صالحی عنوان کرد:
کیفیت‌زدایی و غلبه کمیت بر حوزه کیفیت؛ ۲ مخاطره حوزه نشر


معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: عرصه نشر و کتاب با چند مخاطره جدی مواجه است و دو مخاطره کیفیت‌زدایی و غلبه کمیت بر حوزه کیفیت از جمله آنهاست.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم روز خبرنگار کتاب به همت مؤسسه خانه کتاب ظهر شنبه 17 مردادماه با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه مدیر عامل خانه کتاب و جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران حوزه کتاب در باغ زیبا برگزار شد.

صالحی که با تأخیر دو ساعته در این مراسم حضور یافت، روز خبرنگار را فرصتی برای بازکاوی مجدد آن دانست و افزود: از وقتی که وارد دنیای مدرن شدیم، حوزه رسانه و خبرنگاری اهمیت زیادی پیدا کرده است، اجتماع به اندازه‌ای بزرگ شده که مویرگ‌ها هم در سطح افقی و هم در سطح عمودی نقطه‌های اتصال ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: رسانه‌ها با این نگاه در عصر جدید مورد توجه قرار گرفتند و از این رو است که روز خبرنگار هم مورد توجه قرار گرفته است و می‌توان بررسی کرد که چگونه می‌شود مویرگ‌های اجتماعی را فعال‌تر و در عرصه اطلاع‌رسانی کیفی‌تر کرد.

صالحی با بیان اینکه خبرنگاران رکن چهارم زندگی مدرن هستند، اظهار کرد: خبرنگاران حلقه واسط مسئولان و مردم هستند و این موضوع در حوزه فرهنگ به طور خاص و در حوزه کتاب به صورت خاص‌تر ضرورت دوچندان می‌یابد؛ چرا که ضرورت مسائل فرهنگی به ویژه کتاب ضرورتی انکارناپذیر است.

وی تصریح کرد: خبرنگاران حوزه نشر باید با فعالیت جدی‌تری کار کنند تا بتوانند حوزه‌های مانای فرهنگ را در حوزه رسانه و خبرنگاری جدی‌تر پیگیری کنند؛ چرا که بخش فرهنگی از تنوع گسترده‌ای برخوردار است و کتاب را می‌توان بخش مانای فرهنگ دانست و با این بخش است که فرهنگ دوام و قوام بیابد.

صالحی با اشاره به دغدغه‌های حوزه رسانه و کتاب بیان کرد: عرصه نشر و کتاب با چند مخاطره جدی مواجه است و دو مخاطره کیفیت‌زدایی و غلبه کمیت بر حوزه کیفیت از جمله آنهاست و عملاً گسترش فضای چاپ و نشر فرصت‌هایی را برای انبوه‌سازی حوزه نشر فراهم کرده است، اینکه چگونه می‌توان به این بحران غلبه کرد، رابطه چند جانبه رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها را می‌طلبد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: اقتصاد نشر حوزه دیگری است که با بحران شمارگان مواجه بوده و در حال حاضر به شدت افت کرده است؛ از این رو باید بیندیشیم که چگونه می‌توانیم با کمک یکدیگر در جهتی حرکت کنیم که برخی از این مشکلات حل شود.

وی در ادامه بیان کرد: فعال کردن کتابخانه‌های عمومی، اختصاص بودجه به کتابخانه‌های عمومی و کمک به تجهیز منابع کتابخانه‌‌ای، پیدا کردن کف شمارگان برای کتاب کشور و ... از جمله اقداماتی است که باید به صورت جدی پیگیری شود و وجود صدها کتابخانه منابع مطمئنی برای تأمین شمارگان کتاب است.

صالحی عنوان کرد: در کشور ما ظرفیت‌های سازمان‌ها در حوزه کتاب کشف نشده است؛ چرا که سازمان‌ها می‌توانند در حوزه کتاب ورود کنند و چرخه نشر را مورد حمایت قرار دهند و این موضوع نیز می‌تواند از سوی رسا‌نه‌ها پیگیری شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ارتقای منزلت و جایگاه خبرنگاران، ارتقای دانش و مهارت آنها و ارتقای همبستگی و هویت اهل فرهنگ سه زمینه‌ای است که باید مورد توجه جدی شود.

منتشر شده توسط ایکنا در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ هفدهم مردادکلیدها : سید عباس صالحی نشر روز خبرنگار اقتصاد نشر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: