باید چهره های جدید بیایند و ببینند وضعیت اتحادیه چگونه است
امروز اما تجربه حرف دیگری را می زند


سید حجت مجابی؛ مدیر چاپ عارف متولد: 1317 آغاز کار در چاپخانه صدای قزوین به عنوان حروفچین عزیمت به تهران در سال 1338 و فعالیت در چاپخانه های این شهر تاسیس چاپخانه عارف در سال 1341 مدیریت بر چاپ عارف از سال 1341 تا اکنون.

شما سال های سال است که در هیئت مدیره اتحادیه و تعاونی بوده و زحمت کشیده اید دلیل اینکه شما در این هم دوره کاندیدا شده اید چیست؟

معمول است وقتی کسی می خواهد در انتخاباتی شرکت کند اول به وضعیت و گذشته خودش نگاه می کند تا ببیند چه بوده و بعد برای چه می خواهد قضیه را دنبال کند. من نسل سوم چاپ هستم و اجداد ما در صدر مشروطیت در قزوین پایه گذار چاپخانه ای بنام اتحاد بودند که روزنامه رعد و صدای قزوین را چاپ می کرد. آنها فعالیت سیاسی داشتند و به نوعی بازوی مشروطیت بودند. من هم پس از شکل گیری در آن چاپخانه مشغول بکار شدم و در سال 1341 چاپخانه عارف را در تهران تاسیس کردم که هنوز هم این چاپخانه دایر است. آن زمان اساسنامه اتحادیه طوری بود که چاپخان ههای کوچک و متوسط فقط می توانستند رای بدهند و نمی توانستند کاندیدا و انتخاب شوند؛ چاپخانه من هم چاپخانه ای کوچک بود که هنوز هم هست. در آن موقع بعنوان چاپخان ههای بازار مخالفت های زیادی نشان دادیم؛ چون ما هم مثل بقیه چاپخان ههای بزرگ از فیلتر وزارت اطلاعات گذشته بودیم و بخاطر اینکه سرمایه دار نبودیم نمی توانستیم کاندیدا باشیم. اساسنامه را تغییر دادیم و در سال 1350 آقای کلاری از قسمت بازار وارد هیئت مدیره شد که هنوز هم ادامه دارد. یعنی زحمت کشیده شده است تا وضعیت اتحادیه الان به این جا رسیده است و اگر الان هم کاندیدا شده ایم برای حفظ چیزی است که در گذشته بدست آورده ایم وگرنه الان باید دوران بازنشستگی و استراحت مان را طی کنیم. امروز می بینیم که اتحادیه دارد صدمه می بیند؛ ما در گذشته کارهای چشمگیری انجام دادیم ؛ مثل صندوق قرض الحسنه صنف چاپ، ساختن 74 مدرسه در استانهای محروم، همین ساختمانی که امروز محل اتحادیه و شرکت تعاونی است، ما برای حفظ اینها کاندیدا شده ایم نمی گویم معجزه میکنیم ولی فعال هستیم. انتقاد هم از کسی نمی کنیم؛ کار اجرا همیشه انتقاد دارد. هر حرکتی که به ثمر می رسد به انسان اتهام و افترا می زنند ولی وقتی کار برای خدا باشد همه این حرفها را بزنند برایتان مهم نیست.

شما زحمتتان را کشیده اید و سنی هم از شما گذشته است؛ آیا وقت آن نرسیده که جایتان را به افراد جوان تری بدهید تا آنها از دستاوردهای شما حفاظت کنند؟

چرا می شود ولی در کنارش باید افراد باتجربه هم باشند. جوانان باید بیایند در کنار پیشکسوتها و از آنها بیاموزند. من مخالف تحصیلات نیستم اما در کنار تجربه.

آیا برنامه هایتان برای حضور در این دوره تفاوتی کرده یا همان برنامه های قبلی ادامه پیدا میکند؟

وقتی انسان واردمسیری می شود باید ببیند در آن مسیر به چه چیزهایی برخورد می کند وآنها را رفع و رجوع کند. من نمی توانم آینده را پیش بینی کنم و بگویم در چه موقعیتی قرار می گیرم، گذشته هم که گذشته است و گذشته ما روشن است پس ما حال را درنظر می گیریم. اگر من انتخاب شوم از هر حرکتی که برخلاف منافع اتحادیه و صنف باشد، جلوگیری می کنم؛ منتها یک سری از قوانین دست و پای انسان را می بندد و این قوانین را مجلس با 270 نماینده تصویب می کند و کاری نمیشود کرد. ولی جایی که کسی بخواهد زورگویی کند ما جلوی آن را می گیریم. ما به نفع صنف قدم برمیداریم چون خودمان هم جزو صنف هستیم.

اگر بخواهید به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره فعالیت چهار سال گذشته تان را ارزیابی کنید، چه نمره ای می دهید؟

من به هیئت مدیره نمره خوبی میدهم. ما همواره سعی کرده ایم پشت در پشت همدیگر ایستادگی کنیم، اختلافاتی هم پیش آمده که اختلاف سلیقه بوده است. من هیچ کس را رد نمی کنم ولی الان کس انی می آیند و در مصاحب ههایش ان حرفی هایی می زنند که من ناشی از بی تجربه گی آنها می دانم؛ مثلا اشاره می کنند که کتاب عراق را گرفته اند. این یکی از افتخارات ماست که کتاب درسی یک کشور دیگر را در مملکت خودمان چاپ کرده ایم؛ ضرر که نکرده ایم. افتخار می کنیم که انقلاب خودمان را به کشوری دیگر صادر کرده ایم. این را پیراهن عثمان می کنند و اعضایی هم که آگاهی ندارند برای خودشان برداشت های غلطی می کنند.

تا آنجایی که من شنیده ام کسی ماهیت کار چاپ کتاب عراق در ایران را زیر سوال نبرده، مسایل دیگری را مطرح می کنند.

چرا همین طور بوده است. من دوست ندارم ماهیت اشخاص را رو کنم اگر بخواهم این کار را بکنم میبینید چه افرادی کاندیدا شده اند. اخیرا من در مجله صنعت چاپ خواندم که نوشته بود آقایان بیدار باشید نگذارید کسانی که میلیاردی قرارداد بسته اند بیایند. اگر ریش های دنبال این کار را بگیریم میبینیم اگر هم میلیاردی بوده در چاپخانه ها کار انجام شده است. ما به کتاب عراق افتخار می کنیم؛ همین ساختمان اتحادیه هم برای ما افتخار است. من با مدرک و دلیل می گویم این کارها را کرده ایم و برای نگهداری اش کاندیدا شده ایم. اگر انتخاب شویم که ادامه می دهیم ولی اگرنشدیم از راه دیگری وارد می شویم. حالا هرکس هرچیزی می خواهد بگوید.

اکثر افراد صنف یکی از دلایل ضعف اتحادیه را اختلافات هیئت مدیره می دانند در حالی که شما آنها را تنها اختلاف سلیقه می دانید؛ اگر اینگونه است که شما می گویید و در حد اختلاف سلیقه ای بوده که مشکلی ایجاد نمی کرده، چرا باید صنف از اختلاف سلیقه های هیئت مدیره آگاهی داشته باشد؟

ما اختلاف در خودمان نمی دیدیم برداشت آنها اینگونه بوده است. کار اجرا همیشه حرف دارد در برخی از موارد نیاز بود که همدیگر را مجاب کنیم تا چیزی را تصویب کنیم و حرکتی را دنبال کنیم. اگر چنانچه این آقایان می خواهند از این وضعیت بهره برداری کنند چیز دیگری است.

ترکیب هیئت مدیره سالهای سال است که تغییر نکرده فکر می کنید امسال تغییری ایجاد شود؟

صددرصد باید تغییر کند. باید چهره های جدید بیایند و ببینند وضعیت اتحادیه چگونه است؛ خط مشی هایشان را نشان دهند و برنامه ریزی کنند. با این حال من می گویم این کارهایی که شده نگه داری می خواهد. همه کسانی که کاندیدا شده اند آدم های خوبی هستند ولی امروز تجربه حرف دیگری را می زند. اگر در جایی مدیر بی تجربه باشد تشکیلات به هم می خورد ولی اگر در کنارش 4 نفر باتجربه باشند کار شکل می گیرد. دوستان نیایند در مصاحبه هایشان پیکسوت را بکوبند؛ پیشکسوتها ارزش دارند.ما قشر فرهنگی هستیم.

شما در مورد دلیل کاندیدا شدنتان گفتید احساس میکنید که اتحادیه دارد از دست می رود! این اتحادیه ای است که خود شما یکی از اعضای هیئت مدیره اش هستید پس چرا چنین حرفی می زنید؟

اتحادیه با وضعیتی روبه رو شده که از بیرون حرکت هایی برای از بین بردنش انجام می شود ما تا الان حفظش کرده ایم. بطور مثال کتاب عراق یا جشنواره صنعت چاپ را مطرح کردند و می خواستند از اینها بهره برداری کنند ولی نتوانستند؛ به طوریکه خودشان هم اظهار پش یمانی کردند. اگر یک مقدار س لیقه ها با هم موافق بود و دفاعیات بی جهت از برخی افراد نبود وضعیت اتحادیه بهتر از این بود. همیشه در هر محیط و تشکیلاتی دوست و دشمن هست.

برآورد خودتان چیست؛ فکر می کنید صنف از عملکرد اتحادیه راضی است؟

ما به صنف قول داده بودیم که موضوع مالیات را درست کنیم و معافیت بگیریم و اخیرا هم موضوع مالیات بر ارزش افزوده مطرح شده و 3 درصد هم به 4 درصد رسیده است. ما باید در برابر این موضوع ایستادگی می کردیم حداقل معافیت مشاغل را می گرفتیم و سه درصد چهار درصد را یک جوری پرداخت می کردیم. صنف از اتحادیه انتظار داشت که از آنها دفاع کند به هرحال نمی شود انتقاد کرد چون قانون است و مجلس تصویب کرده است. اما می باید ایستادگی می کردیم و این موارد مزید بر علت شده است.

امیدواریم که مالیات مشاغل حل شود. ما کار را به جایی رسانده ایم و الان مسئله بین دو وزیر است که حل می شود. صنف روی این حساسیت پیدا کرده است. ما در جلساتی که با معاون وزیر داشته ایم قول صددرصد گرفته ایم که معافیت مشاغل را بگیریم.آنها همه موافق هستند جز دارایی. دارایی می خواهد پول بگیرد. انش اء الله جبران این حرکت را هم میکنیم. معجزه هم نمی شود کرد. گذشته ما روشن بوده است و برای مالیات کار کرده ایم.

سوال دیگری ندارم اگر صحبتی دارید بفرمایید.

سعی شما این باشد که همیشه حقایق را بنویسید؛ اگر ننویسید دیگران از بیرون سوء استفاده میکنند. من نه از کسی انتقاد دارم و نه با کسی کینه و عداوت دارم من حدود 25 تا 30 سال است که در صنف هستم. الان هم در سمت دبیر اتحادیه هستم. در سالهای قبل هم که مدیریت اجرایی را بر عهده داشتم دوستان هروقت مراجعه می کردند، راضی از در اتحادیه بیرون می رفتند. باید دید صلاح خدا چیست. موفق باشید و سلامت.


برگرفته از نشریه گزارش صنعت چاپ

منتشر شده توسط گزارش صنعت چاپ در تاریخ ۱۳۹۰ دوشنبه ۲۶ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ بيست و ششم ارديبهشتکلیدها : سید حجت مجابی؛ مدیر چاپ عارف


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: