گفت‌وگو با رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران-۱؛
شکست اتحادیه، شکست همه گروه‌های حاضر انتخابات است


رئیس جدید اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره کار اجرایی کار یک نفر نیست، از هر همکاری با حسن نیت استقبال کرد و شکست فعالیت و استقلال اتحادیه را شکست تمامی گروه‌هایی دانست که در انتخابات اخیر شرکت کرده‌اند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری مهر، انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران ۲۰ خرداد امسال با مشارکت کم‌سابقه اعضا (۴۰۷ نفر) برگزار و در نهایت «احمدرضا اعتماد مظاهری» با کسب ۲۳۳ رای به عنوان رئیس جدید این اتحادیه برگزیده شد. وی که در ماه‌های آخر فعالیت هیئت مدیره قبلی و پس از آنکه (مصطفی تینای تهرانی) به دلیل نداشتن جواز دارای اعتبار (!) از سمت خود خلع شد، به عنوان نایب رئیس این اتحادیه فعالیت خود را ادامه داد، در چهار سال گذشته هم مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران بوده است.

 

اتحادیه چاپخانه‌داران تهران دارای سابقه‌ای حدوداً ۷۰ ساله است و مشارکت پرشور اعضا در انتخابات اخیر با توجه به تغییراتی که سال گذشته در ترکیب هیئت مدیره این اتحادیه صورت گرفت و منجر به کنار گذاشتن «علی نیکوسخن» از ریاست آن شد، حائز اهمیت زیادی است. به همین خاطر با نفر اول این اتحادیه درباره برنامه‌اش برای زدودن حواشی از اتحادیه چاپخانه‌داران با توجه به ترکیب ناهمگون هیئت مدیره جدید، حرف و حدیث‌هایی که پیرامون نحوه برگزاری نمایشگاه بین‌الملی چاپ و بسته‌بندی تهران و ابهاماتی که در زمینه مسائل مالی آن در این سال‌ها به وجود آمده و سایر مسائل دیگر مرتبط با حوزه صنعت چاپ، گفتگویی کرده‌ایم که بخش نخست آن در ذیل از نظر مخاطبان می‌گذرد:

 

* آقای مظاهری! جنابعالی مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران تهران بودید که در انتخابات اخیر اتحادیه صنف چاپخانه‌داران شرکت کردید و رای نخست را هم در این انتخابات کسب کردید. در چهار سال آینده شما چه طرح و برنامه‌ای دارید که به این اعتماد صنف، پاسخ مثبت بدهید؟

 

در راس این برنامه‌ها، مسئله آموزش قرار دارد؛ وقتی صحبت از آموزش برای اعضای یک اتحادیه می‌شود، تصور عمومی این است که مسائل فنی قرار است آموزش داده شود اما در شرایط فعلی با مسائلی که به وجود آمده است به خصوص در حوزه مالیات و تامین اجتماعی، واحدهای چاپی بسیار تحت تاثیر این مسائل قرار گرفته‌اند و تمرکزشان را درباره کار اصلی‌شان به طور کلی از دست داده‌اند. مسئله فقط این نیست که اعضای ما نگران این مسئله شده باشند که فرضاً باید مالیات بیشتری بپردازند؛ دستورها و بخشنامه‌هایی که از گزارش‌های فصلی و سالیانه ادارات مالیات به طور مرتب برای چاپخانه‌ها ارسال می‌شود، رشته کار را از دست آنها خارج کرده و تمرکزشان را بر هم زده است. این مسئله به خصوص در مورد واحدهای کوچک که قسمت‌های مالی و اداری ندارند و قادر نیستند به این مسائل رسیدگی کنند، بارزتر است و آنها بیشتر آسیب می‌بینند.

 

من فکر می‌کنم یکی از وظایف اصلی اتحادیه چاپخانه‌داران در همین زمینه تعریف می‌شود، در اینکه بتواند مسائل آموزشی را در زمینه‌هایی مانند مالیات پیاده‌سازی و اجرا کند. و من امیدوارم که این کار به ویژه با کمک آقای علینقی که خود متخصص و کارشناس این حوزه است و ۱۲ سال هم با اتحادیه همکاری کرده است و خوشبختانه به هیئت مدیره هم راه یافته است، به خوبی انجام شود. ما یک کارشناس بسیار ارشد ویژه برای مسائل حوزه تامین اجتماعی از قبل داشته‌ایم که به صورت جدی‌تر در دوره جدید، فعالیت در این حوزه را توسعه خواهد داد. ما همچنین قصد داریم پیوندی بین صنعت چاپ و دانشگاه ایجاد کنیم. قبلاً در این زمینه طرحی را ارائه کرده بودیم و هم اکنون در قالب یک تفاهم‌نامه که قرار است با مرکز علمی، کاربردی چاپ شماره ۵ منعقد شود، آماده شده است. اجرای این تفاهم‌نامه می‌تواند موجب شود که هم دانشگاه از جنبه تحقیق و پژوهش به صنعت چاپ و در واقع واحدهای عضو اتحادیه چاپخانه‌داران کمک کند و هم اتحادیه می‌تواند دسترسی دانشجویان را برای فراگیری مهارت‌های عملی علم چاپ فراهم کند و این امکان را به دانشگاه بدهد.

 

 

با دانشگاه الزهرا (س) هم زمینه‌های همکاری مشترکی را یافته‌ایم و چندی پیش هم یک سمینار در این دانشگاه و با محوریت بحث پیوند صنعت و دانشگاه برگزار کردیم. در هر حال ما در زمینه آموزش، برنامه‌های ویژه‌ای را در دست اجرا داریم که البته مقداری از این برنامه‌ها در سال‌های قبل هم به اجرا درآمد اما سعی خواهیم کرد این برنامه‌ها با نظم بیشتری اجرایی شوند و امیدوارم که حاشیه‌ها هم اجازه انجام این کارها را به ما بدهد. در زمینه‌های فنی هم برنامه‌هایی داریم که البته باید بیشتر روی آنها کار کنیم. به عنوان مثال آشنایی اعضا با سیستم‌های اپراتوری، شناخت رنگ و ... از جمله این برنامه‌هاست. ما حدود یک ماه و نیم پیش و در هیئت مدیره قبلی، قدمی برداشته شد برای اینکه جوانانی را که علاقه‌مند به کار در حوزه چاپ هستند، جذب کنیم. ما قصد داریم عمدتاً فرزندان کسانی را که یک چاپخانه را اداره می‌کنند، به فعالیت در این حوزه تشویق کنیم. در این زمینه یک تشکل غیررسمی با عنوان «نواندیشان صنعت چاپ» هم به وجود آمد. در هر حال ما قصد داریم به طور گسترده‌تر برای این جوانان، جلساتی بگذاریم که هم خودشان بیشتر با یکدیگر آشنا شوند و هم حتی در اتحادیه کارگروه‌های مختلفی تشکیل دهند و خودشان کارها را به پیش ببرند. شاید از این طریق بتوانیم کارها را تقسیم کنیم چون واقعاً در شرایط فعلی اتحادیه نمی‌تواند با ۵ نفر همه این کارها را انجام دهد.

 

ما همچنین می‌خواهیم با تمام نهادها و سازمان‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در حوزه چاپ، تعاملمان را نزدیکتر کنیم و در همین زمینه هم ما این آمادگی را داریم که فضا را برای جوانانی که علاقه‌مند به فعالیت‌های اجرایی هستند و توان نسبی انجام این کارها را دارند، مهیا کنیم که در نهایت بشود نفعی عاید اعضای اتحادیه کرد. مدیریت این مسائل البته بر عهده اتحادیه خواهد بود اما در زمینه اجرا، فرزندان مدیران واحدهای چاپی به ویژه باسابقه می‌توانند به اتحادیه کمک کنند. ما حتی در میان کاندیداهای هیئت مدیره که انتخاب شدند، افرادی را می‌بینیم که می‌توانیم آنها را جذب اتحادیه کنیم و از توانشان برای بهبود وضعیت کل اتحادیه استفاده کنیم. ما فقط یک شرط برای این مسئله قرار داده‌ایم و آن این است که این افراد در خدمت صنف چاپخانه‌داران باشند بدون آنکه نگاهی به سمت و سوی بیرون از صنف داشته باشند. چون متاسفانه مشکلی که ما طی سال‌های اخیر با آن برخورد کرده‌ایم، این است که بعضی از افرادِ اگرچه کم‌تعداد و اندک اما پرهیاهو، نگاهشان به این سمت است که با نفوذ به اتحادیه بتوانند از جایی دیگر غیر از اتحادیه، تغذیه شوند و امتیازات ویژه‌ای از قِبَل آن بگیرند. متاسفانه از این ناحیه، لطمات زیادی به اتحادیه و صنف چاپ وارد شده است.

 

من قصد ندارم این موضوع را باز کنم و فقط به این مسئله اشاره می‌کنم که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی که در سال‌های اخیر برگزار شده است، به جای اینکه به صنعت چاپ کشور کمکی بکند، موجب تفرّق در این صنعت شده است و ما معتقدیم نحوه برگزاری این نمایشگاه باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد و مدیریت آن هم تغییر شکل پیدا کند. اینکه بخواهیم امتیازات خاص را به کسانی بدهیم که مطابق سلیقه شخصی خود با موضوع چاپ برخورد می‌کنند، قطعاً درست نیست و ما امیدواریم این روال پایان یابد چرا که اگر ادامه پیدا کند، ما هم برنامه‌های خودمان را برای توقف این روند که در طرح‌هایمان نیز هست، اجرایی خواهیم کرد.

 

* بر اساس طیف‌بندی که در رقابت‌های انتخاباتی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران وجود داشت، ترکیب هیئت مدیره جدید، در حال حاضر سه به دو است یعنی سه نفر از اعضای طیف «اتحاد ۹۴» که شما هم در آن بودید، به همراه دو نفر هم از اعضای طیف دیگر موسوم به «ائتلاف»، ترکیب هیئت مدیره را شکل می‌دهند. شما چقدر امیدوار هستید که این هیئت مدیره نسبتاً ناهمگون و نسبتاً غیرهمسو با یکدیگر، بتوانند همین برنامه‌هایی را که گفتید از جمله در بحث آموزش و ...، به خوبی به پیش ببرند؟

 

اسمی که ما برای خودمان انتخاب کردیم، اتحاد بود، اتحاد به معنای اتحاد همه اعضا و تنها شرطی هم که برای عضویت در آن گذاشته بودیم، خدمت به اعضا و صنف چاپ بود. البته بازرس هم از طیف ما انتخاب شد. به هر حال ما یک اقلیت وجود دارد که البته حقش محفوظ است و امیدواریم که بتوانیم نه تنها با آنها بلکه با همه فعالان حوزه چاپ همکاری کنیم. ولی واقعیت این است که در ۶ ماه گذشته هدف‌های ما با هدف‌ها آنها کاملاً متفاوت بود و اصلاً امکان همکاری با آنها وجود نداشت. ما نه تنها با این دو نفر که از گروه دیگر آمده‌اند و وارد هیئت مدیره شده‌اند بلکه حتی با نفرات دیگر چه از همین طیف و چه افراد مستقل، هم حاضر به همکاری هستیم به شرطی که بدانیم حُسن نیتی در کار است. شاید آنها هم برنامه‌هایی داشته باشند که اگر این برنامه‌ها، سازنده باشد، مورد مطالعه قرار می‌گیرد و قطعاً از برنامه‌های آنها هم برای بهره‌برداری کل صنف استفاده خواهیم کرد. من الان نمی‌خواهم پیش‌بینی کنم که اگر مانع تراشی شود، چه می‌شود. امیدواریم مانعی ایجاد نشود و چنانچه هدف آنها هم این باشد که کارهای اتحادیه و تشکل چاپ درست پیش برود و کارها به نفع صنف انجام شود، طبیعتاً هم ما و هم آنها باید با همدیگر همکاری کنیم.

 

* انتخابات اخیر بعد از هفت، هشت ماه فراز و فرود عجیب و غریب و حاشیه‌های ریز و درشتی که به خصوص بعد از عزل رئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به وجود آمد، برگزار شد. حرف و حدیث‌های زیادی در مورد فعالیت‌های اتحادیه در دوره ایشان مطرح می‌شود. همه اینها دست به دست هم داده که بگوئیم چیزی که الان بر هیئت مدیره مستولی است، بیشتر حاشیه‌های حوزه صنعت چاپ است تا متن آن. فکر می‌کنید این اتحادیه کی از این حواشی رها خواهد شد و چه زمانی می‌توانیم شاهد یک فضای باثبات و بانشاط در اتحادیه باشیم؟

 



ما حُسن نیت خودمان را اعلام می‌کنیم و انتظار هم داریم که از آن طرف هم این اتفاق بیفتد. اما برنامه اصلی که داریم، این است که از پیشکسوتان صنف چاپ دعوت کنیم که در جریان امور قرار گیرند و بر فعالیت‌های ما به عنوان هیئت مدیره، نظارت کامل داشته باشند. این نظارت باعث می‌شود همه بدانند اگر از شرایطی که تعیین شده است، عدول کند، منفعل خواهند شد. من در این زمینه صد در صد مایلم که وارد شویم و افراد شناخته شده‌ای را که مقبولِ هر دو طرف هستند و نیتشان هم خیر است، به هیئت مدیره دعوت کنیم.

 

* یعنی این افراد، هیئت ناظر بر عملکرد هیئت مدیره خواهند بود؟

 

بله، در گذشته هم این بوده است. ما در هیئت مدیره قبلی هم هیچ‌گاه تصمیم‌گیری درباره یک طرح و یک کار بزرگ را با نظر تنها یک نفر اجرایی نکرده‌ایم. ما در گروه خودمان حتماً از نظرات این پیشکسوتان بهره‌مند شده‌ایم. الان مایلیم که از این نظرات به نحوی استفاده شود که هر دو گروه خودشان را تحت نظارت ببینند. وقتی اینگونه شد، آن وقت اهداف مختلف قابل جمع خواهد شد و امور، رو به نقطه‌ای مثبت خواهد گذاشت. من مثبت‌نگرم، شاید دوستان دیگر خسته شده باشند از اینکه به این مسیر ادامه دهند اما همه ما باید بدانیم که شکست اتحادیه، شکست همه جناح‌های انتخاباتی است. ممکن است ما اختلاف نظر هم داشته باشیم که این طبیعی است اما امیدوارم اختلاف هدف نداشته باشیم. هدف اصلی ما حفظ استقلال اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران است و در این راه هیچ نوع چانه‌زنی با هیچکس نخواهیم داشت. هیچ یک از ما نباید در دفاع از حق و حقوق اعضای صنف چاپخانه‌داران تهران، کوتاه بیائیم و اجازه این مسئله داده نشود که دیگرانی که بیرون از صنف هستند، بیایند و یا در تصمیم‌گیری‌ها دخالت کنند و یا اینکه بخواهند با شیطنت، التهاب‌آفرینی کنند. من اکثر فعالان صنف چاپ را افرادی موثر و مفید می‌بینم، شاید هم تعداد بسیار اندکی باشند که اینگونه فکر نکنند. تخریب برای آنها یک مسئله شخصی است و اگر چنین است، آنها باید منزوی بشوند.

 

 

* ما در صنعت چاپ، کمتر آن همگرایی را که مثلاً در صنف نزدیک به حوزه فعالیت چاپخانه‌ها یعنی ناشران و کتابفروشان وجود دارد، می‌بینیم. فکر نمی‌کنید دلیل این همه تشتت و واگرایی در میان صنف چاپ، تعدد اتحادیه‌ها و انجمن‌های آن باشد؟ ما الان یک اتحادیه برای چاپخانه‌دارها داریم، یک اتحادیه برای صادرکننده‌های خدمات چاپی، یک اتحادیه برای لیتوگراف‌ها، یک اتحادیه برای صحاف‌ها و قس علی هذا.

 

طبیعتاً یکی از دلایلش می‌تواند همین موضوع باشد اما به نظر من بزرگترین دلیلی که موجب شده این اتحادیه‌هایی که شما نام بردید، نتوانند در کنار هم جمع شوند، بی‌توجهی به وزن هر کدام از آنهاست. هر یک از این اتحادیه‌ها وزن خاص خودشان را دارند و کسی نباید این را کتمان کند. ولی متاسفانه این کتمان شده است. ممکن است اتحادیه‌ای با ۱۰ عضو بخواهد همان نقشی را ایفا کند که اتحادیه چاپخانه‌داران با یک سابقه ۷۰ ساله فعالیت و با داشتن صدها عضو. خُب این نمی‌شود. سازمان‌ها هم باید به این مسئله توجه داشته باشند و اگر علاقه‌مند هستند که اینها در کنار هم کار کنند، باید به وزن هر کدامشان توجه کنند. بعضی از اینها واقعاً قابل حذف هستند. بجز اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و البته اتحادیه لیتوگراف که برای اعضایشان از وزارت ارشاد کسب مجوز می‌کنند، بقیه اتحادیه‌ها اصلاً مجوزی از این وزارتخانه نمی‌گیرند.

 

* یعنی اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ و اتحادیه صحافان تهران، فاقد مجوزهای لازم هستند؟

 

بله، همینطور است. اصلاً متولی اتحادیه صادرکنندگان، اتاق بازرگانی است و حالا اینکه چطور شده که اینها، این سهم‌خواهی‌ها را دارند، به خاطر همان شکاف‌ها و دسته‌بندی‌هاست. صحاف‌ها هم همینطور هستند یعنی اقدام به اخذ مجوز برای اعضایشان از وزارت ارشاد نمی‌کنند، البته آنها صنفی هستند اما اتحادیه صادرکنندگان حتی صنفی هم نیست بلکه مثل بسیاری از شرکت‌هایی که وارد اتاق بازرگانی می‌شوند و شرایطی را در آنجا به دست می‌آورند، عمل می‌کند. در حوزه چاپ، فقط دو گروه اتحادیه هستند که در وزارت ارشاد برای اعضایشان، کسب مجوز می‌کنند؛ یک گروه اتحادیه چاپخانه‌داران و یک گروه فقط لیتوگراف‌ها و ماشین‌آلات سیلک هستند. حتی مُهر و پلاک و کلیشه که چندان هم مرتبط با حوزه صنعت چاپ نیستند، در این دایره نیستند. ضمن اینکه تعداد اعضای اتحادیه لیتوگراف‌ها هم زیاد نیست. من فکر می‌کنم که منطق درست این است که با توجه به وزن هر تشکل، این اتحادیه‌ها از طرف دستگاه‌ها و سازمان‌ها مورد آزمون قرار گیرند. اما اگر بخواهیم مثلاً کل اتحادیه چاپخانه‌داران را یک واحد فرض کنیم و اتحادیه لیتوگراف‌ها یا صادرکنندگان را هم یک واحد، کاری از پیش نمی‌رود. تشکل و اتحادیه‌‌ای که تازه به وجود آمده و هنوز هیچ برنامه‌ای را به مرحله اجرا درنیاورده است، نباید در یک معیار و ترازو با اتحادیه‌ای که قدمتی ده‌ها ساله دارد و صدها اقدام بزرگ را انجام داده است، قرار داده شود. این مشکلی بوده که ما داشته‌ایم و با مسئولان ذیربط هم در این زمینه صحبت کرده‌ایم و بیشتر از اینها هم صحبت می‌کنیم. این موضوع الان در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی رعایت نمی‌شود و این نمایشگاه از ریل خودش خارج شده است، دقیقاً به این خاطر که بعضی از این دوستان واقعاً مسائل صنفی و حرفه‌ای را کنار گذاشته‌اند و مسائل شخصی خودشان را دنبال می‌کنند که این موضوع برای اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

* یعنی فکر می‌کنید که سهم اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی نادیده گرفته شده یا اینکه اتحادیه‌های صحاف و لیتوگراف آنقدر وزن ندارند که بتوانند این نمایشگاه را برگزار کنند؟

 

سهم اتحادیه چاپخانه‌داران دقیقاً نادیده گرفته است.

 

* اما آقای پورمند (رئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌داران و نایب رئیس فعلی این اتحادیه) عضو ستاد عالی برگزاری این نمایشگاه بود.

 

بله، من خودم هم عضو این ستاد بودم. مسئله این است که از هر کدام از اتحادیه‌ها فارغ از وزنی که دارند، ۲ نفر برای ستاد برگزاری این نمایشگاه دعوت می‌شوند و از آنجا که اتحادیه صحاف و لیتوگراف دو اتحادیه هستند، نتیجه ۲ بر یک می‌شود. مقصود من این است که این اکثریت، یک اکثریت اسمی است نه واقعی. سوال من این است که صنف صحاف و صنف لیتوگراف اگر قرار باشد در زمینه فعالیت نمایشگاهی، اعضایشان را جذب کنند، چقدر می‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند؟

 

* منظورتان به طور مشخص اتفاقی است که در بحث برپایی سالن چاپ نمایشگاه امسال کتاب تهران شاهدش بودیم؟ اینکه نتوانستند نظر اعضای خودشان را به مشارکت در این کار، جلب کنند؟

 

بله، فراتر از اینکه آنها قادر به مجاب کردن اعضای خودشان نیستند، رویکرد اصلی‌شان به چاپخانه‌ها است. اما الان در اتاق اصناف و شرکت نمایشگاهی صنوف، روند به شکلی پیش رفته که اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در این سال‌ها به حق و حقوق خودش نرسیده است. این موضوع باید پیگیری شود و اگر این اتفاق نیفتد، ما در سال‌های آینده شاهد وضعیت بدتری در این حوزه خواهیم بود.

 

* شما این موضوع را پیگیری خواهید کرد؟

 

صد در صد.

 

* دقیقاً به چه شکل؟

 

یکی از برنامه‌هایی که ما در صدد انجام آن هستیم، شفاف‌سازی این حوزه است. ما از لوازم و ابزارهای قانونی برای اینکه بدانیم که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی مثلاً از جهات مالی به چه شکل برگزار و اداره می‌شود، استفاده خواهیم کرد. البته ما از بخشی از این مسئله مطلع هستیم ولی از بخشی هم اصلاً اطلاعی نداریم. ما به عنوان اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، چون خودمان عضو این شرکت (نمایشگاهی صنوف) هستیم، باید این کار را بکنیم که این ابهام، برطرف و مسائل شفاف شود.

 

 

* البته ظاهراً ریاست و نایب ریاست این شرکت بر عهده اتحادیه صحافان و لیتوگرافان است.

 



البته من از انتخابات جدیدشان زیاد مطلع نیستم اما در دوره‌ای که رئیس صنف صحاف، رئیس هیئت مدیره این شرکت بود، مدیرعامل آن از خارج از تشکل‌های چاپ انتخاب شد. در سالی هم که گذشت، ایشان دیگر نیامد و من نمی‌دانم الان مسئولیت این شرکت بر عهده چه کسی است. من سال گذشته هم به این دوستان تذکر دادم که وقتی می‌خواهید مجمع عمومی تشکیل دهید، مطابق قانون تجارت موظف هستید که ۵ روز قبل صورت‌های مالی، گزارش هیئت مدیره و گزارش بازرسی را به تمام اعضا بدهید ولی این دوستان چنین کاری را نمی‌کنند .

 

* شما مدعی هستید در این سندها و صورت‌های مالی مشکلی وجود دارد؟

 

وقتی سندها را منتشر نمی‌کنند و ما آنها را در اختیار نداریم، نمی‌توانیم در این باره قضاوت کنیم اما آنچه مشخص است، این است که شفافیت لازم در فعالیت آنها وجود ندارد. باید همه در جریان این موضوع قرار گیرند و امور به شیوه‌ای جلو برود که همه بدانند چه وضعیتی طی شده است؛ اینکه درآمد این نمایشگاه چقدر بوده است و چه هزینه‌هایی برای آن شده است؟ و این هزینه‌ها در چه بخش‌هایی بوده است؟ ما از هیچ یک از اینها مطلع نیستیم.

 

* شما راهکاری قانونی برای کسب اطلاع از وضعیت مالی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی دارید؟

 

باید درخواستی در این زمینه ارائه کنیم. من منتظر هستم که هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران هر چه زودتر اولین جلسه خود را تشکیل دهد و به صورت تعاملی درخواستی در این زمینه ارائه کند. متاسفانه تا الان هر گاه بحث تعامل پیش آمده، ما تعاملی از طرف مقابل ندیده‌ام. شاید آن را به زبان آورده باشند اما در عمل چیز خاصی را شاهد نبوده‌ایم. من شخصاً معتقدم که آنها (شرکت نمایشگاهی صنوف) به شکلی سنتی اداره می‌شود و این نیازمند تغییر است.

 

* پس شما در دوره جدید هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، تلاش خواهید کرد سهم این اتحادیه را در برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی بالاتر ببرید. درست است؟

 

بله. ما البته در جلسه‌ای که با آقای فاضلی (رئیس اتاق اصناف تهران) داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که متاسفانه بازخورد خوبی به وجود نیامد. ایشان به ما گفتند که ۷۰ درصد ظرفیت نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی باید در اختیار حوزه چاپ باشد و ۳۰ درصد مابقی در اختیار لیتوگراف‌ها و صحاف‌ها. من نمی‌دانم ایشان سرِ حرفشان هستند یا نه چون بعدها مسائلی به وجود آمد که ما را به اینجا رساند که فکر کنیم چه اتفاقی افتاده که این شبهه‌ها برای ایشان به وجود آمده است؟ ما حرفمان را خیلی ساده زده‌ایم و گفته‌ایم که به این شیوه که آنها (لیتوگراف‌ها و صحاف‌ها) بگویند که ما دو سهم داریم و شما (اتحادیه چاپخانه‌داران تهران) یک سهم و آنها هر برنامه‌ای که دارند، اجرا کنند و فقط نقشی تشریفاتی به منِ نوعی یا آقای پورمند یا فرد دیگری بدهند، این مورد قبول ما نیست.


ادامه دارد...

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: