نمایشگاه بیستم در بوته نقد ماهنامه صنعت چاپ / 2
آورده‌های شرکت‌های خارجی نقاط ضعف ماست


خبار چاپ بنا دارد بر مبنای اصل اطلاع‌رسانی صحیح و انعکاس تمامی دیدگاه‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت چاپ کشور اقدام نماید. از این رو، چندی است که نسبت به پوشش خبری برخی تحلیل‌های تخصصی می‌پردازد. آن‌چه در پی می‌آید بخش دوم تحلیل ماهنامه صنعت چاپ از بیستمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران است.

اخبار چاپ: یکی از موضوعات مورد تأکید برخی مسئولان ستاد اجرایی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران در بیستمین دوره، حضور نمایندگان کشورهای خارجی در این نمایشگاه بود. اعضای این ستاد در طول برگزاری نمایشگاه و حتی پس از آن، تکیه وسیعی بر این موضوع داشتند.
در ادامه نقطه نظرات مرتضی اوجی، گزارشگر ماهنامه صنعت چاپ در این خصوص می‌خوانید:
حضور خارجی‌ها از ضروریات نمایشگاه بین‌المللی است. اما تنها خارجی‌ها به صرف خارجی بودن مزیتی به نمایشگاه نمی‌دهند، مگر این که فن‌آوری‌های پیشرفته را ارائه دهند.
نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، به راستی، از این نظر عملکرد قابل اعتنایی ندارد. حضور خارجی‌ها نیز در حد همان فن‌آوری‌های خودمانی است و آن‌چه به خدمات چاپ مربوط می‌شود که باز هم کم و بیش از دست ایرانی‌ها بر می‌آید. در حوزه‌هایی مانند لیبل‌های خاص آن‌ها دست بالاتر را دارند.
اما در زمینه‌های دیگر مزیت آن‌ها، همانا کاستی‌های ماست. حضور چینی‌ها و ترک‌ها از این دیدگاه قابل بررسی است. چاپخانه‌ها و تولیدکنندگان ایرانی باید از این فرصت برای مطالعه دقیق آورده‌ها و روش‌های آن‌ها استفاده می‌کردند تا به ضعف‌های خود پی ببرند.
چنین حرکتی در این نمایشگاه ـ همچنان که در دوره قبلی ـ مشاهده نشد. از برتری فعالیت تخصصی بازاریابی ترک‌ها و چینی‌ها که بگذریم، ماشین‌سازان و تولیدکنندگان مواد مصرفی ایران در برابر این رقیبان چندان دست خالی نیستند.

منتشر شده توسط ماهنامه صنعت چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۲۴ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: