متولیان طرح آموزش ملی صنعت چاپ گزارش دادند:
آموزش 6000 نفر در 8 دوره و 5 استان


در طول این یک سال موفق شدیم 600 نفر در این دوره ها آموزش دیدند که به تفکیک 165 نفر در دوره کنترل کیفیت، 90 نفر در دوره ترام و رنگ، 44 نفر در دوره کنترل فایل های گرافیکی، 90 نفر در دوره آب و مرکب، 64 نفر در دوره سرویس و نگه داری، 76 نفر در دوره مدیریت چاپ، 53 نفر در دوره اپراتوری افست و 14 نفر در دوره اپراتوری لیتوگرافی بودند.

  در طول یک سال اجرای طرح ملی آموزش صنعت چاپ، 600 نفر از مدیران و اپراتورهای چاپخانه های کشور در این طرح شرکت کردند.

به گزارش  خبرنگار اخبار چاپ، نشست خبری طرح آموزش ملی صنعت چاپ صبح امروز با حضور یوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، محمد حسن فکری ، رییس مرکز شماره 5  و علیرضا نجفی، دبیر اجرایی طرح آموزش ملی صنعت چاپ در دفتر امور چاپ وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست یوسف افراش با اشاره به اقدامات انجام شده توسط مدیران دفتر امور چاپ گفت: مدیران گذشته دفتر امور چاپ اقدامات ارزشمندی را در گذشته انجام داده اند که در نهایت اقدامات آنان منجر به راه اندازی مرکز علمی کاربردی شماره 5 شد.

وی ادامه داد: این مرکز موفق به آموزش افرادی خبره در بحث چاپ شده که تمامی آنان بلافاصله پس از اتمام دوره کارشناسی در چاپخانه های کشور مشغول به فعالیت شده و در حال حاضر به عنوان یکی از موفق ترین نیروهای این چاپخانه ها به شمار می روند.

مدیر دفتر امور چاپ وزارت ارشاد اظهار کرد: باید عنوان کرد که انتظار ما در بحث آموزش بیش از اینها است و به دنبال آموزش کادر متخصص در مقطع دکترا هستیم که امیدواریم هرچه سریعتر زیرساختهای این موضوع فراهم شود.

وی افزود: برای تحقق این امر نیازمند متون لازم در رشته های چاپ، اساتید برای تدریس در مقطع دکترا و مراکز آموزشی لازم هستیم.

افراش با اشاره به موضوع بازسازی صنعت چاپ در کشور گفت: زمانی که حرف از به کارگیری تجهیزات و فن آوریهای جدید به میان می آید باید بدانیم که این موضوعات بدون آموزش و بازسازی این صنعت محقق نمی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از چاپخانه های ما از همین امکانات ماشین آلات قدیمی خود نیز به طور صحیح و کامل استفاده نمی کنند به همین دلیل بازسازی این صنعت از طریق ارائه آموزش ملی صنعت چاپ ضروری ست.

مدیر دفتر امور چاپ وزارت ارشاد گفت: این امر موجب شد تا طرح ملی آموزش صنعت چاپ از یک سال و نیم گذشته در دستور کار قرار گیرد و پس از انجام کارهای اقداماتی از اواخر سال گذشته به طور جدی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در این طرح مجموعه ای از دوره های آموزشی برای اپراتورها و مدیران چاپخانه ها در نظر گرفته شد تا از این طریق سطح علمی این افراد و همچنین سطح کیفی و کمی چاپخانه های کشور افزایش یابد .

افراش ادامه داد: در ابتدای کار چشاندن طعم خوش آموزش به کام مدیران چاپخانه ها اندکی سخت بود زیرا آنان اجازه نمی دادند تا اپراتورهایشان در این دوره های آموزشی شرکت کنند اما زمانی که فهمیدند سپری کردن این دوره ها نوعی سرمایه گذاری است به مراتب گرایششان بیشتر شد.

وی گفت: با استقبال چاپخانه داران در طول این مدت توانستیم اجرای این طرح را به 5 استان کشور گسترش دهیم که امیدواریم در طول سالهای آینده شاهد اجرای سراسری این طرح در کشور باشیم.

در ادامه نشست محمد حسن فکری ، رییس مرکز علمی - کاربردی شماره 5 به ارائه آمار اجرای این طرح پرداخت و عنوان کرد: پس از جلسات متعددی که به منظور بررسی چگونگی اجرای این طرح برگزار شد سرانجام قرار شد طرح ملی آموزش صنعت چاپ در 8 دوره اجرایی شود.

وی با اشاره به دورهای این طرح گفت: دوره کنترل کیفیت در 16 ساعت، دوره ترام و رنگ در 16 ساعت، دوره کنترل فایل های گرافیکی در 16 ساعت، دوره آب و مرکب در 8 ساعت، دوره سرویس و نگه داری ماشین آلات در 24 ساعت، دوره اپراتوری افست در 64 ساعت، دوره اپراتوری لیتوگرافی در 24 ساعت و دوره مدیریت چاپ در 48 ساعت برگزار شد.

فکری ادامه داد: در طول این یک سال موفق شدیم 600 نفر  در این دوره ها آموزش دیدند که به تفکیک 165 نفر در دوره کنترل کیفیت، 90 نفر در دوره ترام و رنگ، 44 نفر در دوره کنترل فایل های گرافیکی، 90 نفر در دوره آب و مرکب، 64 نفر در دوره سرویس و نگه داری، 76 نفر در دوره مدیریت چاپ، 53 نفر در دوره اپراتوری افست و 14 نفر در دوره اپراتوری لیتوگرافی بودند.

وی گفت: در این طرح به جز مرکز علمی و کاربردی  شماره 5 و دفتر امور چاپ،4 مرکز دیگر شامل شرکت علم و صنعت چاپ، شرکت تحقیقات صنعتی، شرکت افست و شرکت کسا کاووش همکاری کردند.

فکری افزود: همچنین این طرح به جز تهران در استانهای قزوین، زاهدان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به اجرا درآمد که در برخی از این استانها 8 مرکز بانک مرکزی، شرکت تصویر رایان، شرکت چاپ کتابهای درسی، چاپ و نشر روستا، اتحادیه خراسان جنوبی، روزنامه خراسان و اداره کل فرهنگ و ارشاد زاهدان و قزوین به صورت مجتمعی و متمرکز خواهان اجرای این طرح بودند.

وی در پایان با اشاره به بودجه اجرای این طرح گفت: در ابتدای اجرای این طرح وزارت فرهنگ و ارشاد بودجه ای را برای این طرح اختصاص داد اما در طول برگزاری طرح از شرکت کنندگان 20 تا 30 درصد هزینه برای شرکت در دوره ها دریافت شد .   

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۲۷ آذر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ بيست و هفتم آذرکلیدها : طرح ملی آموزش افراش فکری دفتر امور چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: