دکتر ارومیه ای در گفتگو با اخبار چاپ تشریح کرد:
میزان سرطانزا بودن ظروف یکبار مصرف پلیمری


دانشیار پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران معتقد است ظروف یکبار مصرف که برای بسته بندی غذاهای نذری استفاده می شود خصوصاً ظروف شفاف خاصیت سرطانزایی بالایی دارد.

به گزارش اخبار چاپ عبدالرسول ارومیه‌ای عضو هیات علمی و دانشیار پژوهشگاه پتروشیمی ایران در گفتگو با اخبار چاپ پیرامون بحث سرطانزا بودن ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و این مطلب که گفته می‌شود این ظروف در دمای محیط خاصیت سرطان‌زایی ندارند اظهار داشت: باید دانست پلیمرها ترکیبات شیمیایی هستند که در برابر عوامل محیطی مثل گرما و سرما و مواد غذایی واکنش نشان می‌دهند.
وی افزود این واکنش‌ها ممکن است جذب پلیمر شود و یا برعکس، پلیمرها جذب آن بشوند و طعم غذا را تغییر دهند که در این صورت ترکیبات پلیمری باعث واکنش های‌منفی در بدن می‌شود که در اثر استفاده زیاد می‌تواند سرطانزا باشد. این عضو هیات علمی پژوهشگاه پتروشیمی ایران اضافه کرد: بر اثر حرارت ماده غذایی از 40 درجه سانتیگراد مونومرهای تشکیل‌دهنده پلیمر آزاد و وارد بدن می‌شوند.
ارومیه‌ای درباره شفاف و یا غیر شفاف بودن این ظروف تصریح کرد: از لیوان‌های شفاف صرفاً باید برای نوشیدنی‌های خنک استفاده کرد به این دلیل که آزاد شدن مونومرها در این ظروف سریعتر اتفاق می‌افتد،ظروف سفید نیز به این دلیل که از مواد دست دوم ساخته می‌شود مونومرهای خود را سریعاً آزاد می‌کنند.
وی درباره ظروفی که از فوم ساخته می‌شوند گفت: هرچند عملکرد این ظروف کمی بهتر از دو مورد قبلی است اما مشکل آزاد‌شدن مونومرها در این ظروف نیز وجود دارد. ارومیه‌ای ظرف مناسب جهت بسته‌بندی غذا را نوع کاغذی دانست که لایه نازکی از پلی‌اتیلن در آن وجود دارد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی درمورد ظروفی که از پلیمرهای نشاسته‌ای ساخته می‌شوند نیز تاکید کرد:اولاً که خود نشاسته بعد از مدتی کپک می‌زند و در بکارگیری آن باید دقت زیادی کرد و دوم اینکه، روغن مورد استفاده در این ظروف اگر مرغوب نباشد مشکل‌زا است و مشکل دیگر این ظروف نیز این بوده که مصرف‌کنندگان از بوی بد ظرف شکایت می‌کنند.
ارومیه‌ای در پایان ابراز امیدواری کرد با بومی شدن تکنولوژی ساخت پلیمرهای خوراکی و استفاده از آن در صنعت بسته‌بندی مشکلات این چنینی در ایام مختلف سال خصوصاً روزهایی که مردم در این ظرف‌ها اقدام به دادن نذری می‌کنند برطرف شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۳ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: