حمید صافدل رییس سازمان توسعه تجارت
شورای عالی صادرات باید در سطح تشکل ها تشکیل شود


رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شورای عالی صادرات باید از سطح ملی در سطح تشکل ها و کنسرسیوم های صادراتی تشکیل شود.


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران، حمید صافدل در همایش آشنایی با راهکارها و تجارت موفق توسعه تشکل ها در کلاس جهانی افزود: با تشکیل شورای عالی صادرات در سطح تشکل ها می توان مشکلات آنان را آسیب شناسی و بررسی کرد و انتظارات آنان را به دولت منتقل کرد.

 

وی اظهار کرد: در دنیای رقابتی کنونی برای توسعه صادرات و نفوذ بیشتر در بازارهای هدف صادراتی نیازمند روحیه جهاد اقتصادی هستیم و با برنامه ریزی می توان به اهداف صادراتی رسید.

 

وی با بیان اینکه تشکل های صادراتی نقش موثری در کسب سهم صادرات غیرنفتی  36 میلیارد دلاری در سال گذشته داشتند گفت: در حال حاضر رشد متکی به تجارت، راهبرد اصلی کشورهای توسعه یافته برای خروج از وضعیت بحران اقتصادی جهانی است.

 

معاون وزیر بازرگانی جایگزینی صادرات نفتی با صادرات غیرنفتی را یکی از مهم ترین راهبردهای دهه های اخیر اقتصاد ایران ذکر کرد و افزود: این بدان معناست که تک محصولی بودن اقتصادی یا وابستگی به نفت ریشه اصلی بسیاری از مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه در طول اجرای چهار برنامه پنج ساله هر ساله درصدی از اهداف صادراتی تحقق یافته است اظهار کرد: برنامه چهارم توسعه یکی از موفق ترین برنامه های توسعه اقتصادی کشور بود که فراتر از اهداف پیش بینی شده در زمینه صادرات قدم برداشتیم.

 

معاون وزیر بازرگانی ادامه داد: تحقق اهداف پیش بینی شده 45 میلیارد دلاری صادرات در سال جاری و به طور کل موضوع توسعه صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده و جایگزینی آن با صادرات منابع، همواره جزو اولویت های اصلی دولت است.

 

وی لازمه تحقق صادرات 45 میلیارد دلاری در سال جهاد اقتصادی را برنامه ریزی تولید  با محوریت صادرات غیرنفتی و حضور ماندگار در بازارهای هدف عنوان کرد و افزود: همچنین شناسایی و توسعه زیرساخت های مورد نیاز و آمایش آن در سراسر کشور نیز در تسهیل فرایند تجارت بسیار موثر است.

 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به  تدوین سند راهبرد ملی در کشور بیان کرد: در این سند نوعی تقسیم کار ملی بین تمام دستگاه های متولی امر صادرات تدوین شده که بر اساس آن نقش هر کدام از دستگاه ها نیز در توسعه صادرات غیرنفتی مشخص شده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تشکل ها ، اتحادیه های تجاری و صنعتی در توسعه اقتصادی کشور نقش بسیار موثری دارند گفت: تشکل های صادراتی در رقابت پذیری کالاهای صادراتی در بازارهای هدف، انتقال دانش های جدید در حوزه صنعت، تجارت و معدن و به روز کردن آنها نقش بسیار موثری را ایفا می کنند.

 

صافدل شرط ورود به دنیای بزرگ رقابتی کنونی را تشکیل بنگاه های اقتصادی که از هویت ملی ما تاثیرپذیرند عنوان کرد.

 

وی اظهار کرد: امروزه برای ورود به فضای کسب و کار و توسعه این فضا نیازمند برنامه جامعی هستیم چراکه لازمه تحقق جهاد اقتصادی برقراری تعاملات عمیق و گسترده بین بنگاه های کوچک و متوسط است.

 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، توسعه سرمایه گذاری اجتماعی را یکی از مهمترین عوامل موفقیت در تقویت هویت تولیدکنندگان ،صادرکنندگان و ماندگاری در بازارهای جهانی در نظام اقتصادی مدرن عنوان کرد و گفت: به همین دلیل است که شبکه های کسب و کار تا این حد قابل توجه و اهمیت هستند بطوریکه امروزه تجارت جهانی به سمت نظام اقتصادی شبکه ای پیش می رود.

 

وی اظهار کرد:  در همین راستا سازمان توسعه تجارت ایران به منظور توسعه شبکه های کسب و کار از جمله کنسرسیوم ها و تشکل های صادراتی، اقدام به تدوین نظام نامه و آیین نامه ایجاد و توسعه کنسرسیوم های صادراتی، برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با کنسرسیوم های صادراتی در 20 استان و ارایه خدمات مشاوره ای در راستای ایجاد شرکت های مدیریت صادرات کرده است.

 

صافدل، انعقاد تفاهم نامه همکاری بین وزارت بازرگانی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در راستای توانمندسازی تشکل های صادراتی، تدوین سامانه مدیریت و بانک اطلاعات تشکل های صادراتی در راستای یکپارچه سازی مدیریت و ارایه خدمات و تسهیلات به این تشکل ها و حمایت از ایجاد و توسعه تشکل های وارداتی را از دیگر اقدامات سازمان در راستای توسعه و حمایت از تشکل های صادراتی ذکر کرد.

 

وی، نقش بخش خصوصی را در ایجاد هم افزایی و اعتمادسازی برای توسعه شبکه های کسب و کار از جمله کنسرسیوم ها و تشکل های صادراتی موثر دانست و گفت: این امر باید مورد توجه همه فعالان اقتصادی کشور قرار گیرد و سیاست سازمان نیز حمایت از تشکل گرایی و توسعه شبکه های کسب و کار است.

 

معاون وزیر بازرگانی بر نقش تشکل های صادراتی در زمینه کاهش هزینه های تجاری و انتقال تجربیات ارزنده برای مقابله با تحریم های اقتصادی  به جامعه تجاری تاکید کرد و افزود: کنسرسیوم های صادراتی در کاهش هزینه تولید، افزایش اعزام هیات های تجاری – بازاریابی به خارج از کشور، دعوت از هیات های بازرگانی خارجی و... نقش موثری دارند.

 

وی از تشکل های صادراتی خواست تا انجام  کارهای موازی با ایجاد تشکل های موازی و مشابه بپرهیزند و بر تغییر رویکرد اتحادیه ها از حالت مساله محور به راه حل محور توجه کنند.

 

وی، کمک به توسعه بازارهای هدف صادراتی ، کسب دانش تخصصی محصول و خدمات صادراتی مرتبط با حوزه کاری، حمایت از ایجاد شرکت های مدیریت صادرات ، حمایت از توسعه شبکه های کسب و کار ، طراحی و تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات گروه کالای و خدماتی و کنترل و پایش عملکرد صادراتی بنگاه های عضو را از جمله انتظارات سازمان توسعه تجارت ایران از تشکل های صادراتی ذکر کرد.

 

 

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ شنبه ۸ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: