نشستی بدون حضور سازمان توسعه تجارت و فعالان حوزه برگزار شد
معاونت بازرگانی داخلی درصدد تشکیل اتحادیه صنعت بسته بندی


دفتر توسعه خدمات بازار کالا و خدمات معاونت بازرگانی روز گذشته میزبان اعضای اتحادیه های چاپ ، صحافی برخی از فعالان حوزه بسته بندی و چندین تن از طراحان حوزه چاپ و بسته بندی بود تا برای راه اندازی تشکلی در حوزه بسته بندی به عنوان یکی از مهم ترین صنایع کشور اقدام کنند.

 معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حالی روز گذشته میزبان جمعی از تشکل های صنفی حوزه چاپ  برای راه اندازی تشکل تازه ای برای صنف بسته بندی بود که نمایندگان دستگاه متولی همین وزارتخانه در زمینه بسته بندی هم حضور نداشتند.

به گزارش اخبار چاپ، دفتر توسعه خدمات بازار کالا و خدمات معاونت بازرگانی روز  گذشته میزبان اعضای اتحادیه های چاپ ، صحافی برخی از فعالان حوزه بسته بندی و چندین تن از طراحان حوزه چاپ و بسته بندی بود تا برای راه اندازی تشکلی در حوزه بسته بندی به عنوان یکی از مهم ترین صنایع کشور اقدام کنند.

از چند و چون این نشست و تصمیمات و توافق های آن هنوز خبری منتشر نشده  است ، اما آنچه بیش از همه مورد توجه خود حاضران دراین نشست قرار گرفته حضور نداشتن نمایندگان سازمان توسعه تجارت که یکی از زیر مجموعه های همین وزارتخانه و متولی اصلی صنعت بسته بندی است.

تصمیم برای برگزاری این نشست در حالی از سوی یکی از بخش های وزارت صنعت ، معدن و تجارت صورت گرفته است که اصل تشکیل اتحادیه و تشکلی برای هر صنف وبخشی از صنعت باید توسط اعضای همان صنف و دربخش خصوصی صورت گیرد و نه دولت متولی تشکیل چنین اتحادیه یا تشکلی باشد.

این در حالی است که براساس قوانین برنامه های چهارم وپنجم توسعه با گذشت هر سال باید تصدیگری دولت بر بخش های مختلف کاهش یابد نه این که تشکیل اتحادیه ها و صنوف هم توسط دولت صورت پذیرد.

نکته دیگر این که چنانچه ضرورت تشکیل چنین جمع و اتحادیه ای احساس می شد سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی خود به این ضرورت می رسید و تشکیل آن را به فعالان اعلام می کرد و نه این که خود راسا به آن اقدام کند.

ترکیب حاضران این نشست هم قابل توجه است. در حالی که فعالان برجسته و بزرگ حوزه بسته بندی اتحادیه های چاپ را به عنوان تشکل خود قبول ندارند حضور اعضای اتحادیه های چاپ تهران و اتحادیه صحافان در این جمع نشان از سردرگمی متولیان برگزاری این نشست دارد.

حتی حضور اعضای اتحادیه صادرکنندگان خدمات چاپ و بسته بندی هم می توانست دراین نشست کمی به حل موضوع کند که اعضای این اتحادیه هم حضور نداشتند.

نکته دیگر و مهم تر از همه این است که صنعت بسته بندی به گونه ای بخشی از حوزه چاپ تلقی می شود و  وجود این همه تشکل برای حوزه چاپ و بسته بندی هنوز نتوانسته است به رفع مشکلات این حوزه ها کمک چندانی کند و  قطعا حضور یک تشکل تازه آن هم از سوی دولت به نظر نمی رسد که معقول باشد.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۱۷ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ هفدهم مهرکلیدها : بسته بندی اتحادیه وزارت بازرگانی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: