مدیر بخش بازرگانی سفارت ایتالیا:
نمایشگاه چاپ ایران در زمانی بد و عجیب برگزار میشود !!!


ایتالیا کشوری است در جنوب اروپا با جمعیتی حدود 61 میلیون نفر. از شریک های قدیمی ایران در واردات نفت و گاز و صادرات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی از جمله در صنعت بسته بندی و چاپ به کشورمان است. بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا در ایران از جمله ادارات فعال خارجی در زمینه تجارت و بازرگانی در ایران است.

 به گزارش اخبار چاپ و به نقل از سایت هنر و بسته بندی، نظر به شرایط ویژه ایران پس از لغو تحریم ها و حضور هیات های تجاری اروپایی مانند ایتالیا در ایران، بر آن شدیم تا با آقای گابریله مارتینیاگو مدیر این اداره گفت و گویی انجام دهیم که در ادامه می خوانید:

 لطفا خود و سازمان ICE و فعالیت‌های آن را برای خوانندگان ما بیشتر معرفی کنید؟

ICE سازمانی دولتی است که فعالیت اصلی‌اش حمایت و تبلیغ سرمایه‌گذاری است. ما درواقع از شرکت‌های ایتالیایی در خارج از کشور پشتیبانی می‌کنیم و مقدمات و تحقیقات لازم را در کشورهای مقصد درخصوص تجارتشان و حضورشان در این کشورها انجام می‌دهیم به‌خصوص آنهایی که در خارج از ایتالیا دفتری ندارند. می‌توانم بگویم که فعالیت‌های ما به 3 بخش اصلی تقسیم می‌شود. نخست اینکه به شرکت‌های ایتالیایی کمک می‌کنیم تا خود را به خوبی معرفی کنند و شریک تجاری بیابند. دوم معرفی فناوری‌های تولید ایتالیا به سایر کشورهاست و سوم اینکه مدیران کشورهای مقصد را آموزش دهیم تا با فناور‌ی‌های تولید ایتالیا آشنا شوند.

 سازمان شما چه نوع خدماتی را به شرکت‌های ایرانی ارایه می‌کند.

در گام نخست ما به آنها امکان دسترسی به اطلاعات و داده‌های تجاری ایتالیا را می‌دهیم. این اطلاعات به وسیله دولت ایتالیا تهیه شده است. حدود 130 هزار شرکت ایتالیایی توسط بانک مرکزی ایتالیا انتخاب شده‌اند. آنها شرکت‌هایی هستند که در 4 یا 5 سال متوالی بالای 50هزار یورو تجارت داشته‌اند چه صادرات و چه واردات. در واقع این شرکت‌ها از سوی دولت ایتالیا برای تجارت تایید شده‌اند. همچنین ایتالیایی‌ها می‌توانند تا سه نوبت به صورت رایگان با حمایت ما در کشورهای مبدا تبلیغات داشته باشند تا تاجرین این کشورها بهتر با این شرکت‌ها آشنا شوند. در بحث گسترش و تبلیغات، ما گروه‌های منتخبی از فعالین اقتصادی ایرانی را به نمایشگاه‌های تخصصی و کارگروه‌های آموزشی در ایتالیا می‌فرستیم تا بیشتر آشنا شوند و آموزش ببینند. به‌عنوان مثال ما تاکنون حدود 110 نفر را به 9 نمایشگاه در دو ماه اعزام کرده‌ایم.

این کارگروه‌ها در چه زمینه‌هایی بوده‌اند.

کارگروه‌هایی در زمینه ماشین‌آلات سنگ‌بری و پارچه‌بافی را تاکنون برگزار کرده‌ایم. نمایشگاه ها نیز در بخش‌های کشاورزی، شیشه و جواهرآلات بوده است. مدیرانی که به این نمایشگاه‌ها اعزام می‌شوند، همگی این فرصت را دارند تا از نزدیک با آخرین فناوری‌های ایتالیا آشنا شوند. این همان موضوع گسترش و تبلیغ و معرفی است که پیش از این گفتم.

  در بحث غذا و بسته‌بندی چطور؟

ما دو نمایشگاه غذایی داشتیم که در زمینه موادغذایی و میوه و سبزی بودند و تعدادی از ایران اعزام شدند. در زمینه بسته‌بندی ما سال گذشته 16 نفر را به نمایشگاه بسته‌بندی میلان فرستادیم. متاسفانه نمایشگاه بسته‌بندی ایران در زمانی بد و عجیب برگزار می‌شود، دقیقا در ایام تعطیلات کریسمس.  برای ما چالشی بزرگ است که بتوانیم کسی را به ایران بیاوریم، اما یادم هست که در نمایشگاه سال گذشته تعدادی شرکت‌های ایتالیایی حضور داشتند.

   چه تسهیلاتی برای ایرانیانی که از طریق شما اعزام می‌شوند فراهم می‌کنید.

ما بلیط هواپیما، هتل، غذا، بلیط ورود به نمایشگاه و اعزام به تورهای آموزشی را به صورت رایگان در اختیارشان می‌گذاریم.

   چه گروه‌های خاصی برای اعزام انتخاب می‌شوند؟

ما ارتباط نزدیکی با انجمن‌های صنفی و تخصصی داریم.نیز از سایر منابعی که در اختیار داریم آنها را شناسایی و به‌طور مستقیم مکاتبه می‌کنیم.

   بازار مصرف ایران را برای صنایع ایتالیا چگونه ارزیابی می‌کنید.

در چه زمینه‌ای منظور شماست. محصول نهایی یا تجهیزات؟

   فناوری، تجهیزات، ماشین‌آلات

در برخی زمینه‌ها مانند ماشین‌آلات بسته‌بندی و فرآیند موادغذایی و کشاورزی، ما در جهان پیشرو بازار هستیم. ایتالیایی‌ها در فناوری ها و ماشین‌آلات انتهای خط پیشرو بازار هستند اما اگر شما یک کارخانه کامل را بخواهید شاید این پیشروی را نداشته باشیم. در این زمینه ممکن است آلمان‌ها و فرانسوی‌ها از ما جلوتر باشند اما آنها نیز در فناورهای انتهای خط از ما کمک می‌گیرند.

 زمینه‌های مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و ایتالیا را چگونه ارزیابی می‌کنید.

در حال حاضر که رقم این سرمایه‌گذاری‌ها بسیار اندک است. طبق آخرین آماری که من در اختیار دارم حدود 64 یا 65 سرمایه‌گذاری مشترک انجام شده البته نه در بخش تجاری. درمجموع طی 5 سال گذشته این رقم به حداقل خود رسیدکه علت آن نیز بر همه روشن است. من مطمئنم که شرایط جدید پیش رو، زمینه‌های تغییرات عمده‌ای را فراهم خواهد کرد. در بخش تجهیزات خودرو سه قرارداد در حال نهایی شدن هستند.

 نظر شما راجع به دوران پساتحریم چیست. آیا ایتالیایی‌ها می‌خواهند فقط فروشنده اجناس و ماشین‌آلات به ایران باشند یا اینکه در بخش انتقال فناوری مایل به سرمایه‌گذاری هستند. آینده حجم تجارت بین دو کشور تا چه میزان خواهد بود البته به جز نفت، چون می‌دانم که بیشترین حجم مبادلات دو کشور را صادرات نفت ایران به ایتالیا تشکیل می‌دهد.

البته هیچکس از آینده خبر ندارد اما فکر می‌کنم که خریداران ایرانی تولید و بازار ایتالیا و کیفیت آن را به خوبی می‌شناسند. این تبادل تجاری در دوران تحریم حتی با حجم کم نیز در جریان بود. در بخش تجهیزات نفت و گاز و برخی ماشین‌آلات، ما صادرکننده به ایران بودیم. این موضوع به شکلی قوی‌تر ادامه خواهد یافت. اما نوع جدید تجارت آینده ایران و ایتالیا به عقیده من شراکتی خواهد بود. هنوز بر من روشن نیست که این شراکت تجاری یا تکنولوژیکی خواهد بود. همین حالا در نزدیک تهران و در شهرهایی همچون تبریز و مشهد سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه خودرو و تجهیزات آن در حال نهایی شدن است. ما مذاکرات رو به رشدی را با ایرانی‌ها برای بهبود شرایط تجاری بین دو کشور برداشته‌ایم.

  آیا آمار دقیقی از حجم مراودات تجاری ایران و ایتالیا در اختیار دارید؟

صادرات شما کماکان خوب است. فکر می‌کنم ما بزرگترین واردکننده از ایران در بین کشورهای اروپایی باشیم. آخرین آمار چیزی حدود 673 میلیون یورو در ماه گذشته بود. صادرات ما به ایران روند چندان خوبی نداشته است اما فکر می‌کنم می‌تواند به رقم 7/1 میلیارد یورو در سال برسد البته اگر همه چیز به خوبی پیش رود. طبق آمار در سال گذشته صادرات از ایتالیا به ایران 13 درصد و از ایران به ایتالیا 97 درصد رشد داشته است.

   در چند ماه گذشته وزرا و مقام های اقتصادی زیادی از کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند. وزیر اقتصاد ایتالیا نیز به همراه هیاتی بزرگ به ایران سفر کرد. مسلما هر کدام از این کشورها سیاست‌های خاص اقتصادی برای تجارت با ایران دارند. شما چه جزییاتی از سفر وزیر اقتصاد ایتالیا به ایران و سیاست‌های اقتصادی این کشور در مورد ایران دارید.

موافقم. هر کشوری ساختار صنعتی ویژه خود را دارد. چنانچه به فرانسه نگاه کنید متوجه می‌شوید که صنایع بزرگی همچون خودروسازی دارند که آنها را در این زمینه پیشرو در تجارت کرده است. در ایتالیا شرکت‌های بزرگ تعداد بسیار کمی هستند اما واحدهای فعال صنعتی در اندازه‌های متوسط و کوچک زیادی وجود دارد و هدف ما نیز گسترش و تبلیغ این نوع شرکت‌هاست. در حال حاضر ایتالیا با کشور ایران در صنایع نفت و گاز و خطوط ریلی مراودات خوبی دارد و ما در پی هر چه بیشتر مستحکم کردن جای پایمان در این صنایع در ایران هستیم.

 آیا آمار دقیقی از شرکت‌های فعال ایتالیایی در زمینه بسته‌بندی و چاپ دارید و اینکه چه تعدادی از آنها در ایران مشغول فعالیت هستند؟

من فکر می‌کنم صنعت بسته‌بندی در ایران با لهجه ایتالیایی صحبت می‌کند! منظورم این است که حدود 70درصد از کارخانجات فعال شما در این زمینه ماشین‌های خود را از ایتالیا وارد کرده‌اند.

از تعداد شرکت‌های ایتالیایی فعال در بسته‌بندی نگفتید.

در بخش بسته‌بندی موادغذایی بین 70 تا 80 شرکت فعال هستند یعنی تولیدکننده ماشین‌آلات هستند اما تعداد بیشتری وجود دارند که خطوط را طراحی و نصب می‌کنند یعنی تولیدکننده نیستند بلکه با استفاده از تولیدات سایر شرکت‌ها خطوط را طراحی و ماشین‌آلات مختلف را در آن نصب می‌کنند. در واقع خوشه‌ای هستند.

 در ایتالیا دو سازمان درخصوص بسته‌بندی فعال هستند: acima در بخش لیبل و ucima در بسته‌بندی. لطفا توضیحات بیشتری در این خصوص به ما می‌‌دهید.

در موردUCIMA  (موسسه سازندگان ماشین های بسته بندی ایتالیا) باید بگویم انجمنی ملی است که پشتیبان سازندگان ماشین آلات و تولیدکنندگان بسته بندی در این کشور است.

  در بحث بسته‌بندی، ICE چه تسهیلاتی را می‌تواند برای فعالین بسته‌بندی ایران ایجاد کند تا ارتباط بیشتر و بهتری با همکاران ایتالیایی خود داشته باشند و بتوانند در پروژه‌های مشترک احتمالی، فناوری‌های خود را ارتقا دهند یا حتی از فناوری‌های مدرن کشور ایتالیا استفاده کنند.

یکی از مهمترین و بهترین راه‌ها، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایتالیا در زمینه بسته‌بندی است. همانطور که پیش از این گفتم هیات‌های ایرانی که از طریق ما اعزام می‌شوند می‌توانند در سمینارهای چند روزه‌ای که همزمان برگزار می‌شود شرکت کنند و نیز از مجموعه‌های تولیدی بازدید به عمل آورند. حتی حضور شرکت‌های ایتالیایی در نمایشگاه‌های ایران نیز یکی دیگر از راه‌های تبادل اطلاعات و مذاکرات تجاری است. پیش‌بینی من این است که ایتالیا در نمایشگاه اگروفود 2016، پاویونی به مراتب بزرگتر از سال‌های گذشته خواهد داشت. متاسفانه ما هیچ شانسی برای حضور شرکت‌های بسته‌بندی ایتالیایی در نمایشگاه بسته‌بندی و چاپ ایران به خاطر همزمانی آن با کریسمس نخواهیم داشت.

 

منتشر شده توسط هنر بسته بندی در تاریخ ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ بيست و يکم آبانکلیدها : سفارت ایتالیا صنعت بسته بندی ایران


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: