با حضور ۷۰۰ رسانه در مصلی؛
بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات آغاز به کار کرد


بیست و یکمین دوره نمایشگاه مطبوعات با حضور بالغ بر ۷۰۰ رسانه از صبح امروز در مصلای تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر، این نمایشگاه از دقایقی پیش (۹ صبح امروز) به صورت نیمه‌رسمی فعالیت خود را در شبستان مصلای بزرگ امام خمینی(ره) آغاز کرد و آئین رسمی افتتاحیه این نمایشگاه هم فردا یکشنبه با حضور رئیس جمهور در بالکن شبستان برگزار خواهد شد. این سومین نمایشگاهی است که در دولت تدبیر و امید برگزار می‌شود. شعار نمایشگاه امسال «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» است.

اجرای نمایشگاه امسال بر عهده ۵ تشکل مطبوعاتی و یک نماینده از دولت است. بر این اساس شرکت تعاونی مطبوعات کشور، انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، انجمن نشریات کشاورزی، انجمن مدیران مسئول مطبوعات و انجمن صنفی مدیران رسانه‌ای استان تهران به اتفاق قائم مقام رئیس نمایشگاه مطبوعات، شورای سیاستگذاری این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

فرآیند ثبت‌نام و جانمایی غرفه‌های مربوط به رسانه‌ها در نمایشگاه بیست و یکم تماما به صورت الکترونیک انجام شد؛ ابتدا ثبت‌نام‌ها انجام شد و بعد از آن ثبت‌نام قطعی صورت گرفت و مراحل مربوط به واریز اجاره‌بها و تعرفه‌های مربوط به غرفه‌ها انجام شد و همه رسانه‌ها هم در ساعت مقرر جانمایی شدند که در پایان این مراحل، حدود ۷۰۰ رسانه حضور خود را در نمایشگاه قطعی کردند. ۱۳۰ رسانه حاضر در نمایشگاه بیست و یکم هم، مجوز فعالیتشان را در دو سال گذشته دریافت کرده‌اند و به این ترتیب ۲۸ درصد از کل نشریات حاضر در این نمایشگاه، به عبارتی «ورودی جدید» هستند.

ترکیب‌بندی موضوعی نمایشگاه بیست و یکم

امسال هم نمایشگاه بر اساس تقسیم‌بندی موضوعی برپا شده و بر این اساس به جز خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، موسسات مطبوعاتی و نشریات استانی، بقیه شرکت کنندگان در نمایشگاه مطبوعات، در گروه‌هایی قرار گرفته‌اند که بر اساس آخرین آمار ۲۷ رسانه با زمینه دین و اندیشه، ۵۷ رسانه با زمینه فرهنگی و هنری، ۷۹ رسانه با زمینه سیاسی و اقتصادی، ۷۱ رسانه با زمینه آموزشی و تخصصی، ۴۴ رسانه با زمینه عمومی و خانواده و ۷ رسانه با زمینه کودک و نوجوان در نمایشگاه امسال حضور دارند.

کسب و کار مرتبط با مطبوعات هم در نمایشگاه بیست و یکم حضور دارند که شامل تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه صنایع کاغذ، توزیع مطبوعات و انفورماتیک، روابط عمومی دستگاه‌ها، نشریات دانشجویی در ۳ حوزه وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در کنار نشریات آماتوری زیرمجموعه کانون‌های مساجد هستند. برخی نشریات هم مثل نشریات حوزه کشاورزی و نشریات علمی و پژوهشی ستاد کل نیروهای مسلح به شکل تجمیعی در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

 

عددی که از محل اجاره بهای غرفه‌ها از رسانه‌های استقرار یافته در ۵۷۶ غرفه نمایشگاه بیست و یکم اخذ شده، حدود ۶۰۰ میلیون تومان بوده و مطابق وعده رئیس نمایشگاه، بیلان مالی این رویداد رسانه‌ای شامل درآمدها و هزینه‌ها دو هفته بعد از اتمام نمایشگاه مطبوعات منتشر خواهد شد که طبیعتاً اجاره‌بهای مصلی بخشی از این هزینه‌هاست.

در نمایشگاه مطبوعات امسال غرفه‌هایی هم به چند بخش ویژه اختصاص یافته که بر این اساس غرفه رسانه و مقاومت توسط انجمن روزنامه‌نگاران و نویسندگان دفاع مقدس، غرفه نمایشگاه عکس توانایی‌های هسته‌ای به همت انجمن عکاسان مطبوعات، کارگاه کاریکاتوربه همت یکی از مجلات حوزه کاریکاتور و غرفه دفاع مقدس به همت خبرگزاری دفاع مقدس برپا خواهد شد.

برنامه غرفه رسانه‌های خارجی مقیم

اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد، غرفه‌ای را برای رسانه‌های خارجی مقیم در کشور در نمایشگاه مطبوعات برپا کرده‌ که در این محل چند فعالیت انجام می‌شود؛ اول اینکه مثل سال گذشته نمایندگان برخی از این رسانه‌های خارجی در نشست‌هایی به معرفی رسانه‌های متبوع خود خواهند پرداخت که همین مورد در تعامل و آشنایی رسانه‌های داخلی و خارجی اثرگذار خواهد بود. دوم اینکه امسال چند مهمان خارجی هم در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند.

غرفه چهره‌ها و تجربه‌ها هم با حضور پیشکسوتان رسانه در نمایشگاه امسال برپا می‌شود. همچنین دو غرفه با موضوعیت موزه مطبوعات یکی به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دیگری به همت موزه بنیاد مستضعفان برپا خواهد شد که در آن موارد جذابی در عرصه مطبوعات از جمله بسیاری از اولین‌های این عرصه به معرض دید عموم گذاشته خواهد شد.

امسال هم به مانند سال‌های گذشته بولتن‌های روزانه نمایشگاه را به جای ستاد نمایشگاه، خود روزنامه‌ها منتشر می‌کنند و بر این اساس هر روز یک روزنامه بولتن روزانه نمایشگاه را منتشر می‌کند و مطابق اعلام، ویژه‌نامه روز نخست نمایشگاه را روزنامه ایران‌ منتشر می‌کند.

ویژه‌نامه روزهای بعد نیز به ترتیب به روزنامه‌های جام‌جم، شرق، شهروند، دنیای اقتصاد، فرهیختگان و هفت صبح واگذار شده است. طبق آیین‌نامه نمایشگاه، ویژه‌نامه‌ها شامل حداقل ۱۶ صفحه خواهند بود، تمام رویدادهای روز قبل نمایشگاه در حداقل ۴ صفحه خبری در آنها منعکس شده و در نمایشگاه توزیع می‌شوند بهترین ویژه‌نامه روزانه نمایشگاه توسط شورای سیاستگذاری نمایشگاه مطبوعات، انتخاب و در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.

امسال هم به مانند سال گذشته یک روزنامه سراسری، یک خبرگزاری و یک نشریه استانی که در پاسداشت زبان فارسی کوشش کرده‌اند، معرفی و در اختتامیه نمایشگاه از آنها تقدیر می‌شوند. متراژ کلی نمایشگاه امسال مطبوعات که ۱۱ هزار متر مربع است، بیشترین فضای نمایشگاه با ۱۴۲۰ متر مربع به موسسات مطبوعاتی اختصاص یافته و بیشترین غرفه هم در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است با ۷۹ غرفه.

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات تا جمعه ۲۲ آبان در مصلی دایر است.

 

منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ شانزدهم آبانکلیدها : بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات مصلی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: