رییس اتحادیه صحافان در گفت و گو با اخبار چاپ:
صنعت چاپ متولی ندارد//ارشاد باید نهاد نظارتی باشد


صحافی شاید به عنوان یک کلمه، آسان به نظر برسد اما یکی از سخت ترین مشاغل است. از سوی دیگر به دلیل گرانی دستگاههای صحافی، واحدهای این صنف توان خریداری دستگاههای مدرن را ندارند. مجموعه این مشکلات سبب شده است که این کار سخت به گفته رئیس این صنف توجیه اقتصادی نیز نداشته باشد .اخبار چاپ با جلیل غفاری رهبر رییس اتحادیه صحافان درباره این مشکلات گفتگویی داشته است . غفاری معتقد است ادغام اتحادیه های حوزه صنعت چاپ، تعیین دقیق متولیان این صنعت و وام های دولتی می تواند تمام مشاغل این صنف را از بن بست نجات دهد.

اتحادیه صحافان وضعیت این صنف  را مطلوب می داند؟
ببینید!صحافی از اصناف اشتغال زا بوده و هست اما مشکلات اقتصادی سبب شده است که خصوصیت اشتغال زایی آن ضعیف شود. البته به عقیده من متولیان هم بهای لازم را به آن نداده اند. در این زمینه هم مثل باقی اصناف مرتبط با چاپ مشکلاتی مربوط به بدنه دولت وجود دارد و خود اعضا هم مشکلاتی دارند که به این وضعیت دامن می زند.

 صنف صحافی از نطر دستگاه با چه مشکلاتی روبروست؟
بزرگ ترین مشکل در این زمینه قیمت بالای ماشین آلات مدرن صحافی است. یک لاین صحافی بروز حتی اگر تولید کشوری مثل چین باشد، حدود 400 میلیون تومان قیمت دارد که با یک دستگاه چاپ افست برابری می کند. متاسفانه توان مالی واحدهای صحافی در حدی نیست که بتوانند این دستگاهها را خریداری کنند و اکثرا ناچارند به خرید دستگاهها دست دوم رضایت بدهند. این دستگاهها از این کارگاه به آن کارگاه دست به دست می شوند یا از طریق تاجرانی که به کشورهای دیگر رفت و آمد می کنند، خریداری می شوند.
از طرف دیگر حتی اگر واحدهای این صنف توان خرید این دستگاهها را هم داشته باشند، با تیراژهای حدود 5 هزارتایی کتاب همخوانی ندارد و سرمایه گذاری پربازدهی نخواهد بود.

 مشکلات دولتی در این زمینه چیست؟
یکی از مهمترین مسائل، معافیت مالیاتی است که هنوز درباره این صنف به وجود نیامده است. در این زمینه تسهیلاتی برای ناشران وجود دارد اما با وجود اینکه صحافی از مشاغل سخت است اما تسهیلاتی برای آن وجود ندارد. مساله دیگر مقوله بیمه و مالیات است که برای صاحبان این حرفه سنگین است. به عنوان رییس اتحادیه صحافان بارها در جلسات وزارت بازرگانی و دارایی این موضوع را مطرح کرده ام که حذف مالیات صنف صحافی ولو برای مدتی محدود، تولیدکنندگان را تشویق به ادامه کار می کند. اما در شرایط موجود این کار توجیه اقتصادی چندانی ندارد.
از سوی دیگر شرایط پرداخت وام بانکی برای اعضای اتحادیه وجود ندارد و واحدهای صنفی به خاطر بحران اقتصادی موجود نمی توانند سرپا بمانند. در این شرایط یک تولید کننده نمی تواند 100 درصد سرمایه را تامین کند و به کمک دولتی و وام نیازمند است. اما دستورالعمل کلی در این زمینه درباره صنعتگران و تولیدکنندگان وجود ندارد و اگر هم این صنف به کار خود ادامه می دهد، از روی عشق و علاقه است.
در حالی که در کشوری مانند آلمان، برای تاسیس یک واحد صنفی در حوزه صنعت چاپ، 50 درصد از سرمایه به صورت وام دولتی به واحدهای صنفی ارائه می شود و اگر برای بیش از 50 نفر اشتغال زایی کنند، 1 میلیون یورو وام بلاعوض به آنها داده می شود.

 فکر می کنید مشخص نبودن متولی در امر صنعت چاپ سبب این مسائل شده است؟
صنعت چاپ و اصناف وابسته به آن وضعیت مشخصی ندارند. نظرهای مختلفی در این زمینه وجود دارد. گروهی وزارت بازرگانی را متولی این امر می دانند، گروهی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را و گروهی دیگر وزرات صنایع و معادن را. این در حالی است که مثلا در وزارت صنایع و معادن مدت هاست که کاری در زمینه صنعت چاپ انجام نشده است. در هر حال نوعی دوگانگی در این زمینه وجود دارد  و همه مشکلات را به هم پاس می دهند. البته اتحادیه صحافان هنوز به طور رسمی تحت پوشش ارشاد نیست و برخی از اعضای آن به صورت داوطلبانه زیر پوشش این وزارتخانه رفته اند.

 به نظر شما راه بیرون رفتن از این بن بست چیست؟
نظر شخصی من این است که بهتر است وزارت ارشاد اعطای مجوز صلاحیت برای تاسیس چاپخانه ها، لیتوگرافی ها و صحافی ها را بر عهده بگیرد و صلاحیت های قانونی افراد را برای این کار تایید کند. سپس بسته به نوع فعالیتی که در حوزه صنعت چاپ انجام می شود، وزارت بازرگانی یا وزارت صنایع و معادن متولی آن شوند. نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند یک نقش نظارتی باشد. از سوی دیگر بحث ادغام اتحادیه ها هم مطرح می شود. سال گذشته که در نمایشگاه «دروپا» شرکت کردم، پس از تحقیق و پرس و جو متوجه شدم که در کشور آلمان ادغام اتحادیه ها بیش از 30 سال پیش انجام شده است. به نظر من اگر در ایران هم یک اتحادیه واحد برای صنعت چاپ داشته باشیم، قدرت و توان این صنعت در حوزه های لیتوگرافی، چاپ و صحافی بیشتر می شود. در نتیجه مشتریان هم از نتیجه کار راضی تر خواهند بود. چون در این صورت کسی نمی تواند مسوولیت صدمه های کاری را به گردن دیگری بیندازد.

 

 

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ شنبه ۱۷ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ هفدهم مردادکلیدها : جلیل غفاری رهبر صحافی چاپ صنف


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: