اجازه تاسیس بانک‌ خارجی در ایران با ۱۰۰ درصد سهام


رییس‌کل بانک مرکزی وعده داد تا ضمن برطرف شدن مشکل گشایش LC محدودیت تاسیس بانک‌های خارجی در کشور نیز رفع شود.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از اتاق اصناف ایران، ولی‌الله سیف در نشست مشترک در اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شرایطی که نظام بانکی کشور در سال‌های گذشته با تشدید تحریم‌ها با آن مواجه شده است، اظهار کرد: این در حالی است که در شرایط پساتحریم فضای جدیدی برای نظام بانکی ایجاد شده که حدود ۱۰ سال از فضای بانکداری بین‌المللی دور بوده است از این رو باید بانک‌ها خود را به‌روز کرده و با پیشرفت‌های بانکداری دنیا حرکت کنند.

وی در مقابل درخواست بخش خصوصی برای رفع مشکل گشایش LC (اعتبار اسنادی) تاکید کرد که با توجه به لغو تحریم‌ها بر اساس توافق هسته‌ای حتما مشکل گشایش LC حل خواهد شد چرا که این موضوع نیاز به برقراری روابط کارگزاری بین‌الملل و تقویت آن است به طور یقین می‌توانیم در شرایط پساتحریم مکانیزم گشایش LC را مجدد برقرار کنیم.

رییس‌کل بانک مرکزی همچنین به شرایط ورود بانک‌های خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیز شرایط ما به گونه‌ای نیست که متقاضیان خارجی با محدودیت زیادی مواجه باشند. این در حالی است که در مناطق آزاد محدودیتی برای تاسیس شعبه‌ بانک‌های خارجی و یا حتی تاسیس بانک جدید نداریم.

سیف ادامه داد: در داخل کشور نیز برای تاسیس شعبه بانک‌های خارجی مشکلی وجود ندارد، اما برای تاسیس بانک‌های جدید محدودیت‌هایی است که اکنون در حال بررسی‌هایی به منظور تاسیس بانک مشترک با افزایش سهم سرمایه‌گذاری بخش خارجی هستیم این در حالی است که در حال حاضر مجوز تاسیس تا ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری بخش خارجی وجود دارد.

تاکید رییس کل بر ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید

رییس‌کل بانک مرکزی در ادامه در مقابل برخی ابهامات در رابطه با تسویه بدهی بدهکاران ارزی با تاکید بر ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید، توضیح داد: در آیین‌نامه این ماده تاکید شده که بدهی بدهکاران ارزی تا چهارم مهرماه سال ۱۳۹۱ که مرکز مبادلات ارزی تاسیس شد بر اساس نرخ ۱۲۲۶ تومان تسویه می‌شود که این بدهی تبدیل به ریال شده و نرخ سود ۲۰ درصد نیز به آن تعلق می‌گیرد.

بانک مرکزی هیچگاه نرخ ارز را تعیین نخواهد کرد

سیف همچنین در مورد درخواست بخش خصوصی برای ساماندهی نرخ ارز و یکسان‌سازی آن، گفت: تک نرخی کردن ارز دغدغه همیشگی بانک مرکزی بوده اما باید توجه داشت که تا زیرساخت‌های آن به ویژه برقراری و تقویت رابطه کارگزاری بین‌المللی وجود نداشته باشد، نمی‌توان به آن ورود پیدا کرد. با این وجود امیدواریم تا با لغو تحریم‌ها و برقراری روابط بین‌الملل بانکی بتوانیم نسبت به یکسان‌سازی نرخ ارز به طور جدی‌تری اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه نظام ارزی ما شناور مدیریت شده است، تاکید کرد: بر این اساس حتی در صورت تک نرخی شدن ارز، بانک مرکزی هیچ دخالتی در تعیین نرخ نخواهد داشت و این بازار و عرضه و تقاضای آن است که قیمت را تعیین می‌کند بنابراین وظیفه بانک مرکزی، نظارت بر بازار و جلوگیری از نوسان شدیدی خواهد بود که به دست سفته‌بازان و یا هیجان کاذب ایجاد خواهد شد.

ساختار نظام بانکی واقعا معیوب است

رییس‌کل بانک مرکزی همچنین به مشکلات موجود در ساختار نظام بانکی اشاره کرد و گفت: ساختار نظام بانکی ما واقعا معیوب است به طوریکه در بخش‌هایی از جمله نرخ کفایت سرمایه واقعا مشکل داریم چرا که به شدت پایین بوده و حتی به کمتر از چهار درصد می‌رسد بنابراین باید در مورد افزایش سرمایه بانک‌ها به طور جدی کار کرد.

وی اشاره‌ای هم به سختی کار بانک‌ها در تامین مالی ۹۰ درصدی اقتصاد کشور داشت و خاطرنشان کرد: باید اقداماتی برای کاهش این فشار انجام شود تا بتوان تامین مالی بلندمدت را به بخش بازار سرمایه واگذار کرد و بانک‌ها فقط در حوزه تامین مالی کوتاه‌مدت و بنگاه‌های کوچک متمرکز شوند این در حالی است که وجود بدهی‌های دولت به بانک‌ها، بدهی دولت به بخش خصوصی و معوقات بانکی همچنین بنگاه‌داری بانک‌ها موجب قفل شدن بخش زیادی از منابع آنها شده و قدرت مانور در تسهیلات‌دهی را از آنها سلب کرده است.

منتشر شده توسط اتاق اصناف ایران در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: