علی جنتی:
صنعت چاپ در دوران پساتحریم فعال‌تر شود


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم ایفای نقش جدی صنعت چاپ در دوران پساتحریم و بهره‌برداری از فرصت‌های این مقطع تاکید کرد.

به گزارش اخبار چاپ، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز سه‌شنبه ۲۴ شهریورماه در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ که با حضور پیشکسوتان و دست‌اندرکاران حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی و نیز روسای تشکل‌ها و صنوف مرتبط با چاپ در تالار وحدت در تهران برگزار شد، در سخنانی به تقدیر از فعالان این حوزه پرداخت و همچنین از پیشکسوتان صنعت چاپ تجلیل کرد .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از متین‌رضا به عنوان یکی از سرآمدان صنعت صحافی در کشور، یاد کرد و گفت: وی یک عمر با صداقت، امانتداری، تدین، ایمان و نوآوری تلاش و به عنوان یکی از سرآمدان صنعت صحافی کشور عمری را سپری کرد .

جنتی به دست‌اندرکاران صنعت چاپ گفت: نشر کتاب ایران و رونق مطبوعات در این کشور با تلاش شما محقق شده و گسترش دانش در این سرزمین مدیون شماست. همچنین بسیاری از صنایع برای هویت‌بخشی خودشان، مدیون شما هستند؛ اعم از بخش‌های خدماتی و تبلیغاتی. شما بیش از آنکه صنعتگر باشید، هنرمندانی عاشق هستید و چاپ درواقع یک هنر ارزشمند است که با وجود شما ارز اندام می‌کند .

وی با اشاره به ویژگی‌های صنعت فرهنگی چاپ، گفت: ارتباط گسترده این صنعت با اغلب رشته‌های فرهنگی، تولیدی و خدماتی، رابطه آن با فناوری‌های روز دنیا و ارتباط تنگاتنگش با هنر، سه ویژگی اصلی صنعت چاپ هستند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط کشور پس از توافق هسته‌ای اخیر، افزود: در این برهه خاص از تاریخ ایران که همگان امید دارند کشور به سوی توسعه گام بردارد، صنعت چاپ هم باید نقش خود را به درستی ایفا کند. وجود اطلاعات در مورد وضعیت صنعت چاپ در کشور و همچنین نیازهای آن و فناوری‌هایی که می‌تواند به بهبود وضعیت این صنعت کمک کند، یک ضرورت انکارنشدنی است .

جنتی، تقویت آموزش و پژوهش در حوزه صنعت چاپ و همکاری آن با دانشگاه‌ها را نیز ضروری خواند و اظهار کرد: در این زمینه پیشنهاد راه‌اندازی پارک علم و فناوری صنعت چاپ می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. سند ملی صنعت چاپ هم با همکاری صنوف چاپ و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شود.

این عضو کابینه همچنین بر ایجاد تشکل‌های مقتدر و کارآمد در حوزه صنعت چاپ، تاکید کرد و گفت: بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات با هدف توسعه و پیشرفت صنعت چاپ، ضرورتی است که تنها با همدلی و همکاری دست‌اندرکاران و متخصصان این حوزه و با حمایت وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل تحقق است.

به گفته وی، دولت با ایجاد فضایی امن و مناسب در داخل کشور و برقراری تعامل با کشورهای همسایه، در تلاش است از صنوفی که توان صادرات خدمات خود را به این کشورها دارد، حمایت کند.

جنتی وضعیت صنعت چاپ را از این جهت مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به وضعیت منطقه و توان کشور، حوزه صنعت چاپ می‌تواند از این فرصت بهره‌برداری کند و در این زمینه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف آماده هر گونه همکاری با شما است.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ باید خود را برای شرایط پساتحریم آماده کند، گفت: هدایت هوشمندانه سرمایه‌گذاری‌ها به سمت رشته‌های علمی که صنعت چاپ هم از آنها بهره‌مند است، ضروری است. همچنین نقش کارشناسان و نخبگان صنعت چاپ در ایفای نقش در این زمینه بسیار مهم است. جذب و بکارگیری نخبگان در صنعت چاپ می‌تواند به رشد آن کمک کند و کشور را در تولید تجهیزات مدرن یاری کند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت یازدهم برنامه‌ گسترده‌ای برای توسعه کشور دارد که در صورت گشایش و رفع تحریم‌ها، می‌تواند به آن شتاب ببخشد و از همین جهت از هر گونه پیشنهاد سازنده از سوی بخش خصوصی در صنعت چاپ استقبال می‌کند.

جنتی گفت: مناسب است تشکل‌های صنفی چاپ جلساتی را برای همفکری و ارتقای این صنعت برگزار کنند و وزارت ارشاد آمادگی خود را برای کمک به آنها اعلام می‌کند.

وی همچنین برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ را عامل انگیزشی مثبتی برای کارآفرینان و تولیدکنندگان حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی ذکر کرد و گفت: وزارت ارشاد تلاش می‌کند با همکاری اتحادیه‌های این حوزه، ضمن اصلاح قوانین و مقررات، موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان این حوزه را بردارد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ بيست و چهارم شهريورکلیدها : علی جنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره ملی صنعت چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: