حمید غفاری
تدوین «سند چشم‌انداز راهبری صنعت چاپ» مهمترین برنامه برای اتحادیه است


حمید غفاری، کاندیدای انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه‌داران گفت: مسائل بسیاری در صنف چاپ وجود دارد اما ابتدا باید شفاف‌سازی قوانین صورت بگیرد و به همین دلیل تدوین «سند چشم‌انداز راهبری صنعت چاپ» از مهمترین برنامه‌هاست.

حمید غفاری، کاندیدای انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه‌داران  با اشاره به دلیل ورودش به انتخابات این دوره گفت:  به دعوت چند نفر از اعضای هیات مدیره و به دلیل نوع ارتباط، فعالیت‌ها و تجربه کاری به ویژه در کمیسیون حل اختلاف، همچنین تمایل شخصی علاقه‌مندم تا گره‌ای از کار اعضای صنف باز کنیم. به همین منظور برنامه‌هایی شامل سروسامان دادن به روابط داخلی اتحادیه دارم که به دلیل برداشت‌ها و سلایق مختلفی که وجود داشته، باعث می‌شد تا خروجی اتحادیه جمع‌بندی واحدی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد آرامش و برقراری نظم و بازگرداندن شان و منزلت هیات مدیره جز با تعامل و همکاری بین همکاران محقق نمی‌شود، افزود: مشکلات صنف چاپخانه‌داران با انتخاب 5 نفر حل نمی‌شود بلکه نیازمند نیروهای مختلف در اتحادیه است، چرا که توانایی‌ها محدود و مقررات دست و پاگیر است و احتیاج به بازنگری در قوانین دیده می‌شود که این دست مسائل با پیگیری تا حدود زیادی قابل حل هستند.

این مدیر چاپخانه اظهار کرد: امکانات مالی اتحادیه ضعیف است و باید به دنبال راه حلی برای تامین هزینه‌ها باشیم و موارد متعددی که باید انجام بگیرد. بخش دوم مشکلات این صنف، مربوط به خدمات صنفی است که کم و بیش صورت می‌گرفته اما این خدمات در بسیاری موارد امکان گسترش دارد. به طور مثال، بخش کاریابی تا مدت‌ها غیرفعال بود، اما هم‌اکنون در اتحادیه در حال کار است و با اینکه ایده‌آل نیست ولی به هر حال بهتر از نبودن آن است. از سوی دیگر خدمات رفاهی برای پرسنل چاپخانه‌ها نیز از دیگر اولویت‌ها به‌شمار می‌آید.

غفاری با اشاره به اهمیت تدوین متنی که مسائل اتحادیه را شفاف کند، گفت: با این حال نیاز به تدوین «سند چشم‌انداز راهبری صنعت چاپ» داریم که جای آن خالی است و مهمترین برنامه‌ایست که پیگیری می‌کنم. در بخش‌های مختلف متن مدونی یا طرح جامعی نداریم که بتواند دید را بازتر کند و سطح توقع صنعت چاپ برای دیگر گروه‌ها روشن کند. همچنین در کارهایی که نیاز به تعامل با سازمان‌ها و نهادهای دیگر دارد باید از همکاران و امکانات بالقوه آنها استفاده کنیم.

وی افزود: علیرغم شعارهایی که داده می‌شود، سبک شخصی من این است که به خروجی و عمل توجه دارم و به دنبال شعار و پیشنهادهای جسته و گریخته‌ای که عملیاتی نمی‌شوند، نیستم. تثبیت تعرفه و افزایش سالانه تعریفه، ساماندهی تعمیرکاران و سرویس‌دهندگان و تعیین تعرفه برای آنها و تعامل با این بخش، تقویت کمیسیون‌های داخل مجموعه از جمله کمیسیون حل اختلاف که باید سطح حقوقی آنها ارتقا پیدا کنند، بخشی از فعالیت‌هایی محسوب می‌شود که آنها را پیگیری خواهم کرد.

 این کاندیدای انتخابات صنف چاپخانه‌داران به دیگر مسائل مورد توجه‌اش در این دوره اشاره کرد و گفت: تامین قطعات یدکی ماشین‌آلات که معضل بزرگی برای چاپخانه‌داران نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تشکیلات جدی پشت آن نیست و منحصر به فعالیت بعضی از همکاران است. پیگیر ایجاد باشگاه ورزشی صنعت چاپ نیز هستیم. استفاده از ظرفیت‌های معافیتی تبلیغاتی در صدا و سیما و شرکت پست که با استفاده از رایزنی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این فعالیت‌ها را نیز پیگیری می‌کنیم که تاکنون کاری درباره آنها نشده است.

کاندیدای عضو گروه اتحاد 94 در ادامه بیان کرد: خرید و فروش ماشین‌آلات، جواز، وام‌های سنگین با بهره‌های بسیار بالا که حتی نیاز به روابط برای گرفتن آن است، جذب و به کارگیری نیروهای متخصص در بخش تعمیرات که اتحادیه می‌تواند کمک شایانی به آن کند. از سوی دیگر مسائل خدماتی برای کارگران صنعت چاپ که مسائل رفاهی و صنفی است و تاکنون برای کارگران صورت نگرفته و استفاده از پیشکسوتان و تجربه آنها نیز در اهم مسائلی خواهد بود که پیگیری می‌کنم.

این پیشکسوت صنعت چاپ با اشاره به الگوهای چاپخانه‌داری در دیگر کشورها بیان کرد: شرایط فرهنگی، اقتصادی و مقررات هر کشور مخصوص آن کشور است و نمی‌توان به سادگی از الگوهای دیگر کشورها استفاده کرد. استفاده از تجارب دیگران پسندیده است و براساس دستورات دینی نیز تاکیده شده اما هر الگویی قابل پیاده‌سازی در شرایط فعلی نیست و باید تجربه دیگر کشورها با بومی‌‌سازی در ایران قابل استفاده شود. در سه دهه اخیر این صنعت مشکلات بسیاری داشته که بسیاری از آنها تابع شرایط بین‌المللی و اقتصاد دنیاست.

وی گفت: مواردی چون رکود اقتصادی و بیکاری بخشی مربوط به شرایط اقتصادی ایران و بخشی مربوط به بی‌توجهی به این حوزه است. همچنین وضع برخی قوانینی که سال‌ها از آنها می‌گذرد و مربوط به شرایط دوره انقلاب، دهه 60 و دوران جنگ با شرایط خاص هستند که نیاز به بازبینی و تغییر دارند. باید مرکزی وجود داشته باشد که به دنبال بررسی و بازنگری این قوانین و مقررات برای بهبود وضعیت صنف باشد. با این حال در یک دوره چهار ساله امکان اجرای تمام این اهداف نیست اما باید آنها را پیش‌بینی کرد و سند راهبردی نوشت تا در دوره‌های بعد نیز بخشی از آنها محقق شود.

غفاری با اشاره به حضور نسل جوان در صنعت چاپ اظهار کرد: حدود 50 درصد از جوانان تحصیل‌کرده در این بخش حضور دارند و کارها را به دست گرفته‌اند. این قشر با امکانات به‌روز و تجربه پدرانشان یک قدم جلوتر هستند چرا که سرمایه لازم را دارند، به همین دلیل باید این دو را تلفیق کنیم و در خدمت کل صنعت چاپ قرار دهیم و از آنها در کمیته‌های مرتبط تخصصی بهره بگیریم.

این مدیر چاپخانه درباره اختلاف‌هایی که در صنف ایجاد شده، گفت: شخصا تمایلی به ورود در بحث‌هایی که صورت گرفته ندارم آنچه اتفاق افتاده، نمی‌پسندم. ما مسلمان هستیم و علاوه‌بر اعتقادات، مرامنامه و روش اخلاقی بین افراد صنف از گذشته وجود داشته که متاسفانه این روزها کمرنگ شده و به آن خدشه وارد شده است که باید در مراحل ابتدایی این بحث‌ها رفع می‌شد اما متاسفانه چنین دیدگاهی احتمالا وجود نداشته و باید پرونده این تنش‌ها بسته شود و زوایای تاریک چه به عمد و چه سهو با گذشت و تعامل حل شود تا آن را پایه اتحادیه‌ای سالم و آبرومند قرار دهیم. وجود افراد پیشکسوت در صنوف می‌تواند جلوی بسیاری از اختلافات و درگیری‌های این‌چنینی را بگیرد. باید این جایگاه را به وجود آورد و افراد خوشنام و صاحب‌نظر خاضر شوند تا در صنف جلوی چنین مسائلی گرفته شود. در کار خیر خداوند کمک خواهد کرد و امیدوارم نتیجه بدهد.

براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران 20 خرداد ماه 1394 در محل ساختمان اتحادیه چاپخانه‌داران واقع در میدان فردوسی، خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، خیابان شهید اسماعیل محمدی، پلاک 46، طبقه همكف (پاركینگ) از ساعت 9:30 تا 15:30 برگزار خواهد شد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ خرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ هفدهم خردادکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: