مدیرکل اسبق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :
پشت شعارهای فریبنده پنهان نشویم !!!


به دنبال برگزاری نشست تخصصی"بررسی افزایش تعرفه کاغذ بر کسب و کار مطبوعات"در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، جلال ذکایی مدیر مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت چاپ عنوان کرد: در خصوص افزایش تعرفه کاغذ برای حمایت از تولید داخلی، در ابتدا باید تعریف صحیحی از تولید داخلی داشته باشیم و نباید به بهانه‌ی حمایت از گروهی خاص و برای تامین منافع شخصی یک بخش پشت شعارهای فریبنده پنهان شویم .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری ایپینا، جلال ذکایی مدیر مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت چاپ در خصوص افزایش تعرفه کاغذ به حمایت از تولید داخلی گفت: در ابتدا باید تعریف صحیحی از تولید داخلی داشته باشیم. تولید یا تولیدکننده‌ی داخلی تنها دو کارخانه تولیدکننده کاغذ نیست، تولید داخلی تمام صنایع پایین دستی مصرف‌کننده کاغذ هم شامل می‌‍شود. در بحث کاغذ تمام کسانی که در حوزه‌ی نشر، مطبوعات اعم از ناشران و چاپخانه‌داران، حوزه‌ی تبلیغات، تمام دفترسازان و کسانی که تولیدکننده نوشت‌افزار هستند همه به طور کل صنایع پایین دستی حوزه‌ی کاغذ به حساب می‌آیند. آیا این‌ها تولیدکننده داخلی نیستند؟ آیا نباید به فکر اشتغال این صنایع بود؟ نباید چند صد هزار اشتغال را به بهانه‌ی حمایت از یک گروهی خاص رها کنیم و برای تامین منافع شخصی یک بخش ، پشت عناوین شعارگونه پنهان شویم .

وی افزود: زمانی ما می‌توانیم تقاضای افزایش تعرفه را مطرح کنیم که به لحاظ کمی توان و ظرفیت تامین نیاز داخلی کشور را داشته باشیم. با توجه به اعتراف دوستانی که خود تولیدکننده هستند و در مصاحبه‌های خود متذکر شدند، این تولیدکنندگان حداکثر توان تامین 30 درصد از نیاز داخلی را دارند و این امکان وجود ندارد که بتوانند تمام نیاز داخلی کشور را تامین کنند.

ذکایی درباره کیفیت کاغذهای داخلی اظهار داشت: در خصوص کیفیت به دو مورد باید اشاره کرد، یک مورد بحث کیفیت خود کاغذ و مورد دیگر بحث راندمان کار چاپخانه‌ هاست . در بحث کیفیت کاغذ متاسفانه در طول سالهایی که پشت سر گذاشته‌ایم حتی به کیفیت حداقلی هم نرسیده‌ایم. متاسفانه دوستان تولیدکننده علی‌رغم برخورداری از معافیت‌ها و یارانه‌های مختلف و مصوبه‌های شورای اقتصاد و کمک‌های مالی با رقم‌های بسیار قابل توجه 16 میلیارد تومانی، برای بازسازی و روزآمد کردن تجهیزات خود اقدامی نکرده‌اند. اگر چاپخانه‌ای که در حوزه‌ی نشر و مطبوعات کار می‌کند بخواهد از کاغذ ایرانی استقاده کند در خوشبینانه‌ترین حالت با 30 درصد کاهش راندمان کار مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حداکثر روزنامه‌های دولتی هم از کاغذ خارجی استفاده می‌کنند در ادامه گفت: آیا این‌ها مخالف حمایت تولید داخلی هستند؟ خیر . هیچکدام از مصرف‌کنندگان کاغذ خارجی مخالف با تولید داخلی نیستند ولی در واقع عدم کیفیت کاغذ داخلی، مصرف‌کنندگان را به مسیری منتهی می‌کند که برای کیفیت محصول نهایی خود مجبور به خرید کاغذ خارجی می‌شوند.

مدیرکل پیشین دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی تاثیرات مخرب افزایش تعرفه کاغذ بر محصولات فرهنگی را تنشی روانی بیان کرد و افزود: ضمن اینکه  در حال حاضر به دلیل اقتصادی شاهد نحیف شدن صنعت نشر و مطبوعات هستیم، نباید به جای توجه و کمک به این صنعت، تنش‌های روانی را بر این حوزه تحمیل کنیم. صنعت نشر و مطبوعات همچون بیماری است که نیاز به امید و القا‌ی انرژی دارد.

جلال ذکایی در خصوص پیشنهاد راه‌حلی برای حمایت از تولید داخلی تصریح کرد: فرهنگ ‌سازی استفاده صحیح از کاغذ در حوزه‌ی نشر و مطبوعات امری بسیار ضروری است. با توجه به نهادینه شدن این فرهنگ در دنیا، متاسفانه این امر ضروری در کشور ما مورد توجه نیست. برای اثری که نیاز به ماندگاری بالا ندارد که به اصطلاح به آن "یکبار خوانش" گفته می‌شود استفاده از کاغذهای با دوام و کیفیت بالا و ویژه، اساسا ضرورتی ندارد و با فرهنگ سازی می‌شود به تولیدات داخلی کاغذ هم کمک بسزایی کرد.

منتشر شده توسط خبرگزاری ایپینا در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ بيست و سوم آبانکلیدها : جلال ذکایی نشست مطبوعات تعرفه کاغذ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: