منوچهر یارعلی:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مساله تداخل صنفی دخالت کند


منوچهر یارعلی، فعال حوزه چاپ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئول بالادست و مجوزدهنده به چاپخانه‌داران است باید در مساله تداخل صنفی دخالت کرده و به حل شدن آن کمک کند.

به گزارش اخبار چاپ، منوچهر یارعلی، فعال حوزه چاپ با اشاره به اصلی‌ترین مسائلی که هیات مدیره اتحادیه صنف چاپخانه‌داران در پیش رو دارد، اظهار کرد: حل مساله تداخل صنفی و درگیری با اتحادیه‌های لیتوگراف و صحاف در اولویت فعالیت‌های این اتحادیه قرار دارد.

وی با اشاره به بیکاری که در این سه صنف به وجود آمده، گفت: در بحث تداخل باید تعاملی میان این سه اتحادیه صورت بگیرد. ریشه این مساله به دوره‌های قبلی بازمی‌گردد که نتوانستند تعامل مناسبی داشته باشند و به نظرم باید ریش سفیدان و افرادی که در سه اتحادیه نفوذ دارند پا به عرصه بگذارند. از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجوزدهنده به چاپخانه‌ها وظیفه دارد بی‌طرف نماند و واکنش نشان بدهد.

مدیر چاپخانه کارگری هفتم تیر افزود: مساله بیکاری برخی لیتوگرافان به این مساله دامن زده وگرنه لیتوگرافانی نیز هستند که سفارش چاپ قبول می‌کنند. چاپخانه‌های دولتی نیز تمام دستگاه‌های چاپ، لیتوگرافی و صحافی را دارند اما کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد و عمده کار چاپخانه‌ها دست آنهاست.

به گفته وی حضور محمودرضا برازش، مدیر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و برگزاری جلسه که نماینده‌ای از وزارتخانه در آن حاضر باشد کمک بزرگی به حل این مساله می‌کند اما متاسفانه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ عکس‌العملی به این تداخل صنفی نشان نمی‌دهد، در حالی که وزارت ارشاد به عنوان مسئول بالادست این امر در جلسه با اتاق اصناف برگزار می‌شود، باید حضور داشته باشد. اینکه چاپخانه‌دار به صورت فردی به دنبال حل این مساله باشد، بی‌فایده است.

وی افزود: با این حال مساله روز اتحادیه، مالیات‌های سال گذشته است که طبق توافقی رییس اتحادیه با اداره امور مالیاتی داشته قرار است این مالیات براساس ورق ماشین چاپ محاسبه شود. قوانین دست و پاگیر وزارت کار و امور اجتماعی،وزارت ‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مالیات که به چند بخش مختلف مانند ارزش افزوده، مالیات تکمیلی، مالیات حقوق، بیمه و بن کارگری است،‌ همگی از مواردی محسوب می‌شود که اتحادیه باید به آنها توجه ویژه داشته باشد.

یارعلی با اشاره به شکل‌گیری رقابت‌های غیرحرفه‌ای در صنف گفت: هنگامی که یک چاپخانه‌دار نمی‌تواند تسهیلات مالی بگیرد و بانک نیز ماشین‌آلات را به عنوان وثیقه برنمی‌دارند، از سوی دیگر منابع مالی نیز ندارد و باید قسط وام پرداخت کند، مجبور می‌شود تا قیمت نامتعارف بدهد و این مساله به دیگر اعضای صنف ضربه خواهد زد. 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: