کامران پارسی‌نژاد در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو»:
ممیزی پس از چاپ به هیچ عنوان قابلیت اجرا ندارد


نویسنده کشورمان گفت: طرح ممیزی پس از چاپ به هیچ عنوان قابلیت اجرا ندارد؛ چرا که یک بار در دولت خاتمی طرح ممیزی پس از چاپ اجرا شد، اما موانع و مشکلات زیادی را به وجود آورد.


 
به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری دانشجو ، کامران پارسی نژاد گفت: عملکرد یک وزارتخانه یا به عبارتی دیگر جریان هایی که بر اساس سیاست اجرایی یک وزارتخانه به وجود می آید، کار چندان ساده ای نیست و قطعاً نیازمند یک آسیب شناسی جدی به صورت تخصصی خواهد بود. طبیعی است وقتی می خواهیم عملکرد یک وزارتخانه یا نحوه مدیریت یک وزیر را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم باید اطلاعات کافی را درباره مدیریت آن حوزه داشته باشیم؛ چرا که قطعاً بدون شناخت نمی توان نسبت به فرایند کاری یک وزارتخانه به اظهارنظر پرداخت.

وی افزود: همچنین برای سنجش عملکرد یک وزارتخانه باید زمان را هم در نظر گرفت. به عنوان مثال وقتی مصوبه ای در یک وزارتخانه مورد اجرا قرار می گیرد دارای یک مدت زمان مشخصی است و ممکن است تأثیرات آن در کوتاه مدت مشاهده نشود. اما به عقیده من در همین مدت زمان کوتاه عملکرد آقای جنتی و معاونینش در بسیاری از مباحث موفقیت آمیز بوده است. به عنوان نمونه یکی از اتفاقاتی که در وزارتخانه ایشان شاهد بودیم تشکیل اتاق فکر در اداره کتاب بود؛ حرکتی بدیع و تازه که البته در دولت های گذشته سابقه ای نداشت.

پارسی نژاد در ادامه عنوان کرد: در این اتاق فکر مسائل پیرامون حوزه نشر و تولید کتاب مورد بررسی قرار می گیرد که هدف از تشکیل آن توسعه و تقویت فرهنگ کتاب خوانی در سطح جامعه است. اعضای تشکیل دهنده آن برخی از ناشرین معتبر، نویسندگان و مولفان صاحب نام و برخی از مسئولین سابق وزارت ارشاد هستند.

نویسنده کشورمان به عملکرد وزارت ارشاد در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد و در این باره گفت: در نمایشگاه امسال حرکت های خوبی از سوی وزارت ارشاد شاهد بودیم که البته در دوره های قبل اینگونه نبود. به عنوان مثال می توان به تشکیل پابیون و به عبارتی دیگر یک جایگاه برای نویسندگان اشاره کردکه البته من هم حضور داشتم. در این پابیون نویسندگان با یکدیگر و نیز با مسئولین وزارت ارشاد تعامل داشتند حتی در بسیاری از مواقع طرح هایی برای تالیف کتاب میان نویسندگان و مسئولین در این جایگاه تدوین می شد و خوشبختانه نویسندگان از این طرح احساس رضایت می کردند.طبیعی است که این حرکت گامی رو به جلو در جهت حمایت از مولفان و خالقان آثار ادبی خواهد بود.

پارسی نژاد در بخش دیگری از سخنانش به حوزه نظارت بر کتاب در دولت یازدهم اشاره کرد و در این باره توضیح داد: در حوزه نظارت بر تالیف کتاب عملکرد وزارت ارشاد در دوره آقای جنتی تاکنون بسیار دقیق بوده و آثاری که دراین دوره برای بررسی و ارزیابی به اداره کتاب منتقل می شوند به دقت مورد بررسی قرار می گیرد درحالیکه برخی از افراد فکر می کنند کتاب ها به صورت سطحی بررسی می شوند اما همه آثاری که به این اداره راه می یابند هم به لحاظ محتوایی و هم از جهت علمی به دقت ارزیابی می شوند تا حق هیچ نویسنده ای پایمال نشود.

وی در ادامه سخنانش پیرامون بحث ممیزی پس از چاپ اظهار داشت: به عقیده من طرح ممیزی پس از چاپ به هیچ عنوان قابلیت اجرا ندارد. قطعا آقای جنتی با تمایل قلبی این مسئله را مطرح کردند اما در عمل امکان پذیر نیست. چراکه یک بار در دولت خاتمی طرح ممیزی پس از چاپ اجرا شد اما موانع و مشکلات زیادی را به وجود آورد. به همین دلیل ممیزی پس از چاپ به لحاظ ساختاری قابلیت اجرایی شدن ندارد و بنابراین به عقیده من ممیزی در اصل باید قبل از تولید یک اثر صورت گیرد.

این نویسنده گفت: گاها دیده می شود مطالبی از سوی برخی ناشرین و نویسندگان به اداره کتاب ارسال می شود که برای فرهنگ، تمدن و حتی باورهای ایرانی مخرب است. متاسفانه اینگونه کتاب ها تاثیر مخربی در باورهای مردم ایران دارد و باید از انتشار آن ها جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این پرسش که درحال حاضر وضعیت بازار نشر را چگونه تلقی می کنید؟ گفت: متاسفانه در حال حاضر بازار نشر به شدت صدمه دیده؛ هم از این جهت که هزینه کاغذ و تولید کتاب بسیار بالا است و هم به لحاظ مشکلاتی که مردم در شرایط امروزی جامعه دارند و البته پیامدهایی که ماهواره و اینترنت به همراه داشته است متاسفانه اعم مردم از کتاب و کتاب خوانی فاصله گرفته اند. البته جدای از این مسائل بالا بودن هزینه کتاب تاثیر بسیار عمیقی بر کاهش قدرت خرید مردم داشته و منجر شده بسیاری از مردم به خرید کتاب راغب نباشند.

پارسی نژاد ادامه داد: به عقیده من ناشرین باید به صورت جدی مورد حمایت قرار بگیرند؛ متاسفانه در دولت های قبل از برخی ناشران کوچک حمایت های بزرگی شد و آن ها به ناشرین بزرگ تبدیل شدند اما در مقابل این مسئله تاثیری در حوزه فرهنگ و ادب کشور نداشته است و این میان فقط چند نفری سود بردند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه باید یک سیستم نظارتی مناسبی برای عملکرد ناشرین تعبیه شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل حوزه نشر در کشور افزایش بالای قیمت کاغذ است، مسائله بزرگی که در صورت برطرف شدن قطعا بیش از نیمی از مشکلات حوزه نشر حل خواهد شد.
................................

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ سه شنبه ۳ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ سوم تيرکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: