در یک بازه زمانی دو ساله می توان با یک حرکت منسجم و تدوین یک راه حل مناسب، افق جدیدی را پیش روی صنعت نشر ناخوش احوال استان خراسان رضوی گشود .

وی افزود: رکود نشر که از چند سال پیش آغاز شده بود امسال به شرایط بسیار حادی رسیده و این وضعیت را در کاهش آمار خرید کتاب در نمایشگاه های کتاب می توان مشاهده کرد .


وی افزایش قیمت کاغذ را از دیگر علل عدم خرید کتاب عنوان کرد و گفت : اما همه بی میلی مردم ناشی از افزایش قیمت کتاب نیست زیرا در این بازار، کتاب های با قیمت زیر 5 هزار تومان نیز در قفسه ها خاک می خورند .


*
حمایت قطره چکانی از ناشران خراسان رضوی پاسخگو نیست

یکی از ناشران خراسان رضوی با حمایت جدی از صنعت نشر را خواستار شد و گفت: حمایت قطره چکانی دیگر پاسخگوی حوزه نشر نیست .


عباس قدسی افزود: یک ناشر در شرایط کنونی نباید به جز نشر، دغدغه دیگری داشته باشد و حال آنکه اکنون حال نشر استان خراسان رضوی اصلا خوب نیست .
وی گفت: ناشران و کتاب فروشان نیازمند یک بسته حمایتی مالی هستند تا بتوانند از این شرایط رکود خارج شده و یک دوره درمانی را آغاز کنند .


وی گفت: متاسفانه اکنون توجه به صنعت نشر و کتاب تنها به ایام خاص و مناسبت های تقویمی و به صورت تشریفاتی محدود شده در حالی که مقوله کتاب ضرورت هر جامعه ای است و توجه به آن نباید محدود به یک زمان و مکان خاص باشد .
این ناشر گفت: اکنون در شهر مشهد تعداد ویترین هایی که کتب فاخر و پرمحتوی را به نمایش بگذارد بسیار ناچیز است و این ناشی از وضعیت نابسامان نشر است که با کمبود مخاطب و کتابخوان مواجه است .


قدسی افزود: اکنون در کلانشهر مشهد، به عنوان دومین شهر بزرگ کشور ناشری وجود ندارد که به فکر خروج از این حرفه نباشد زیرا شمارگان کتاب بسیار کاهش یافته و فعالیت در این عرصه اصلا مقرون به صرفه نیست .

وی گفت: شماری از کتابفروشان در تهران برای رونق دادن به بازار کتاب، مکان هایی را با عنوان کافه کتاب، با توجه به سلیقه مخاطبان راه انداخته اند که شهروندان می توانند
به صورت خانوادگی در اوقات فراغت خود برای خرید و مطالعه کتاب به آنها مراجعه کنند .
یکی دیگر از فعالان حوزه کتاب و نشر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عدم حمایت از ناشران در درجه دوم اهمیت قرار دارد و قبل از آن باید وضعیت کنونی را در بی رغبتی مردم به کتاب خوانی جست و جو کرد .

جواد ابوعطا بیان کرد: این جای سئوال دارد که مردم ما که برای تفریح های مختلف هزینه می کنند چرا وقتی به خرید کتاب می رسند به بهانه های مختلف از این کار شانه خالی می کنند .

وی مهمترین دلیل وضعیت حاضر نشر را نبود فرهنگ کتاب خوانی دانست و گفت: اگر این فرهنگ در طول زمان در مردم نهادینه می شد اکنون حوزه نشر و کتاب در جامعه ما گرفتار چنین وضعیتی نمی بود .

 

منتشر شده توسط خبرگزاری ایرنا در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ دهم آذرکلیدها : خراسان رضوی روزگار ناخوش چاپ و نشر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: