صنعت نشر در روزهای کاهش شمارگان


برخی کارشناسان معتقدند شمارگان کتاب های منتشره کشور در وضعیت رضایت بخشی قرار ندارد به نحوی که از نظر آنها این وضعیت حوزه نشر را با بحران مواجه کرده است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایرنا، میزان مطالعه در کشور اندک است و به طور طبیعی وضعیت نشر بی تاثیر از میزان سرانه مطالعه در کشور نیست به همین دلیل وقتی صنعت چاپ و نشر بازاری برای فروش محصولات خود ندارد شمارگان کتاب ها کاهش می یابد.

شمارگان برخی از کتاب ها از هزار نسخه پایین است و در این شرایط جدای از بحث توسعه فرهنگ چنانچه ناشر و نویسنده نیم نگاهی به دخل و خرج خود داشته باشد ادامه حضورش در این بازار دستکم از نظر منفعت مالی برای او سودمند نخواهد بود.

براساس آمار خانه کتاب شمارگان کل کتاب های منتشر شده در کشور از سال 1385 تا کنون، همواره با کاهش روبرو بوده تا جایی که شمارگان کل کتاب های سال 93، 76 میلیون و 885 هزار و 609 عنوان کمتر از سال 85 است.

افت 46 درصدی شاخص نفر کتاب، به خودیِ خود نمایی روشن از بحران نشر در کشور ماست، اما شاید برخی فکر کنند انتشار نزدیک به 2 کتاب به ازای هر ایرانی در سال، همچنان آمار خوبی به شمار می آید.

شمارگان متوسط کتاب در برخی از کشورهای توسعه یافته، چند ده هزار نسخه است و بعضا به 50 هزار نسخه می رسد که اگر این رقم را مثلا برای کشور آمریکا که در سال بیش از 250 هزار عنوان کتاب تازه منتشر می کند و بالای 300 میلیون جمعیت دارد، جستجو کنیم، تقریبا به شاخص 40 کتاب برای هر نفر در این کشور می رسیم.

 

**نهادهای فرهنگی تلاش کنند کتاب میان مردم مورد بی مهری قرار نگیرد

یک نویسنده و منتقد ادبی معتقد است، نهادهای فرهنگی باید تدابیری بیندیشند تا خرید و مطالعه کتاب میان مردم مورد بی مهری قرار نگیرد.

صادق زمانی افزود: باید سعی شود تا با اندیشیدن تدابیر لازم، کتاب نقش و کارکرد خود را در جامعه ما مثل گذشته پیدا کند و در سبد کالای خانوار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سیستم توزیع سنتی بر شبکه های چاپ و تولید کتاب ،مردم را از دسترسی به این محصول فرهنگی دور می کند،اظهار داشت: یکی از موثرترین مولفه های فرهنگ ساز در جامعه ، فعالیت بدون رکود تولید کتاب و تحرک مستمر عموم مردم در امر مطالعه و کتابخوانی است و به تبع آن دریچه های توسعه فرهنگی در حوزه نشر گشوده خواهد شد.

زمانی ادامه داد: باید حوزه نشر کتاب را فعال کرد تا با این اقدام یک حرکت تازه فرهنگی در کشور ایجاد می شود.

این نویسنده پیشنهاد داد ،برنامه ریزی ها در حوزه توسعه کتاب باید بر حسب نیازهای کشور انجام و بعد در یک زمان بندی مناسب آن ها را به اجرا درآورد.

زمانی با اشاره به اینکه کتاب های دارای چاپ نخست باید تکراری و بر اساس ایده های غیر مفید تالیف و تولید نشوند، اظهار داشت :رسانه ملی نیز در ترویج کتاب خوانی و ترغیب مردم به مطالعه نقش زیادی دارد.

به گفته وی، هم اکنون صدا و سیما از این موضوع غافل بوده و بهای چندانی به آثار تالیفی و اصولا کتاب و ادبیات نمی دهد.

این نویسنده افزود: وقتی نهادها و رسانه ملی به مقوله مهم مطالعه کتاب نمی پردازند چگونه می توان از مردم توقع داشت که کتاب بخرند، ضروری است برنامه ریزی هایی در این زمینه اندیشیده شود.

منتشر شده توسط ایرنا در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۷ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ هفتم شهريورکلیدها : صنعت چاپ نشر شمارگان کتاب


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: