گفتگو با محمد علی اقبال مدیر چاپ اقبال توانا
تعدیل کارگران چاپخانه ها اجتناب ناپذیر است


محمد علی اقبال مدیر چاپ اقبال توانا کارشناس رسمی دادگستری و عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری رشته چاپ و چاپخانه وی متولد 1321 است و از 1344 مشغول به کار در حوزه چاپ شده است

محمد علی اقبال در گفتگو با اخبار چاپ از معضل ها و مشکلات صنعت چاپ به خصوص تعدیل نیرو گفت:تعدیل نیرو اجتناب ناپذیر است؛ حتی بعضی از چاپخانه ها در فکر تعطیلی چاپخانه یا تعدیل آن هستند و قصد فروش ماشین الات را دارند با این کار چاره ای جز تعدیل نیرو مثلا از 18 نفر به 4 یا 5 نفر نیست ؛ خرج و دخل با هم نمی خواند.
3 در صد ارزش افزوده نیز معضل دیگری است به نظر می رسد دیواری کوتاه تر از صنعت چاپ پیدا نشده است؛ اول از همه صنعت چاپ را وارد 3 درصد ارزش افزوده کرده اند. چاپخانه های کوچک نمی توانند از نظر مالی حسابداری وارد به این امور استخدام کنند مالیات نیز مزید بر این مشکلات مالی است. کار هم کم شده است کار همین چاپخانه فروش دفاتر مالی بود که اداره ثبت دیگر خودش دفتر می فروشد و دفاتر متفرقه را نمی پذیرد. به هر جایی هم که مراجعه کرده ایم با در بسته روبرو شدیم . اول کامپیوتر به این صنعت لطمه زد و بعد خود اداره ثبت ؛این است که با معضلات بسیاری روبرو هستیم و در آمد شاید یک سوم گذشته هم نیست و کفاف حقوق 18نفر نیروی کار را نمی دهد. بالاجبار تغییر رشته دادیم و به سمت طراحی و چاپ و بسته بندی و صحافی روی آوردیم.
وی در ادامه اظهار داشت: کار کم شده است چاپخانه ها ماشین آلات آورده اند ؛ سطح ورق هایشان را بالا بردند به همین خاطر به بانکها بدهی دارند و زیر تعرفه کار چاپ می کنند.این امر نیز معضلی شده است و رقابت بسیار شدیدی را ایجاد کرده است.
محمد علی اقبال در این زمینه افزود: سفارش دهنده ها هم از این موضوع استفاده کرده اند چک های3 یا 4 ماه می دهند؛ گاهی موعد این چک ها به 6 ماه هم می رسد. چاپخانه دار کاغذ را نقد می خرد و مجبور است چاپ کند. این در صورتی است که 70 درصد کار چاپی کاغذ یا مقواست و30 درصد آن دست مزد ؛ چک چند ماهه جوابگوی هزینه های وحشتناک مخصوصا بیمه، دارایی و مالیات های تکلیفی و 3 درصد ارزش افزوده و در کل تولید ما نیست.
مدیر چاپ اقبال توانا در مورد امتیازات اتحادیه چاپخانه داران تصریح کرد:این امتیازات به هیچ عنوان جوابگوی نیاز چاپخانه داران نیست؛ وام 10 میلیونی چه دردی را دوا می کند. با این مبلغ تنها می شود 285 بند کاغذ 70 گرمی تهیه کرد که جوابگوی یک یا دو روز کاغذ چاپخانه ها است، بعداز دریافت وام باید اقساط آن را بپردازی بیشتر چاپخانه ها مجبورند زیر قیمت کار انجام دهند و در برابر آن چک مدت دار دریافت نمایند. همه چاپخانه ها بلا استثناء ورشکسته هستند به جز چند چاپخانه.
وی افزود: هزینه و درآمد بالانس نیست دارایی حساب استهلاک ماشین آلات را نمی کند و هر سال 20 درصد به مالیات اضافه می شود در صورتی که چاپخانه ها به مرور مستهلک می شوند و در خط نابودی هستند این امر باعث شده است که چاپخانه های قدیمی با ماشین آلات قدیمی دیگر در صحنه صنعت چاپ نمی توانند عرض اندام کنند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۱۲ اسفند
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ دوازدهم اسفندکلیدها : تعدیل کارگران چاپخانه ها


چاپخانه دار

جانا سخن از از زبان ما ميگويي آقاي كلازي 4 سال پيش اين مشكلات و ورشكستگي چاپخانه ها را اعلام كردن اما در مقابل ايشان موضع گرفتن آقاي اقبال اين مسايل براي ما كاملا روشن است شما به عنوان كانديداي صنف چاپ چه راه حلي داريد؟





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: