مدیر مسوول ماهنامه دنیای چاپ:
نشریات حوزه چاپ رقابت ناسالم دارند


اخبار چاپ:تعدد نشریات صنعت چاپ باعث ایجاد نوعی رقابت ناسالم شده است.

قباد نظری مدیر مسوول و سردبیر ماهنامه دنیای چاپ با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: صاحبان برخی نشریات برای دریافت بیشترین میزان آگهی، ارزان ترین قیمت را برای درج آگهی در نظر می گیرند که برای کسانی که به کار حرفه ای با قیمت معمول انجام می دهند، مشکلاتی ایجاد می کند.
وی افزود: فعالان مطبوعات حوزه چاپ مخالف صدور مجوز برای نشریات جدید نیستند اما انتظار دارند که مجوز تنها به کسانی داده شود که هم صنعت چاپ را می شناسند و هم با کار حرفه ای مطبوعاتی آشنا هستند.
نظری گفت: جز یکی دو نشریه پرقدمت در حوزه صنعت چاپ، دیگر نشریات مشکلات فراوانی دارند. با توجه به رشد روزافزون چاپ و نشر در ایران، شاهد تعدد نشریات این حوزه هستیم. اما وضعیت این نشریات نیز  متاثر از شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حاکم بر کل جامعه است. در این شرایط تولد هر نشریه جدیدی در حوزه صنعت چاپ، حکایت از عدم شناخت مسوولان این حوزه دارد.
وی افزود: فقدان مخاطبان صاحب اشتراک نیز برای این نشریات مشکلاتی به وجود آورده است. فعالان این صنعت به این مساله عادت کرده اند که نشریات صنعت چاپ و بسته بندی به صورت مجانی برای انها ارسال شود. این امر مشکلاتی جدی ای را برای اقتصاد این نشریات به وجود آورده است. در چنین شرایطی برخی نشریات ناچار می شوند از کیفیت پایین تری برای کاغد و چاپ استفاده کنند یا خبرنگارانی را به کار بگیرند که دستمزد کمتری می گیرند و کار بی کیفیت تری ارائه می دهند.
نظری مشکل دیگر نشریات این حوزه را تخصصی نبودن ذکر کرد و گفت: به جز چند نشریه تخصصی باسابقه، دیگر نشریات از نظر پاسخگویی به نیازهای تخصصی صنف چاپ و بسته بندی ضعف دارند. هر صنفی از زیرگروههای صنعت چاپ به نشریه تخصصی مخصوص خود نیاز دارد. اما متاسفانه بیشتر نشریات به صورت یکسویه عمل و در چینش مطالب و صفحه آرایی از یگدیگر تقلید می کنند.
او در پاسخ به این سوال که آیا این نشریات می توانند بر ارتقاء کیفی صنعت چاپ اثر بگذارند، گفت: از دیدگاه علمی نشریات تخصصی می توانند بر کیفیت در صنعت چاپ اثر بگذارند و بار علمی دست اندرکاران را بالا ببرند. اما در حال حاضر با توحه به اینکه بیشتر اهالی صنف چاپ و بسته بندی اهل مطالعه نیستند، نشریات نمی توانند کاری از پیش ببرند. این اعلام نیاز صنف است که خط مشی نشریات را مشخص می کند. زمانی که صنف از نشریات فقط تبلیغ بخواهد، مطبوعات هم به همان سمت پیش خواهند رفت.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ دوشنبه ۹ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ نهم شهريورکلیدها : قباد نظری دنیای چاپ نشریات


فعال نشریات

جانا سخن از زبان ما می گویی.کاش می شد درباره زد و بندهایی که در آگهی ها صورت می گیرد هم صحبت می کردید.





نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: