حسین انتظامی در مراسم بزرگداشت مرتضی نوریانی:
بیش از دو هزار نشریه در دولت یازدهم مجوز گرفته‌اند


مراسم رونمایی از کتاب «خدمت فرهنگ ایران» و بزرگداشت مرتضی نوینی پدر صنعت نوین چاپ ایران عصر امروز سه شنبه 26 خرداد درکتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایلنا، در مراسم رونمایی از کتاب خدمت فرهنگ ایران و بزرگداشت مرتضی نوریانی پدر صنعت نوین چاپ، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت  ارشاد ، محمودرضا برازش مدیر کل چاپ وزارت  ارشاد، ، بهمن پورمند رییس اتحادیه چاپخانه داران و جمعی از پیشکسوتان صنعت چاپ حضور داشتند .

مجید خسروی به عنوان یکی از نویسندگان کتاب از اولین سخنران این مراسم بود که ضمن ابراز خوشحالی از انتشار کتاب «خدمت فرهنگ ایران» بعد از شش سال تحقیق و پژوهش عنوان کرد: از طرف خودم و سمیه شفیعی دیگر نویسنده کتاب می‌گویم آنچه که در این شش سال تحقیق و پژوهش در مورد مرتضی نوریان به آن رسیدیم در برگیرنده عشق بود؛ عشق به ایران، انسانیت و فرهنگ. کدام یک از ما از نیم قرن گذشته به این طرف کتابی خواندیم یا روزنامه‌ای دست گرفتیم که به واسطه چاپخانه‌های تجهیز شده با تلاش نوریان منتشر نشده باشد .

وی ادامه داد: مرتضی نوریان سیمای کاملی از کارآفرینی با اخلاق،  فعال اقتصادی سالم و  خیر فرهنگی بود. به واسطه همین ویژگی‌ها بود که صبر و حوصله فراتر از حد به ما عنایت شد و ایده‌هایی در ذهن ما پررنگ گشت که نتیجه‌اش انتشار کتابی بود که به کشف چگونگی مدرن شدن صنعت چاپ کشور می‌پردازد .

علی نوریانی فرزند نوریانی، بیژن گلستانی  و متین، پیشکسوت صنعت چاپ و صحافی دیگر سخنرانان این مراسم بودند که با بیان خاطرات از رفاقت و دوستی‌هایشان با محمود نوریانی پرداختند و فرزندش علی نوریانی به بیان مطالبی در خصوص وضعیت تحصیل او در مدرسه سنت لویی، اقامت در هند و فعالیت‌های روزنامه نگاری‌اش پرداخت .

بهمن پورمند رییس اتحادیه چاپخانه داران نیز با بیان اینکه نامیدن نوریانی به عنوان پدر صنعت چاپ همراه با انصاف است، اضافه کرد: در مدتی که در صنعت چاپ فعالیت می‌کنم و با افرادی مختلفی در ارتباط هستم تا به حال نشنیده‌ام کسی برای چاپخانه‌اش از او کمک خواسته باشد و دست خالی برگشته باشد. خیلی از چاپخانه‌های ما به واسطه فعالیت وی ادامه حیات می‌دهند .

محمودرضا برازش مدیرکل چاپ وزارت ارشاد سخنران بعدی بود که با اشاره به ماشین‌های قدیمی برخی از چاپخانه‌ها گفت: چندین سال است که در صنعت چاپ فعالیت می‌کنم وقتی چاپخانه‌ای با ماشین‌های قدیمی مشغول به کار است تقریبا می‌توانیم مطمئن باشیم که این ماشین آلات به همت مرتضی نوریانی تهیه شده است. تا به حال هیچ کسی را ندیده‌ام که از او به خاطر سخت‌گیری و بداخلاقی گله‌مند باشد. باید چنین شخصیتی‌های فرهنگی و اقتصادی را ارج بنهیم و ضمن ترویج و اخلاق و مرام آنها امیدوار باشیم که بتوانیم هرکدام یک نوریانی باشیم.

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز دلیل حضور در چنین مراسمی را گره تنگانگی که مطبوعات و صنعت چاپ باهم دارند عنوان کرد و گفت: علاوه بر این همزیستی چاپ و مطبوعات، وظیفه خود می‌دانستم تا با حضور در این مراسم از نویسندگان این اثر قدردانی و تشکر کنم.  همانطور که سایرین هم اشاره کردند هرکسی که به نوعی با صنعت چاپ در ارتباط است به نوعی خود را وامدار مرتضی نوریانی می‌داند و این نشان دهنده نقش پررنگ و به و اقع پدرگونه او برای صنعت چاپ است .

انتظامی در ادامه خواهشی از فعالین حوزه چاپ داشت که این گونه مطرح کرد: در بسیاری از مراکز استان‌ها چاپ مدرن و روزآمدن نداریم در حالی که در کم برخوردارترین استان‌ها روزنامه‌های متعدد محلی منتشر می‌شود. نبود چاپخانه باعث می‌شود اهالی مطبوعات استان‌ها مجبور به استفاده از چاپخانه‌های مراکز یا استان‌های مجاور شوند و همین امر سبب رساندن مطالب و کمرنگ شدن رسالت خبری‌شان می‌شود. همین‌جا از دست اندرکاران چاپ خواهشمندم برای تجهیز و تاسیس چاپخانه‌های مدرن و توسعه چاپخانه‌های قدیمی برنامه ریزی کنند .

انتظامی ادامه داد: سیاست دولت اعتدال اقبال به بخش خصوصی است و در حوزه مطبوعت نیز طی این دو سال بالغ بر دو هزار عنوان نشریه مجله و خبرگزاری مجوز فعالیت گرفته‌اند که هیچ کدام از آن‌ها وابسته به نهادهای دولتی نبوده‌اند. در حوزه چاپ هم کمک بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم و چاپخانه‌داران را به نحوی با هم در ارتباط قرار می‌دهیم که اصل کار را خودشان انجام دهند و وابستگی کمتر به دولت و وزارت ارشاد داشته باشند.

منتشر شده توسط ایلنا در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: