نمایشگاه آثار نگارگری، تذهیب و گل و مرغ محمد مرادی و دانشجویانش گشایش یافت
خلق آثار، با الهام از شیوه های کهن در فضاهای جدید


نمایشگاه آثار نگارگری، تذهیب، گل و مرغ استاد عسگر محمد مرادی به همراه بیست تن از شاگردانش، با حضور اساتیدی چون علی اصغر شعرباف، یداله کابلی، محمد سلحشور و جواد بختیاری، در موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش یافت.

به گزارش اخبارچاپ در تماس باروابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا، در این نمایشگاه مجموعه ای از آثار مربوط به سه رشته هنرهای سنتی از جمله نگارگری، تذهیب و گل و مرغ گرد آوری شده بود که توسط عسگر محمد مرادی و بیست تن از شاگردانش پدید آمده اند. عسگر محمد مرادی که از شاگردان استاد آقا میری است و بیشتر هم به هنر تذهیب اشتغال دارد، انگیزه برپایی این نمایشگاه را به نوعی آشتی دادن دوباره ی هنرجویان این رشته برای خلق آثار نگارگری به شیوه ی کهن و سنتی می داند تا با ارائه آثار خود، این رشته را از مهجور ماندن در میان سایر هنرها دربیاورند.
او درباره ی سبک آثار موجود در این نمایشگاه می گوید: «من از شاگردان استاد آقا میری هستم و همان طور که در هنرهای سنتی رسم است که هنر به صورت سینه به سینه از استاد به شاگرد منتقل شود، من نیز به تبعیت از استاد بزرگوارم که تکنیک کاری او نیز با هنر کهن نگارگری یکی است، به شکل سنتی به این رشته می پردازم. هر چند که همواره سعی می کنم با مدد جویی از روش ایشان حس و حال خودم را هم در کارهایم دخیل کنم و صرفا یک مقلد صرف نباشم. تکنیک ما در خلق آثار، با الهام از گذشته ولی در فضاهای کاملا جدید است. »
موضوع آثار موجود در این نمایشگاه بیشتر الهام گرفته از کتب قدیمی عرفان و ادب فارسی از جمله کلیله و دمنه، روایت های نظامی، سعدی، شاهنامه فردوسی و اشعار مولانا است. البته بنا به گفته عسگر محمد مرادی، زمانی هم ممکن است حس درونی هنرمند در ایجاد نقش تاثیر بگذارد و بنابر حس لحظه ای و ناخودآگاه، طرحی را بر صفحه نقش کند.
مرادی درباره ی هنر تذهیب معتقد است: «تذهیب بیشتر جزو هنرهای تزئینی است، سوای اینکه از المان های خطایی و اسلیمی هم در آن استفاده می شود. اما همیشه ترکیب بندی رنگها در این هنر در قالبی خاص و با هدفی خاص صورت می گیرد. اما در کل تذهیب شامل فرم هایی است که مدام تکرار می شوند و فضای زیبایی را خلق می کنند. هر چند که خیلی ها معتقد اند در تذهیب زیاد نمی توان حس و حال را دخیل کرد و فضاهای عمیق به وجود آورد.»
استاد جواد بختیاری نیز در حاشیه ی بازدید از این نمایشگاه، آثار به نمایش درآمده را آثار قابل تامل و زیبایی عنوان کرد که با دیدن آنها روح فرد از تکاپوهای دنیای مادی فاصله می گیرد و نوازش پیدا می کند.
علاقه مندان می توانند تا 22 اردیبهشت ماه همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 10 تا 19 برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره 125 مراجعه نمایند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ شنبه ۳ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ سوم ارديبهشتکلیدها : خلق آثار با الهام از شیوه های کهن در فضاهای جدید


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: