بسته بندی محصولات کشاورزی در جعبه های دسته دوم سیگار برای صادرات


در برخی شهرستان ها تجار ما جعبه های دسته دوم سیگار را می خرند وسبزی را در آن بسته بندی می کنند و بطری های یخ زده آب معدنی را لای سبزی ها قرار می دهند که کار یخچال را انجام دهد طبیعی است با این وضعیت صادارت نتیجه ای نخواهد داد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل ازرهیاب نیوز،روزهای گذشته برخی کشاورزان و فعالان بازار میوه و تره بار دزفول طی تماس مکرر از وضعیت خرید محصولات کشاورزی در منطقه براز گلایه وناراحتی کرند.
پوربشارتی از فعالان بازار میوه و تره بار دزفول گفت :یکی از مسائلی که باعث شده ضرر عمده ای به کشاورزان منطقه شمال خوزستان وارد شود محدودیت های ایجاد شده بر سر صادارات محصولات به کشورهایی چون عراق است در برخی فصول وقتی که مرز باز می شود محصولات کشاورزان فروش بسیاری خوبی پیدا می کند و انگیزه ای برای کشت بعدی ایجاد می شود ولی متاسفانه در فصل بعدی مرز بسته می شود و هکتارها محصول کشت شده بر روی زمین می ماند چرا که بعضا بازار داخلی اشباع می شود و محصول با قیمت بسیار پایین خریداری می شود به نحوی که حتی هزینه برداشت محصول هم از فروش آن ها تامین نمی شود.
یکی دیگر از فعالان بخش کشاورزی که نخواست نام او در این گزارش مطرح شود توضیح می دهد:چرا برخی از محصولات را که در بازار داخلی کمبود داریم به خارج از کشور صادارت می کنند درحالی که قیمت داخلی آن چندین برابر افزایش پیدا کرده است ولی محصولاتی که در کشور تلنبار شده اند و بدلیل افت شدید قیمت داخلی کشاورز حتی اقدام به برداشت آن هم نمی کند اجازه صادارت ندارند، همین محصولات در سال های گذشته به قیمت های چندبرابر به کشورهای مختلف صادر می شد.
حسن از کشاورزان منطقه شمال خوزستان اینگونه درددل می کند: ریسک کار کشاورزی بالا رفته است یک فصل محصول خریده می شود و یک فصل به دلیل قیمت پایین برداشت نمی کنیم بسیاری از کشاورزان از این مساله ناراضی هستند در این منطقه فقط محصولات خاصی از طرف دولت خرید تضمینی می شوند در حالی که ظرفیت منطقه شمال خوزستان به گونه ای است که می تواند بیشترین تنوع محصول در کشور را داشته باشد خیلی وقت هاعرق زحمت تلاش هایی که کشاورزان بر روی زمین انجام داده اند روی پیشانی آن ها می ماند کسی هم برای حل مشکلشان اقدامی نکرده است.
در همین زمینه به سراغ نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی رفتیم تا شاید دلایل این اتفاق را از زبان وی بشنویم.
عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی در همین زمینه به خبرنگار رهیاب گفت: یکی از مبادی صادراتی ما مرز عراق است ولی می بینیم گاهی اوقات این کشور بدون هماهنگی قبلی اقدام به محدود کردن صادارات از ایران می کند .
وی افزود:علتش این است که ما به بازار عراق به طور جدی ورود نکرده ایم و عراق از لحاظ تامین کالری و غذا به ما وابسته نیست و نیاز خود را از بعضی کشورهای اروپایی و آمریکا وکانادا آن را تامین می کند البته در بعضی اقلام غیر استراتژیک مثل صیفی جات مانند کلم در بعضی فصول که خیلی ضرورتی برای آن ها ندارد اجازه واردات می دهند.
نماینده مردم دزفول اظهار داشت:در گذشته به بعضی کشورهای قفقاز و روسیه صاداراتی داشتیم واقداماتی انجام داده شده است ولی مشکلاتی زیربنایی در این خصوص وجود دارد برای نمونه مشکل سیستم های فرآوری و بسته بندی از مهمترین مشکلات کشاورزان در کشور ما است.
وی افزود:بعضی مجصولات کشاورزی عمر پایینی دارند ، از طرفی در کشور ما سیستم های مناسبی برای نگهداری آنها وجود ندارد لذا می بینیم محصولی که در کشو ما درجه یک است در ترکیه و رژیم صهیونیستی با کیفیتی نازل تر برداشت می شود ولی برای نمونه محصول ایرانی وقتی به روسیه می رسد کیفیتش از محصولات کم کیفیت کشورهای دیگر پایین تر می آید مهمترین دلیل آن استفاده از سیستم نقل و انتقال زمینی ، بسته بندی و نگهداری است.
عضو کمیسیون کشاورزی همچنین تاکید کرد:تجار ما به صورت مستقیم با کشورهای دیگر ارتباط ندارد و این کار را واسطه ها انجام می دهند از طرفی سرمایه گذاری دولت در صنایع تبدیل کشاورزی در حد صفر است.
پاپی زاده تصریح کرد:شما ببینید در برخی شهرستان ها تجار ما جعبه های دسته دوم سیگار را می خرند وسبزی را در آن بسته بندی می کنند و بطری های یخ زده آب معدنی را لای سبزی ها قرار می دهند که کار یخچال را انجام دهد طبیعی است با این وضعیت صادارت نتیجه ای نخواهد داد.
آن چه که می بایست در انتهای این مطلب یادآور شد این است که کشاورزان بسیاری هستند که از وضعیت نابه سامان بازار کشاورزی رنج می برند و چه بسیارند که به دلیل ریسک بالای این کار دست به کارهای دیگر زده اند و به جای تولید سراغ فعالیت های مصرفی رفته اند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۲ خرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ دوازدهم خردادکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: