توسعه صنعت چاپ
صنعت چاپ کردستان نیازمند یک توجه جدی


توسعه فرهنگی به عنوان زیربنای توسعه هر کشوری مطرح است و در این میان توسعه صنعت چاپ و نشر به عنوان یکی از مولفه های فرهنگی می تواند نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت هر کشور و منطقه ای داشته باشد .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری ایرنا ظهور صنعت چاپ و ورود چاپخانه در ایران به دورانی بیش از صد سال باز می گردد، برخی چاپ در ایران را مربوط به دوران مغول می دانند با این حال، صنعت چاپ به شکل جدید به دوره قاجار باز می گردد .


نخستین چاپخانه کردستان درسال 1314 و توسط مرحوم ایرج بهرامی در سنندج دایر شد و مرتضی خوشخو نیز دومین چاپخانه را در سال 1329 در سنندج دایر کرد و سومین چاپخانه نیز در سقز و توسط دکتر سیمایی داروساز تاسیس شد .
مووسسان این چاپخانه ها اگر چه هم اکنون خود در قید حیات نیستند اما فرزندانشان فعالیت ها و تلاش های آنان را ادامه داده اند و تاکنون افراد زیادی از این چاپخانه ها بازنشسته شده اند .

تاریخچه صنعت نشر نیز در استان کردستان به سال 1310 باز می گردد و موسسین این صنعت افرادی همچون بابا مردوخ روحانی، شیخ فخرالدین قریقی، آیت الله مردوخ کردستانی و ملا گُرجی بوده اند .

هم اکنون صنعت چاپ و نشر در کشور و از جمله استان کردستان دارای مشکلات و مسائلی است که راه توسعه بیش از پیش این صنعت را مسدود کرده است و توسعه این صنعت نیازمند تحولی اساسی بوده و توجه جدی را می طلبد .


**
کمبود درآمد و اخذ مالیات سنگین دو مشکل عمده چاپخانه داران کردستان است
رئیس اتحادیه چاپ و نشر سنندج، یکی از مشکلات عمده صنعت چاپ در استان را کمبود درآمد و اخذ مالیات زیاد عنوان کرد و گفت: این امر ادامه فعالیت را برای فعالان این عرصه بسیار مشکل کرده است .


فرید عزت پور افزود: علی رغم اینکه تورم هر روز بالا می رود و کار هر روز کم می شود اما روز به روز مالیات دریافتی افزایش پیدا می کند و این مسئله هیچگونه اساس منطقی ندارد .


وی حذف سهمیه کاغذ رایانه ای را یکی دیگر از مشکلات اساسی این صنعت عنوان کرد و گفت: در سال های گذشته چاپخانه ها و انتشاراتی ها دارای سهمیه کاغذ و فیلم زینک یارانه ای بودند که بسیار خوب بود و بخشی از هزینه ها را کاهش می داد اما الان چند سالی است که این سهمیه حذف شده و معضلاتی برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است .


او اظهار کرد : یکی دیگر از مشکلات صنعت چاپ می تواند عدم سفارش کافی برای نتیجه کار باشد اگر تمامی سفارش های داخل استانی در خود استان انجام شود به مراتب کار فعالان این عرصه بهتر خواهد شد .


رئیس اتحادیه چاپ و نشر سنندج افزود: بیشتر مراجعات ما مربوط به ادارات است و وقتی آنان سفارش خود را فقط به دلیل قیمت چند درصد پایین تر به خارج استان می برند نباید انتظار داشته باشیم که واحدهای ما از عهده مالیات و عوارض برآیند و اشتغال را ارتقا دهند

.
وی گفت: از ادارات مربوطه به ویژه استانداری انتظار داریم به عنوان سرفصلی جدی بر روی این موضوع کار شود مبنی بر اینکه که هیچ اداره ای حق نداشته باشد سفارش های مربوط به اداره خود را به خارج از استان ببرد و در خود استان انجام دهد تا حداقل منجر به تقویت واحدهای صنفی ما در استان شود .


او ادامه داد : صنعت چاپ و نشر با سایر صنوف تفاوت زیادی دارد و ما می خواهیم این صنعت را در سطح استان ارتقا دهیم اما متاسفانه همکاری های لازم در این راستا با ما انجام نمی شود .


عزت پور اظهار کرد: قبلا تسهیلاتی از طریق فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا استانداری در اختیار صنعتگران این حوزه قرار می گرفت که قطع شد و متاسفانه هیچ تسهیلاتی کم بهره یا بی بهره وجود ندارد که ما بتوانیم در این صنعت پیشرفت کنیم .
وی بیان کرد: کشور ما از لحاظ صنعت چاپ نسبت به جهان عقب است و استان کردستان نیز نسبت به شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان و غیره عقب است و آن امکاناتی که باید وجود داشته باشد وجود ندارد .


به گفته وی علت این امر این است که سرمایه گذار حاضر نیست در این حوزه سرمایه گذاری کند چون هیچ حمایتی از وی نمی شود و مساله بارز آن همان مسئله مالیات زیاد و درآمد کم است .


رئیس اتحادیه چاپ و نشر سنندج اظهار کرد: هم اکنون افراد زیادی هستند که دوست دارند در این حوزه سرمایه گذاری کنند اما می ترسند و دغدغه دارند بر همین اساس سرمایه خود را در بانک نگه می دارند .


وی ادامه داد: بسیار مشاهده شده افرادی هستند که جواز کارهای فرهنگی از جمله حروفچینی، کانون آگهی و تبلیغات، چاپ سیلک و غیره را از ما دریافت می کنند اما به دلیل نبود سفارش کار اقدام به ابطال پروانه های خود می کنند چون حتی نمی توانند هزینه محلی که اجاره کرده اند را پرداخت کنند .


او ادامه داد: هم اکنون تعداد انتشاراتی های ما در استان حدود 10 تا 15 واحد است و این انتشاراتی ها قبلا به دلیل اینکه هزینه کاغذ و چاپ پایین بود وضعیت بهتری داشتند اما هم اکنون قیمت کاغذ از بند 20 هزار و 30 هزار تومان به 100 هزار تومان افزایش یافته است .


به گفته وی این قیمت ها بر روی کتاب تاثیر می گذارد و قیمت آن نیز بالا می رود لذا مشتری قدرت خرید ندارد و بر همین اساس فرد کتاب را دانلود کرده و با هزینه ای بسیار کم می تواند یک کتابخانه را بر روی سی دی تهیه کند .


عزت پور اظهار کرد: بر این اساس انتشاراتی های ما به چاپ کتاب در تیراژ پایین روی آورده اند تا در صورت عدم فروش کتاب، کمتر ضرر کنند چرا که کسی نیست که از آنان در این راستا حمایت کند.
وی همچنین با بیان اینکه دولت حمایتی از بیمه اعضای اتحادیه ها نمی کند گفت: دولت فقط تعهد کرده که در چاپخانه های افست تا پنج کارگر از یارانه و سوبسید دولتی استفاده کنند و مابقی اعضا باید توسط خود صاحب کار بیمه شوند و این افراد در این راستا فشار سنگینی را متحمل می شوند .


رئیس اتحادیه چاپ و نشر سنندج اظهار کرد : یکی از آمال و آرزوهای اتحادیه ها این است که دولت از صاحبان اتحادیه ها در راستای بیمه اعضا با سوبسید دولتی با درصد کم حمایت کند که متاسفانه این کار را تاکنون انجام نداده اند .
وی در ادامه افزود : یکی از مصوبات و قوانینی که در کشور اجرایی شده واگذاری برخی خدمات ادارات به بخش خصوصی است که این مهم در عرصه ما می تواند به برخی مشکلات و معضلات پایان دهد اما در این راستا نباید فقط به ثبت شرکت اکتفا شود بلکه باید فرد متقاضی حتما پروانه کسب داشته باشد .


عزت پور با بیان اینکه متاسفانه در ادارات ما وقتی واحدی همانند تکثیر و چاپ و فتوکپی را به فرد متقاضی واگذار می کنند به پروانه کسب وی توجهی ندارند و این امر منجر به اعتراض واحدها و اعضا دارای پروانه کسب شده است و انتظار می رود این مهم مورد توجه مسئولان قرار گیرد .


وی گفت: همچنین افرادی هستند که مشاغل دیگری دارند اما با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس اقدام به فروش نوشت افزار و لوازم التحریر می کنند و بدون هیچ محدودیتی مجوز نیز برای آنان صادر می شود که ضرر زیادی به همکاران ما می زند و انتظار می رود این موضوع نیز در دستور نهادهای مرتبط قرار گیرد .

**
تاثیر منفی شبکه های اجتماعی بر خرید کتاب


مدیر انتشاراتی آمیار سنندج نیز در این باره می گوید: با وجود رکودی که در بازار پیش آمده تمامی صنوف را درگیر کرده و در این میان صنف کتابفروش و انتشاراتی ها نیز با مشکلات زیادی روبرو شده اند .


رفیق صالحی افزود : شاید وجود شبکه های اجتماعی و رسانه ها نیز رکودی بر بازار کتاب باشد اما دلیل اصلی این امر عدم فراغت فکری و نداشتن توان خرید افراد است و بدون شک در این برهه اولویت را به چیزهایی می دهند که در زندگی ضروری تر است .
وی اظهار کرد: هم اکنون بازار کتاب به گونه ای شده که بسیاری از ناشران و کتابفروشان اقدام به ترک این حوزه کرده اند چرا که وقتی می بینند کتاب آنان فروش نمی روند مجبورند با تخفیف بالایی آن را عرضه کنند .


مدیر انتشاراتی آمیار سنندج افزود: متاسفانه در دولت یازدهم نیز تغییر چندانی در این حوزه مشاهده نشده و حمایتی از ناشران انجام نگرفته تا حداقل بتوانند روی پای خود بایستند .
وی گفت: برای برخی از کارها به نام فعالیت های فرهنگی که واقعا فرهنگ مردم کردستان هم نیست هزینه های کلانی انجام می شود برای مثال سالهاست که تئاتر خیابانی مریوان با استقبال فراوان و حتی با حضور کشورهای خارجی برگزار می شود اما در حوزه کتاب تاکنون چنین هزینه هایی انجام نگرفته است .
صالحی اظهار امیدواری کرد: مردم رفاه بهتری پیدا کرده، فراغت فکری بیشتری داشته باشند و با این توافقات انجام شده این مشکلات حل و فصل شده و توان مالی مردم افزایش یابد .



**
توسعه صنعت چاپ در کردستان با مشکلاتی مواجه است


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در گفت و گو با ایرنا در این رابطه گفت: توسعه صنعت چاپ در همه استان ها در واقع به دلیل سرمایه گذاری خاص خودش معمولا با مشکلاتی روبرو است .


حجت الاسلام محمد رحیم جعفری افزود: مشکلات این حوزه بخصوص در استان هایی که در سالیان گذشته و در شرایطی که دلار ارزان تر بوده و امکان سرمایه گذاری راحت تر بوده اتفاق خاصی نیفتاده باشد معمولا بیشتر است و کردستان هم متاسفانه جزو این استان ها است .


به گفته وی هم اکنون نیز شاید متاثر از همین وضعیت، صنعت چاپ در استان کردستان آن جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد .


وی اظهار کرد: دولت در این حوزه معمولا یک نقش حمایتی و هدایتی دارد و ما در سال گذشته پیگیری کردیم که از طریق تسهیلاتی که مناسب است اعتباراتی را برای این صنعت جذب کنیم و وزارتخانه هم این قول را به ما داد که این تسهیلات بانکی را برای ما فراهم کنند .


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: در این راستا یکی از پیشنهادهای ما تاسیس چاپخانه ای بود که متولی اصلی آن مطبوعات استان و چاپخانه داران استان باشند که هم کمکی به صنعت چاپ استان باشد و هم در واقع کارهای خودشان که چاپ نشریات استانی هست در دولت انجام بگیرد اما استقبال خوبی نشد و متاسفانه ضعف های مالی که وجود دارد امکان این کار را نمی دهد .
وی ادامه داد: سال گذشته اعتبار حدود 100 میلیون تومان قول داده شد و قرار شد که انجام بگیرد اما به دلیل بازپرداخت سنگین آن امکان این کار نیز فراهم نشد .
حجت الاسلام جعفری ادامه داد: در مجموع صنعت چاپ در کردستان نیازمند یک تحول جدی است و تحول آن هم یک سرمایه گذاری می خواهد تا بتوان چاپخانه ای قوی که همگون با چاپخانه های استان هایی مثل حداقل همدان باشد لازم است .
وی افزود: هر سرمایه گذاری با هر انگیزه ای اگر آمادگی انجام این کار را داشته باشد ما استقبال می کنیم و حمایت خواهیم کرد که در سال 94 این اتفاق بیفتد چرا که خیلی از کارهای استان و کارهای اقلیم کردستان عراق از کردستان رد می شوند و در استان های دیگر همانند همدان و آذربایجان شرقی انجام خواهد شد و این مساله خیلی در شان استان کردستان نیست

.
وی با بیان اینکه دولت در حوزه معاونت فرهنگی و اداره کل چاپ و نشر این قول را داده اند که در این راستا ما را حمایت کنند گفت: بخش غیر دولتی در این راستا کار خود را شروع کرده، توجیهات فنی و اقتصادی خود را تحلیل کند و طراحی از کار خود ارائه دهد دولت نیز حمایت می کند .


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی این کار می تواند توجیه فنی و اقتصادی برای استان داشته باشد بیان کرد: اگر خیلی از کارهای برخی استان های نزدیک به استان بخصوص اقلیم کردستان در استان انجام بگیرد بسیار در رونق آن می تواند تاثیرگذار باشد .


وی گفت: البته در این راستا بحث رقابت نیز در اینگونه کارها بسیار تاثیرگذار است و بسیاری از مولفین و نویسندگان آثار خود را به دلیل اینکه می خواهند از کیفیت خوبی برخوردار باشد به جاهای دیگر می برند و چون در آن استان ها عرضه زیاد است ممکن است از لحاظ هزینه ای نیز برای آنان به صرفه باشد لذا باید تلاش شود امکانات لازم در استان فراهم شود .


حجت الاسلام جعفری اظهار کرد: تسهیل تعاملات و مراودات با اقلیم کردستان هم می تواند در رونق این کار بسیار موثر باشد که بخشی از این کار به ما مربوط می شود و اقداماتی نیز در این باره انجام شده است .


وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در نیمه نخست سال جاری در سه بخش عناوین کتاب های منتشر شده، تالیف شده و ترجمه شده 173 عنوان چاپ شده که از این تعداد پنج عنوان ترجمه شده، 47 عنوان تالیف شده و 121 عنوان نیز منتشر شده است و نسبت به سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده است .
حجت الاسلام جعفری اظهار کرد: سال گذشته همچنین 50 عنوان به زبان کُردی داشتیم و امسال نیز آمار مشخص نشده اما بدون شک با توجه به اینکه رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه ها نیز دایر شده قطعا بیشتر خواهد شد .
وی به حمایت های دولت در بخش کتاب اشاره کرد و گفت: دولت در بحث کتاب از طریق خرید استانی و وزارتخانه ای حمایت های خود را انجام می دهد و معمولا تیراژها بخصوص چاپ اول تیراژهایی است که امکان خرید آن در بازار توسط مردم و دولت وجود دارد .
به گفته وی موضوع کتاب باید به گونه ای باشد که بتواند مشتری خود را جذب کرده و تاثیرگذاری خود را داشته باشد .


او افزود: فروش کتاب بستگی به کیفیت، کمیت، زمان شناسی و موقعیت شناسی نویسنده و ناشر دارد که موضوع خود را براساس شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره انتخاب کند و بتواند ارتباط پیدا کنند تا مردم کتاب مورد نظر را خریداری کنند .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین در مورد سفارش ادارات به خارج از استان گفت: تلاش خواهیم کرد که این موضوع را از طریق شورای فرهنگ عمومی مصوب کنیم و توسط استانداری به ادارات ابلاع شود تا سفارشات خود را در استان انجام دهند .


هم اکنون 22 چاپخانه دیجیتال، 25 چاپخانه افست و 18 چاپخانه سیلک در سطح استان کردستان فعالیت دارند .


امید می رود با حمایت های دولت و پیگیری های مسوولان مشکلات حوزه چاپ و نشر استان که در واقع یکی از مولفه های توسعه فرهنگی استان به شمار می رود رفع شده و فعالان این عرصه بدون هیچگونه دغدغه ای در راستای توسعه این صنعت گام بردارند

 

منتشر شده توسط خبرگزاری ایرنا در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ بيست و پنجم آبانکلیدها : کردستان تحول صنعت چاپ و نشر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: