مدیرکل چاپ و توزیع کتب درسی آموزش و پرورش در گفت و گو با اخبار چاپ:
تمام کتاب های درسی زیباسازی می شوند// می توانیم 200 میلیون جلد کتاب چاپ کنیم


اخبار چاپ:تصاویر اوریجینال درس روباه و خروس و لاکپشت و دو مرغابی روی دیوار راهرویی نصب شده است که به اتاق مدیرکل اداره چاپ و توزیع کتب درسی منتهی می شود.در این روزهای شلوغ که به مهر ماه و آغاز به کار مدارس ختم می شود، با سید احمد حسینی مدیرکل این اداره قرار مصاحبه ای می گذاریم؛ او که در سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش 27 سال سابقه دارد و 12 سال هم در سمت فعلی خود مشغول به کار بوده است، در حالی به سوالات اخبار چاپ پاسخ می دهد که تازه از مصاحبه تلفنی با واحد مرکزی خبر درباره چاپ و توزیع کتاب های درسی فارغ شده است.

وضعیت چاپ کتب درسی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
صنعت چاپ کشور ما خصوصا در چاپ و صحافی و لیتوگرافی کتب درسی به روز است و از نظر کیفیت کتاب های درسی مشکل خاصی وجود ندارد.
ظرفیت تولید کتب درسی در کشور ما 140 میلیون جلد در سال است اما در حال حاضر توان آن را داریم که تا 200 میلیون جلد کتاب درسی را هم تولید کنیم. ضمن اینکه می توانیم در مناقصه های چاپ کتب درسی در کشورهای دیگر نیز شرکت کنیم. بنابراین می توان گفت که وضعیت چاپ کتاب های درسی در کشور ما در خاورمیانه بی نظیر است و حتی با برخی کشورهای اروپایی نیز برابری می کند.

آ
یا اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش پروژه های چاپ کتاب های درسی دیگر کشورها را هم بر عهده دارد؟
هر قراردادی که در حوزه چاپ کتاب های درسی دیگر کشورها منعقد شود، آموزش و پرورش بر انجام آن نظارت دارد و این کار جز با این اعمال نظارت ممکن نیست.

ا
ین اداره کل چه زیرساخت هایی دارد؟
مراحل حروفچینی، صفحه آرایی، تصویرسازی، گرافیک، تعیین آمار دانش آموزان و شمارگان کتاب های درسی و  نظارت های ویژه در تولید و توزیع کتاب های درسی در برنامه کاری ما قرار دارد.
هر ایستگاه کاری ما می داند که ایستگاه بعدی،  مشتری کار اوست و همه این مراحل باید به موقع انجام شود. من می توانم ادعا کنم که در تمام این مراحل رو به پیشرفت هستیم و امیدوارم که بتوانیم باز هم پیشرفت کنیم.

کلیه امکانات چاپ کتب درسی در خود این اداره کل وجود دارد؟
خیر. از سال 72 تا کنون برای چاپ کتاب های درسی هیچ اعتباری در اختیار آموزش و پرورش قرار نگرفته است و سرمایه گذاری انتشار کتاب های درسی کشور و چاپ و توزیع آنها توسط بخش خصوصی انجام می شود اما آموزس و پرورش بر تمامی این مراحل نظارت دقیق دارد.

این نظارت شامل چه مواردی است؟
نظارت اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی زمان چاپ، نظارت بر چاپ، آمار تعداد دانش آموزان و به تبع آن شمارگان کتاب هایی که باید تولید شود، زمان تحویل کتاب ها به انبار، زمان توزیع و قیمت کتاب ها نظارت دارد.

توزیع کتاب های درسی امسال در چه وضعی قرار  دارد؟
من و همکارانم که به طور شبانه روزی در این حوزه کار کرده ایم، ادعا داریم که امسال توزیع کتب درسی کاملا به موقع انجام می گیرد. پروژه انتشار کتاب های درسی سال تحصیلی جاری از تیر ماه 87 شروع شده است و به طور کامل طبق جدول زمان بندی پیش رفته است. تیم های تالیف، تحقیق و برنامه ریزی، گروههای درسی، رییس سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی و وزیر آموزش و پرورش، همه و همه در این راستا تلاش کامل کرده اند تا این کار درست و به موقع انجام شود.
کار توزیع کتاب های درسی راهنمایی و دبیرستان از پانزده تیر ماه آغاز شده است. کار توزیع کتاب های پیش دانشگاهی از تیر ماه و کتاب های ابتدایی در استان ها نیز از نهم شهریور ماه شروع شده است.
کلیه کتاب های  ابتدایی نیز از شانزدهم شهریور ماه در اختیار واحدهای آموزشی قرار می گیرد.
اما کتاب های فنی حرفه ای و کار و دانش با شمارگان 7 میلیون جلد ( 5 درسد کل شمارگان کتاب های درسی کشور) در 530 عنوان تولید شده که به دلیل تنوع عناوین و تفاوت واحدهای آموزشی در داشتن رشته های مختلف، قرارداد توزیع آنها بسته شده و با توجه به رشته ها و موقعیت جغرافیایی استان ها، در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت .

خصوصی سازی چاپ و توزیع کتاب های درسی چه آثاری بر کیفیت چاپی کتاب های تولیدشده گذاشته است؟
با توجه به نظارت ویژه ای که این اداره کل بر امر چاپ کتاب های درسی دارد، بخش خصوصی ایزو گرفته است و تیم کنترل کیفیت در کلیه چاپخانه هایی که کتب درسی منتشر می کنند مستقر شده است. ضمن اینکه این چاپخانه ها با توجه به آخرین تحولات ماشین آلات چاپ و صحافی تجهیز شده اند و با مراکز فنی و صنعتی کشور ارتباط برقرار کرده اند. هنرستان جوار کارخانه ای شرکت افست نیز با نام هنرستان چاپ امام صادق (ع) تاسیس شده است و به تربیت نیروهای فنی مشغول است. تمامی مراحل قبل از چاپ، چاپ و پس از چاپ با کیفیت بالایی انجام می شود و همین امر کیفیت کتاب های درسی را نسبت به سال های گذشته افزایش داده است.

آیا چاپ کتاب های درسی به شرکت افست محدود است؟
از سال های پیش از انقلاب دو شرکت «افست» و «شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران» در حوزه چاپ کتاب های درسی فعالیت می کردند که بعد از انقلاب هم به کار خود ادامه دادند. در حال حاضر بیش از 100 چاپخانه کوچک برای چاپ کتاب های درسی با این دو شرکت که طرف قرارداد ما هستند، همکاری می کنند. اما به طور کلی دو چاپخانه مذکور مجهزترین چاپخانه های کشور در زمینه چاپ کتاب های درسی هستند.

حوزه چاپ کتاب های درسی با چه مشکلاتی روبروست؟
در حال حاضر از منظر مواد اولیه و جدول زمان بندی تولید و توزیع کتب درسی مشکل خاصی وجود ندارد اما این مساله ما را راضی نکرده است و در همین مرحل متوقف نشده ایم. به همین دلیل کار تصویرسازی و گرافیک و به طور کلی زیباسازی کتب درسی را بررس کرده ایم و جشنواره ای هم برای تصویرسازی کتب درسی برگزار شده است و به دنبال راهکارهایی هستیم تا زیبایی این کتاب ها را افزایش دهیم.
کتاب های فارسی اول و دوم راهنمایی، قرآن سوم و چهارم دبستان، کتاب های علوم، بخوانیم و بنویسیم و هدیه آسمانی دوره ابتدایی مشمول زیباسازی شده است و تغییرات آنها چشمگیر است.در این زمینه هر کتاب درسی به پروژه ای تبدیل شده است که مدیر هنری دارد و بر اساس نظرات تیم هنری تولید می شود.این فعالیت از 5 سال پیش آغاز شده است و هنوز هم ادامه دارد و تا جایی پیش خواهد رفت که همه کتاب های درسی از نظر زیبایی رشد کنند.

چشم انداز فعالیت های اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی را در دولت دهم چگونه می بینید؟
فعالیت های این دفتر بیش از هر چیز بر این مساله تمرکز دارد که کلیه کتاب ها به موقع چاپ و توزیع شود و اول مهر ماه هیچ دانش آموزی بدون کتاب نباشد. بنابراین در وزارت آموزش و پرورش دولت دهم نیز بر این امر تاکید خواهد شد. پروژه زیباسازی کتاب های درسی نیز حتما ادامه خواهد یافت.
کار مهم دیگری که تولید آن در نیمه راه است، تولید نسخه پی دی اف کتاب های درسی است. نسخه های تولیدشده هم اکنون بر روی سایت www.chap.sch.ir   قرار  داده شده است و همه ایرانیان داخل و خارج کشور می توانند آن را دانلود کرده و پرینت آن را تهیه کنند. این پروژه هم در دولت دهم پی گرفته خواهد شد.
ما می توانیم ادعا کنیم که نرم افزارهای چاپ کتاب های درسی در کشور ما کاملا به روز است. متخصصان ما دوره دیده هستند. پس توان آن را داریم که در دولت دهم بهتر از گذشته کار کنیم.

حرف آخر؟
در سال 1356، سی و پنج  میلیون جلد کتاب درسی در کشور ما وجود داشت که 15 میلیون جلد آن در یک کشور اروپایی تولید شده بود. اما امروز 140 میلیون جلد کتاب در کشور ما به موقع تولید می شود و نیازی هم به مستشاران کشورهای خارجی نداریم. این افتخار بزرگی است که نصیب وزارت آموزش و پرورش شده است و ان شاء الله ادامه خواهد یافت .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ دوشنبه ۱۶ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ شانزدهم شهريورکلیدها : سید احمد حسینی آموزش و پرورش کتاب درسی


صادق قیصوری

با سلام وآرزوی قبولی طاعات و عبادات شما این جانب از گوشی مبایل در تدریس دوره راهنمایی استفاده می کنم وحالاpdfکتابها روی مبایل(NOKIA N96)نصب نمودم اما پیام(مقدور به باز کردن سندنیست از رمز نویسی حمایت نمی شود)می دهد لطفا از طریق ایمیل فوق راهنمایی بفرمایید گوشی من چه نرم افزاری باید داشته باشدضمنا بنده دبیر رسمی رشته جغرافیادر استان ایلام هستم همراه من09183414779باتشکر فراوان





نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: