گفت و گوی تفصیلی اخبار چاپ با دبیر «پکو 2009»:
نگاه ملی داریم؛ همه بیایند


اخبار چاپ: اولین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی اکو، موسوم به «پکو 2009» با حضور بیش از 30 نام معتبر تجاری جهانی در ضنایع چاپ و بسته بندی، 28 آبان تا 2 آذر ماه در مرکز نمایشگاههای بین المللی مشهد برگزار می شود. در این نمایشگاه که از سوی اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ ایران برگزار می شود مقامات بلند پایه ای ازکشورهای قرقیزستان،قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه، تاجیکستان و پاکستان حضور می یابند.«مسعود فرشی فرید» که علاوه بر دبیری اتحادیه صادرکنندگان خدمات چاپ، دبیری این نمایشگاه را هم بر عهده دارد می گوید:قرار است این نمایشگاه به صورت سلانه یا دوسالانه در تقویم نمایشگاهی جهانی قرار بگیرد.

نمایشگاه چاپ و بسته بندی اکو با چه هدفی برگزار می شود؟
این نمایشگاه با حضور نمایندگی های ماشین آلات، ارائه دهندگان خدمات چاپ و بسته بندی و گروههایی از نخبگان چاپ و بسته بندی که مایلند بر روی مقوله صادارت صنعت چاپ کار کنند، برپا می شود و هدف اصلی از برگزاری آن، صادرات به کشورهای هدف صنایع چاپ و بسته بندی است. همان طور که می دانید، کشورهای مشترک المنافع (سی آی اس)، بازار خوبی برای خدمات صنعت چاپ ایران است.پس هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه، جذب بازدیدکننده از کشورهای هدف و صادرات است.البته صادرات نه فقط بخش چاپ، بلکه صنایع غذایی و سایر صنایع مرتبط با صنعت چاپ را هم در بر می گیرد.

این هدف نیاز به مشارکت گسترده نهادهای زیادی دارد.این طور نیست؟
بله.همین طور است.نگاه ما نگاه فرابخشی و ملی است.به همین جهت هم نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش اکوی وزارت امور خارجه، بخش اکوی سازمان توسعه صادرات، بخش نمایشگاه های داخلی شرکت نمایشگاهی مشهد، اتاق بازرگانی ایران، اتحادیه صادکنندگان صنعت چاپ و انجمن مدیران کارتن و ورق، عضو شورای سیاستگذاری این نمایشگاه هستند.

چرا شهر مشهد برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب شده است؟
یکی از دلایل اصلی این امر، نزدیک بودن مشهد به بازارهای هدف ماست.تقریبا از همه کشورهای مشترک المنافع، پرواز مستقیم به مشهد وجود دارد.ضمن اینکه برخی شرکت کنندگان نیز از طریق مرز زمینی به راحتی به مشهد می رسند.
در درجه دوم در طرح توجیهی این نمایشگاه، زیرساخت های شهری برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است و مشهد به خاطر شاخص بودن در صنعت چاپ و داشتن هتل های زیاد انتخاب شده است. از طرف دیگر سایت نمایشگاهی تهران از نظر استانداردهای جهانی برگزاری نمایشگاه مشکلاتی  داشت اما مرکز نمایشگاههای مشهد استاندارد است.

برای معرفی این نمایشگاه به کشورهای عضو اکو و دیگر کشورها، چه فعالیت هایی انجام شده است؟
کارهای زیادی برای معرفی نمایشگاه انجام شده است. به عنوان مثال مدیر عامل اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ، در سفر به تاجیکستان این نمایشگاه را معرفی کردند. این اتحادیه همچنین در نمایشگاه «چاینا پرینت»با نمایندگان اتحادیه چاپخانه داران و لیتوگرافان پاکستان تفاهم نامه ای امضا کرده است تا در این نمایشگاه شرکت کنند و بازدیدکننده به ایران بیاورند. همچنین با انجمن سازندگان ماشین آلات چاپ و بسته بندی چین هم تفاهم نامه داریم.
از طرف دیگر در ده سایت موتور جستجوی روسی زبان، نمایشگاه را ثبت کرده و  درباره آن اطلاع رسانی عمومی کرده ایم. همچنین با با پرینت ویک روسیه در حال امضای تفاهم نامه ای برای انتشار گزارش های خبری و تبلیغات نمایشگاه هستیم. این نمایشگاه پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی هم به نشانی www.pecofair.com دارد که اخبار آن در حال حاضر به دو زبان انگلیسی و فارسی قابل دسترسی است و بخش روسی آن هم به زودی راه می افتد.
برگزاری همایش ها و نشست های ویژه در نمایشگاههای مختلف پیش از برگزاری، همکاری و جلب مشارکت رسانه ها برای اطلاع رسانی، تبلیغات اینترنتی، انتشار خبرنامه الکترونیکی PECO2009 ، تبلیغات و اطلاع رسانی از طریق نشریات و روزنامه های عمومی و تخصصی در ایران و دیگر کشورها، تبلیغات محیطی و پستی و ... از جمله فعالیت هایی است که برای اطلاع رسانی درباره این نمایشگاه در حال انجام است .

چه شرایطی برای اختصاص غرفه در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است؟
برگزارکننده کسی را انتخاب نمی کند و همه می توانند شرکت کنند. فقط باید دید هر نمایشگاه چه جذابیت هایی دارد و چه گروههای را جذب می کند.
البته باید به این نکته هم اشاره کنم که انجمن های اثرگذار در حوزه صنایع چاپ و بسته بندی و همچنین انجمن های کشورهای عضو اکو می توانند در این نمایشگاه غرفه رایگان داشته باشند و  برای غرفه گذاران کشورهای مشترک المنافع هم 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

چه نمایندگانی از کشورهای عضو اکو در این نمایشگاه حضور خواهند داشت؟
وزیر فرهنگ تاجیكستان، وزاری فرهنگ و تجارت قرقیزستان، وزرای فرهنگ و اقتصاد تركمنستان، وزرای اقتصاد و فرهنگ و ورزش ازبكستان و وزرای صنایع و تجارت و فرهنگ و اطلاعات قزاقستان در این نمایشگاه شركت خواهند كرد.از کشور تاجیکستان همچنین رییس قسمت چاپ و نشر و چاپخانه داری و رییس قسمت صنایع تکمیلی وزرات صنایع نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

برای بازدیدگنندگان داخلی چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟
تورهای تخصصی 5 روزه از شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و سنندج خواهیم داشت و افرادی را که از این تورها استفاده خواهند کرد، با هماهنگی اتحادیه های صنعت چاپ جذب می کنیم تا با تخفیف ویژه از نمایشگاه دیدن کنند.

در حال حاضر در حوزه صادرات صنایع چاپ  بسته بندی چه مشکلات و کمبودهایی وجود دارد؟
نکته بارزی که در زمینه صادرات وجود دارد این است که وضعیت بازاریابی در ایران خوب است اما در نگهداری بازار خیلی خوب عمل نکرده ایم و نمی توانیم به دفعات متعدد جنس با کیفیتی را تولید کنیم و در زمان مقرر در اختیار سفارش دهنده بگذاریم. مشکل هم در آنجا ریشه دارد که وقتی بازار را در اختیار گرفتیم، فکر می کنیم همه چیز تمام شده است. این مساله برای بیشتر بنگاههای اقتصادی اتفاق می افتد. از طرف دیگر فکر می کنم باید کارگاههای خود را به استانداردهای سخت افزاری و نرم افزاری مجهز کنیم. متاسفانه روی این مسائل کار کمی صورت گرفته و تنها چند واحد تولیدی به طور حرفه ای به صادرات می پردازند.در حالی که هدف مهم ما باید این باشد که علاوه بر تجهیز واحدهای چاپ و بسته بندی، بازار هدف و نیازهای آن را هم بسنجیم و برنامه درازمدت اقتصادی داشته باشیم.

پتانسیل بازار هدف کشورهای عضو اکو چیست؟
اقتصاد کشاورزی کشورهای مشترک المنافع که تازه استقلال یافته اند و حجم سرمایه خوبی که برخی از آنها در اختیار دارند، این کشورها را به بازار هدف خوبی مبدل می کند. از نظر بعد مسافت، کشورهایی مثل ترکمنستان، تاجیسکتان، آذربایجان و ارمنستان هدف خوبی هستند.ترکیه هم در بخش بسته بندی انعطاف پذیر بازار خوبی است چون ما صنایع پتروشیمی داریم و راحت تر می توانیم وارد تولید این نوع بسته بندی ها شویم.

هدف آتی نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی اکو چیست؟
نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی اکو قرار است برای ایران ثبت جهانی شود.طی بازدیدی که سران کشورها و اتحادیه های صنعت چاپ و بسته بندی از این نمایشگاه خواهند داشت، پروتکلی امضا می شود تا این جشنواره به طور سالانه یا دوسالانه با هماهنگی ایران برگزار شود و به یک سال محدود نشود تا بتوانیم نتایج آن را  در صادرات صنایع چاپ و بسته بندی، مشاهده کنیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ چهارشنبه ۱۵ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ پانزدهم مهرکلیدها : پکو اکو peco فرشی فرید


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: