نشست خبری جشنواره هنری «ایران 1404»
سندی کوتاه با بیان موجز و محتوایی عمیق


اخبارچاپ: سند چشم‌انداز بیست ساله نظام که طراحی و به وسیله مقام معظم رهبری به مجموعه‌های رسمی کشور ابلاغ شد؛ بسیار کوتاه است، اما به دلیل بیان موجز و محتوای عمیقی که دارد بسیار مهم و موثر است.

اخبارچاپ: به گزارش اخبارچاپ و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری: نشست خبری جشنواره هنری «ایران 1404» با حضور مرتضی گودرزی دیباج دبیر جشنواره 13 آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
مرتضی گودرزی در این نشست با بیان این نکته که جشنواره هنری «ایران 1404» خرداد سال آینده برگزار خواهد شد درباره این جشنواره اظهار داشت: سند چشم‌انداز بیست ساله نظام که طراحی و به وسیله مقام معظم رهبری به مجموعه‌های رسمی کشور ابلاغ شد؛ در واقع چشم‌اندازی را رقم می‌زند که به عنوان یک اتفاق فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، قرار است ما را به افق سال 1404 پیش برد. این سند البته بسیار کوتاه است، اما به دلیل بیان موجز و محتوای عمیقی که دارد بسیار مهم و موثر است.
وی تصریح کرد: در چشم‌انداز بیست ساله نظام، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه علمی، اقتصادی و سیاسی در منطقه که هویتی اسلامی و انقلابی داشته و الهام بخش سایر کشورهای اسلامی است.
دبیر جشنواره هنری «ایران 1404» با اشاره به این مطلب که جامعه ایرانی در افق این چشم‌انداز باید ویژگی‌های بسیاری داشته باشد، درباره این ویژگی‌ها گفت: این سند ضمن اینکه برای همه ما تشریح راه است، ابلاغ ولایی داشته و افق آینده ماست. جامعه ایرانی باید توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی و جغرافیایی خود بوده و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی با تاکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مندی از امنیت اجتماعی و قضایی باشد.
وی بیان کرد: وقتی این موارد به حوزه بیان‌گری‌های هنری می‌رسد هنرمندان ما موضع متفاوتی نسبت به دستگاه‌های اجرایی اتخاذ می‌کنند که در این جشنواره قصد داریم به این رویکرد برسیم.
مرتضی گودرزی دیباج در ادامه گفت: ما به دلایل متعدد تصمیم گرفتیم که این جشنواره را به صورت کاملا هنری در سطح کشور برگزار کنیم. هر کدام از بندهای سند چشم‌انداز به دلیل این که واژه‌های عمیقی در آن نهفته است نیازمند این نکته است که در شرایطی متفاوت برای مردم و مسوولان تشریح و تفسیر شود و آنچه ما در این جشنواره به دنبال آن هستیم به همه تذکر داده شود زیرا ضروت دارد که چگونگی تحقق هرچه بهتر این سند یادآوری شود.
وی افزود: بسیاری تصور می‌کنند این ابلاغ فقط به دستگاه‌های دولتی و رسمی تعلق دارد درحالیکه بخش جدی این سند برای مردم است و مردم باید در کیفیت آنچه قرار است در آینده اتفاق افتد؛ نقش داشته باشند.
دبیر جشنواره هنری «ایران 1404» با اشاره به جزییات جشنواره هنری «ایران 1404» در این‌باره گفت: این جشنواره در روزهای پایانی اردیبهشت و اوایل خرداد ماه سال آینده در برج میلاد برگزار خواهد شد و حوزه‌های گوناگونی در بیان‌گری‌های هنری، خلق آثار و فراخوان جشنواره وجود دارد. در این جشنواره هفت رشته هنری نمایش، موسیقی، تجسمی، طنز، ادبیات، سینما و معماری وجود دارد که هر یک از این رشته‌ها دبیر جداگانه‌ای خواهند داشت.
وی با بیان این نکته که فراخوان جشنواره به زودی اعلام‌می شود، اظهار داشت: برای این جشنواره یک پایگاه اینترنتی به نشانی www.iran1404art.ir طراحی شده است و اخبار جشنواره روی این پایگاه برای علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. مرتضی گودرزی دیباج درباره برنامه‌های این جشنواره گفت: به زودی مجموعه نشست‌هایی به صورت ماهیانه برای تبیین سند و چگونگی امکان تجلی نکات عمیق آن در رشته‌های مختلف هنری، برگزار خواهد شد.
وی افزود: در برگزاری این جشنواره نهادهای گوناگونی مشارکت دارند که از میان آنها می‌توان به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بنیاد شهید، معاونت اجتماعی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران اشاره کرد.
گودرزی دیباج درباره اهداف این جشنواره نیز گفت: اگر این سند را امری ابلاغی، اعلامی و ولایی بدانیم که برای مردم و مسوولان طرح شده است، نکاتی به چشم می‌آید که ما آن نکات را به عنوان اهداف جشنواره هنری «ایران 1404» درنظر گرفته‌ایم. نخستین هدف ما تذکر سند چشم‌انداز است تا همه بدانیم که سندی وجود دارد که همه باید طبق آن عمل کنند. هدف دوم ما از جشنواره، گسترده‌تر کردن حوزه‌های متعددی است که در سند وجود دارد و گرچه مستقیم به آن اشاره نشده اما در سند چشم‌انداز مستتر است. هدف سوم نیز تشویق هنرمندان به خلق آثاری است که موجب ایجاد انرژی و امید در کشور شود. انرژی می‌تواند به شتاب گرفتن حرکت به سمت ایران 1404 کمک کند.
وی همچنین دبیران هر بخش جشنواره را معرفی کرده و تصریح کرد: دبیر بخش موسیقی؛ رضا مهدوی، دبیر بخش نمایش؛ سعید کشن فلاح، دبیر بخش سینما؛ امیریان فرد، دبیر بخش ادبیات؛ احمد شاکری، دبیر بخش طنز؛ ناصرفیض، دبیر بخش معماری امیر محمدخانی و دبیر بخش تجسمی؛ عبدالحمید قدیریان خواهند بود. همچنین مسوولیت روابط عمومی این جشنواره نیز بر عهده حبیب ایل بیگی؛ مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه هنری است و ما امیدواریم با اطلاع رسانی به موقع جشنواره «ایران 1404» عمیق‌تر، وسیع‌تر و با کیفیت‌تر برگزار شود.
در ادامه این مراسم گودرزی دیباج در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر انتخاب دبیران از میان کارمندان حوزه هنری،‌ تصریح کرد: دبیران به این جهت که هنرمند بوده‌اند انتخاب شده‌اند نه این که در حوزه هنری فعالیت می‌کنند. اگر ارتباط و مفاهمه لازم میان هنرمندان برقرار شود،‌ فکر نمی‌کنم مشکلی پیش آید.
وی تاکید کرد که جشنواره «ایران 1404» ،‌ اولین جشنواره‌ای است که برگزار می‌شود و حوزه هنری تلاش خواهد کرد، با یک شروع خوب، ادامه کار هم در فضایی گسترده پیش رود.
در ادامه نشست، از دیباج خواسته شد، درباره بخش پژوهشی این جشنواره نیز توضیحی ارائه دهد. وی در اینباره گفت: ما قرار است نگاه واقع‌گرایانه در تمام بخش‌ها داشته باشیم و موارد مطرح شده در چشم‌انداز را به قالب‌های هنری تبدیل کنیم. به طور حتم این کار دشوار است و نشست‌های پژوهشی طلب می‌کند. همچنین آثار برگزیده را در کنار پژوهش‌های صورت گرفته به صورت یک مجموعه ارائه خواهیم کرد. ‌
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری،‌ ادامه داد: اساس کار ما تولید آثار هنری است برای دمیدن انرژی، یادآوری و تذکر چشم‌انداز. برگزاری این جشنواره تکلیف سنگینی را بر دوش هنرمندان قرار می‌دهد. آنها باید این سند را تحلیل و تبیین و در قالب آثار هنری ارائه کنند. در این نشست همچنین اعلام شد که زمان دریافت آثار تا 15 اردیبهشت ماه خواهد بود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۴ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: