پدر صحافی نوین ایران در دل خاک آرام گرفت


پیکر حسینعلی متین‌رضا، پدر صحافی نوین ایران صبح امروز بر دوش صدها نفری که برای بدرقه وی آمده بودند، حمل شد تا در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) آرام گیرد. چهره‌های فرهنگی بسیاری در مراسم تشییع جنازه متین‌رضا حضور پیدا کردند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسینعلی متین‌رضا، پدر صحافی نوین ایران که از چندی پیش به دلیل عارضه قلبی و کلیوی در بستر بیماری به سر می‌برد، پنجشنبه شب (15 مردادماه) در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر این پیشکسوت عرصه چاپ و نشر، صبح امروز 18 مرداد با حضور محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مسئولان فرهنگی و اصحاب فرهنگ و هنر از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مهدی محقق، نویسنده، ادیب، مصحح و شارح کتب فلسفی در این مراسم، اظهار کرد: درست 70 سال است که مرحوم حسینعلی متین‌رضا را می‌شناسم؛ آغاز دوستی ما از زمانی آغاز شد که پدر ایشان که یکی از کارکنان محترم شرکت نفت بود، وی را برای تحصیل به مدرسه مروی آورد.

وی ادامه داد: هر زمان که من و مرحوم حسینعلی متین‌رضا از درس و مباحثه خسته می‌شدیم به پُشت بام مدرسه مروی که به مدرسه سپهسالار راه داشت، می‌رفتیم. یکی از خصوصیاتی که در مرحوم حسینعلی متین‌رضا بود، این بود که هر وقت وارد فضای روحانی و معنوی مدرسه سپهسالار می‌شد، غزل «ای خوش آن روز کزین منزل ویران بروم / راه جان طلبم وز پی جانان بروم» را با آواز می‌خواند.

محقق در پایان سخنانش، خاطراتی از دوران زیست و تحصیل با حسینعلی متین‌رضا بیان کرد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ضمن عرض تسلیت به خانواده حسینعلی متین‌رضا و اصحاب فرهنگ، گفت: امیدوارم فرزندان به‌ویژه آقازاده‌های ایشان، راه وی را ادامه دهند و سجایای اخلاقی و حرفه‌ای وی را سرلوحه خود قرار دهند.

 


 

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: مرحوم متین‌رضا از نظر خیر و نیکوکاری زبانزد بود.

وی در ادامه سخنانش، گفت: یکی ـ دو سال پیش آن مرحوم به من زنگ زد و گفت تا به  خدمتشان بروم و بنده نیز اطاعت کردم. مرحوم متین‌رضا مطلع شده بودند که قرآن نفیسی برای عتبه مقدسه علوی چاپ می‌شود به همین دلیل ایشان پیشنهاد دادند که صحافی این اثر را خودشان انجام دهند؛ به نظرم خیلی ادب می‌خواهد که ایشان خودشان زنگ بزنند و برای صحافی این اثر نفیس داوطلب شود.

مسجدجامعی افزود: گمان نمی‌کنم کسی با مرحوم متین‌رضا کار کرده باشد و از ایشان بدقولی و بداخلاقی دیده باشد. یقین دارم در جمع اصحاب نشر و فرهنگ و صحافان هیچ فردی وجود ندارد که خلاف، بدقولی و ناروایی در کار مرحوم متین‌رضا دیده باشد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مرحوم متین‌رضا به روال صحافان قدیم، گونه‌ای جامعیت در خود داشت. آقای محقق در فرمایش‌هایشان گفتند که مرحوم متین‌رضا صدایی داشتند و شعری می‌خواندند اما من می‌خواهم بگویم که مرحوم متین‌رضا فراتر از این حرف‌ها بود؛ ایشان با استاد صبا رفت و آمد داشت و در وقایعی همچون 28 مرداد حضور داشت.

مسجدجامعی افزود: برخی موسیقی‌ها برای ایشان یادآور خاطرات حضور در برخی وقایع بود که امیدوارم فرزندانشان در تثبیت این وقایع همت گمارند.

وی عنوان کرد: نخستین کتابی که مرحوم متین‌رضا صحافی کرد، «جامع‌المقدمات» بود که خود نیز این اثر را مطالعه می‌کرد. سپس ایشان تصمیم گرفتند آثار استاد ورامینی را مرتب و صحافی کنند.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: دغدغه ایشان برای من بسیار مهم است و آن، انتقاد به کم توجهی به حوزه‌هایی از هنر بود که همچون صحافی ریشه بومی دارند. معتقدم مسئولان باید به این دغدغه توجه کنند و تدابیری برای مدیریت این مسأله بیندیشند.

مسجد جامعی با بیان این‌که خوشبختانه تربیت فرزندان ایشان به گونه‌ای است که همه آنها راه وی را ادامه داده اند، گفت: تدبیر راه‌اندازی موزه چاپ و صحافی، تدبیر بسیار خوبی است که امیدواریم نمونه‌هایی از آثار عزیزانی همچون مرحوم متین‌رضا در آن‌جا مشاهده شود.


از دیگر سخنرانان این مراسم، علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی اظهار کرد: هر زمان که با مرحوم متین‌رضا می‌نشستم بدون تردید چیزی یاد می‌گرفتم؛ ایشان به معنای واقعی معلم و مرجع مراجعه ما برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بودند.

مرادخانی ادامه داد: آشنایی ما با مرحوم میتن‌رضا به سال 1369 و در حوزه موسیقی باز می گردد. ایشان آثار استاد محمدرضا شجریان را به زیبایی در قالب کتاب آراسته‌اند. ایشان آواز نیز می‌خواندند. وقتی استاد عبادی فوت کردند، ایشان کار نظارت انتقال آثار استاد عبادی به موزه موسیقی را برعهده گرفتند که مبادا آثار ایشان به دست فراموشی سپرده شود و بلکه ماندگار باشند.

وی عنوان کرد: بنده هر زمان که با مرحوم متین‌رضا هم‌صحبت می‌شدم، صدای ایشان را ضبط می‌کردم. ایشان خاطرات خوبی از استاد صبا و استاد عبادی مطرح می کردند که در نظر دارم آنها را در آینده نزدیک مکتوب کنم.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۸ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: