توضیحات یک ناشر درباره واردات «کاغذ بالکی»
کاغذ سبک راه ­حل جهانی برای بهبود وضعیت نشر ایران


مدیر فروش مجموعه بازرگانی بهشت، درباره علل واردات کاغذ «بالکی» به کشور و اقبال ناشران داخلی به این نوع کاغذ، گفت: این کاغذ پرفایده و پرکاربرد جهانی ویژگی­های منحصر به فردی دارد؛ اما تولید داخلی آن به دلیل اقلیم نیمه خشک و بیابانی ایران به صرفه نیست و حتی به محیط زیست آسیب می­زند، به همین دلیل از کشورهای اروپایی وارد می­شود.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از روابط عمومی کتابشهر ایران، علی واضحی، مدیر فروش انتشارات بهشت، با اشاره به ویژگی‌های فنی و پروسه تولید کاغذ کتاب «بالکی» اظهار کرد: در یک تعریف کوتاه، «کاغذ کتاب» به کاغذی می‌گویند که برای مطالعه مناسب طراحی شده و قیمت مناسبی دارد؛ کاغذ بالکی نیز که در دو رنگ طبیعی کرمی یا طوسی تولید می‌شود، با وجود متخلخل بودن، سطحی بسیار صاف و بدون پرز دارد.

به گفته این ناشر، ویژگی­های اصلی این کاغذ عبارتند از: «رنگ مناسب برای مطالعه (رنگ چوب)، عدم استفاده از مواد شیمیایی برای سفید کردن کاغذ، تخلل و ضخامت بیشتر نسبت به کاغذهای عادی و وزن سبک که حمل و جابجایی آن را آسان می‌کند.»

واضحی با اشاره به واردات این کاغذ از کشورهای اروپایی به ایران، خاطرنشان کرد: تولید کتاب با استفاده از این کاغذ در اروپا و آمریکا بسیار رایج است، حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی و برخی کشورهای قاره آمریکا، اغلب کتاب‌ها بویژه 100 درصد کتب خطی و رمان با کاغذ بالکی چاپ می‌شود.

وی پرهیز از انجام پروسه شیمیایی روی کاغذ بالکی سوئدی را از دیگر ویژگی­های آن خواند و یادآور شد: این کاغذ به‌ صورت مکانیکال تولید می‌شود و در نتیجه دوباره به چرخه طبیعت بازمی‌گردد و محیط زیست را آلوده نمی‌کند؛ همین ویژگی موجب شده تا با عنوان «کتاب سبز» شناخته شود و نشان استاندارد محیط زیستی بین‌المللی دریافت کند.

مدیر فروش نشر بهشت درباره علل افزایش روزافزون واردات کاغذ بالکی به کشور اظهار کرد: تولید این نوع کاغذ در ایران که نیمه‌خشک و تقریبا بیابانی است و جنگل‌ها در آن محدود است، چندان به‌صرفه نیست و حتی به منزله آسیب به محیط زیست است، اما در کشورهایی مانند کانادا، سوئد و پرتغال که جنگل‌های زیادی دارند، تولید این کاغذ امکان‌پذیر است؛ زیرا درختان قطع شده با توجه به شرایط آب وهوایی مناسب و سیاست‌های تدوین شده به سرعت جایگزین می‌شوند.

وی با بیان اینکه این کاغذ در ایران با عنوان «کاغذ سبکبال» مشهور شده، ادامه داد: مدت 6 ماه از واردات رسمی این نوع کاغذ از سوی مجموعه بازرگانی بهشت به کشور می‌گذرد و اکنون بسیاری از ناشران مطرح از جمله مرکز، مرکز نشر علوم اسلامی، افق، ماهور، نظر، شمع و مه، جیحون و مشکی با استفاده از کاغذ بالک کتاب­های زیادی چاپ کرده­اند.

به گفته واضحی، یکی از کتاب­های ارزشمند و مفید که به تازگی با این کاغذ چاپ شده، مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» است که از سوی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر و رونمایی شد.

این فعال حوزه نشر با بیان این نکته که امکان کپی کردن کتاب از روی این کاغذ بسیار سخت است، گفت: برای ناشران دانشگاهی نیز استفاده از این کاغذ دو حسن دارد، نخست آنکه سبک است و حملش برای دانشجویان آسان است، ثانیا رنگ آن برای مطالعه مناسب و نت‌نویسی روی آن لذت‌بخش است.

وی با تشریح برخی ویژگی‌های فنی کاغذ بالکی در مقایسه با کاغذ تحریر عنوان کرد: کاغذ تحریر عادی اندونزی با وزن 70 گرم، ضخامتی معادل 90 تا 95 میکرون دارد؛ در حالیکه کاغذ بالک 55 گرمی، ضخامتی بین 100 تا 110 میکرون دارد، همچنین کاغذ بالکی 60، 70 و 80 گرمی، به ترتیب ضخامتی بین 110 تا 120 میکرون، 126 تا 140 میکرون و 144 تا 160 میکرون دارد.

واضحی استفاده از کاغذ بالکی را در مقایسه با کاغذهای تحریر موجود در بازار، به صرفه توصیف کرد و افزود: قیمت هر بند کاغذ بالکی 60 گرمی در مقایسه با کاغذ تحریر 70 گرمی با ضخامت بیشتر، مناسبت‌تر است.

مدیر فروش نشر بهشت خاطرنشان کرد: این کاغذ در حال حاضر در سایزهای 90×60، 100×70، 100×80 و A4 تولید شده است که کاغذ A4 70 گرمی و رول کاغذ بالکی هم در بازار موجود است و چاپ رنگی نیز با استفاده از کاغذهای 60 گرم به بالای بالکی امکانپذیر است.

وی در پایان تاکید کرد: کاغذ بالکی علاوه بر چاپ کتاب، در موارد دیگری همچون چاپ اوراق اداری، پاکت، سربرگ و تبلیغات نیز کاربرد دارد. 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ دوم شهريورکلیدها : علی واضحی کاغذ بالکی نشر واردات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: