در غرفه اتحادیه ناشران صورت می گیرد:
نمایش 300 عنوان کتاب‌ ناشران کشور در نمایشگاه فرانکفورت


مسئولیت انتخاب بهترین کتاب‌های ناشران سراسر کشور برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران واگذار شده و بر اساس اعلام قرار است در غرفه 80 متری این اتحادیه 300 عنوان از بهترین عناوین منتشر شده همه ناشران به نمایش گذاشته شود.
امسال مسئولیت انتخاب بهترین کتاب‌های ناشران سراسر کشور برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران واگذار شده و بر اساس اعلام قرار است در غرفه 80 متری این اتحادیه 300 عنوان از بهترین عناوین منتشر شده همه ناشران به نمایش گذاشته شود.

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با  مهر گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی امسال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 240 مترمربع فضای نمایشگاهی گرفته است؛ یک غرفه 40 متری که در سالن کودک و نوجوان است و مدیریت آن به انجمن ناشران کودک و نوجوان تفویض شده است، یک غرفه 120 متری که در اختیار خود این موسسه است و به عنوان نماینده نمایشگاه کتاب تهران، برنامه‌های معمول هر ساله خود را در آنجا برگزار می‌کند و یک غرفه 80 متری که طبق تفاهم‌نامه فیمابین موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان، مدیریت آن به این اتحادیه واگذار شده است.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس گفت: بر این اساس امسال یک نقش محوری و کشوری برای انتخاب عناوین و کتاب‌هایی که شایسته حضور در این نمایشگاه هستند و احتمال فروش رایت را دارند، به اتحادیه واگذار شده و در همین راستا طبق فراخوانی به سراسر کشور اعلام کرده است که تا یک فرصت معینی که در فراخوان آمده است، کتاب‌های مناسب خود را به اتحادیه ارسال کنند. برای انتخاب کتاب‌ها از کارشناسان در هر حوزه استفاده خواهد شد.

به گفته آموزگار، تهیه چکیده فارسی و انگلیسی کتاب‌ها برای درج در کاتالوگ نمایشگاه کتاب فرانکفورت، الزامی و بر عهده خود ناشران است و در عین حال از چندی پیش ارتباط گیری با ناشران متخصص هر حوزه و همچنین اتحادیه‌های ناشران کشورهای دیگر شروع شده و میزگردهایی هم پیش بینی شده تا در ایام نمایشگاه کتاب فرانکفورت در غرفه اتحادیه ناشران و کتابفروشان برگزار شود و به علاوه در میزگردهایی هم که با کمک مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار می‌شود، رویکرد دولت جدید ایران و همچنین اتحادیه ناشران را که در واقع اظهار علاقه به حضور در بازارهای بین‌المللی نشر است، تبیین خواهد شد.

وی تاکید کرد: همکاران ناشر در تمام کشور باید توجه داشته باشند که این امکان متعلق به همه آنها است و باید به صورتی که در فراخوان ثبت نام در سایت اتحادیه ناشران به نشانی http://www.tpba.ir/ آمده است، نسبت به ارسال کتب مورد نظرشان به اتحادیه اقدام کنند. در این دوره و با تدبیر خیلی خوبی که از سوی دولت به کار گرفته شد، یک وظیفه کشوری بر عهده اتحادیه ناشران و کتابفروشان گذاشته شد و ما هم مایل هستیم که از این امکان طوری استفاده شود که همه ناشران شهرستانی از این فرصت استفاده کنند.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره نحوه انتخاب بهترین کتاب‌ها برای عرضه در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت گفت: صرف نظر از ویژگیهای کلی کتاب‌ها که باید فاخر باشند، حتی‌المقدور دوزبانه باشند و یا ترجمه شده باشند، چکیده فارسی و انگلیسی داشته باشند، باید با توجه به نظر کارشناسانه‌ای که عمدتاً مبتنی بر یک نگاه بازرگانی است، امکان عرضه و فروش رایت آنها هم فراهم باشد. ممکن است کتابی بر اساس آمار و ارقام و معیارها، خوب باشد اما قابلیت جذب مخاطب خارجی را نداشته باشد. از سوی دیگر با توجه به فضای غرفه، مجموع عناوینی که انتخاب خواهند شد، حدود 300 عنوان کتاب خواهد بود.

آموزگار درباره اینکه با توجه به وضعیت نشر در ایران، تا چه میزان نسبت به فروش رایت کتاب‌هایی که انتخاب می‌شوند، در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امیدوار است؟ افزود: باید پذیرفت که تنها چاره ممکن خروج از بحران اقتصادی نشر، رویکرد به بازارهای بین‌المللی است و به همین منظور باید آمادگی‌های لازم را کسب کنیم و آموزش‌های لازم را ببینیم و قواعد این بازار را بیاموزیم. البته خیلی پسندیده بود که ما زودتر این تلاش را شروع می‌کردیم. ما در آخر کار با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به توافق رسیدیم و زمانی که داریم، زمان کمی است ولی سعی می‌کنیم از همین زمان اندک هم استفاده لازم را ببریم.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پایان تاکید کرد: قاعدتاً انتظار خیلی ویژه‌ای از حضور در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت نداریم اما امیدواریم جمع‌بندی این حضور به گونه‌ای باشد که بتوانیم برای سال‌های آینده یک مبنای مناسب را برای حضور در این رویداد مهم حوزه نشر ایجاد کنیم.

شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از 9 تا 13 اکتبر 2013 (17 تا 21 مهر 1392) و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فرانکفورت در این شهر آلمان برگزار می‌شود.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۲ پنج شنبه ۱۷ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: