با فناوری چاپ ۳ بعدی؛
لذت نقاشی برای نابینایان


محققان شرکتی در آمریکا امکان لذت بردن نابینایان از دنیای هنر و نقاشی را فراهم کرده اند، آن هم با استفاده از تازه ترین دستاوردهای فناوری چاپ سه بعدی . بر اساس تحقیقاتی که توسط این محقق صورت گرفته، مغز انسان قادر به پردازش لامسه ای کسب شده از نوک انگشتان در تماس با سطوح است و نکته حیرت انگیز اینکه تشابه دیدنی میان این دسته از داده ها و اطلاعات تصویری وجود دارد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر، شرکت ۳Dphotoworks که در نیویورک مستقر است در نظر دارد تا دنیای دو بعدی هنر نقاشی را برای نابینایان قابل لمس و مشاهده کند. این نوآوری با استفاده از فرآیند چاپ سه بعدی صورت می گیرد که طی آن نقاشی ها، طراحی ها و تصاویر از قالب دو بعدی به اثر هنری سه بعدی تبدیل می شود.

ایده اولیه این نوآوری که با همکاری فدراسیون ملی نابینایان صورت گرفته در ابتدا توسط دکتر پاول ریتا از دانشگاه ویسکونسین مدیسون ارایه شد و حالا توسط شرکت ۳Dphotoworks جنبه تجاری و کاربردی پیدا کرده است.

بر اساس تحقیقاتی که توسط این محقق صورت گرفته، مغز انسان قادر به پردازش لامسه ای کسب شده از نوک انگشتان در تماس با سطوح است و نکته حیرت انگیز اینکه تشابه دیدنی میان این دسته از داده ها و اطلاعات تصویری وجود دارد.

این بدان معناست که یک فرد نابینا می تواند با حرکت دادن سرانگشتانش بر روی سطوح سه بعدی چاپ شده توسط فناوری چاپ سه بعدی تصویر ذهنی شفافی از اثر هنری پیش روی خود در مغزش ایجاد کند و این دقیقا همان فرآیندی است که یک فرد عادی انجام می دهد.

محققان برای اینکه استفاده از این نوآوری در بالاترین کیفیت خود صورت گیرد، حسگرهایی را در نقاط مختلفی از اثر هنری تعبیه کرده اند که به محض لمس آنها امواج صوتی خاصی منتشر می شود که طی آن توضیحاتی درباره آن قسمت به خصوص ارایه می گردد.

 

منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ بيست و سوم آبانکلیدها : تماشای نقاشی نابینایان چاپ 3 بعدی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: